Grudzień, 2014

Podsumowanie roku 2104

Środa, 31 grudnia 2014 · dodano: 01.01.2015 | Komentarze 0

Rok zakończony: kilometrów nieco więcej aniżeli w latach ub.;
- ja: 2014 - 5600 , 2013 - 5311,
- Czesiu: 2014 - 6100 ( Author - 5064, KTM - 1054), 2013  - 6009 ( Author - 4007, KTM - 2002),

Wyjazdów mniej niż w roku 2013 ( ja: 2014 - 112, 2013 - 121, Czesiu: 2014- 122, 2013 - ?)).
W poszczególnych miesiącach 2014 r.przejechałam km:
I - 65, II - 410, III- 697, IV - 393, V - 558, VI - 1007, VII - 692, VIII - 216, IX - 444, X - 528, XI - 400, XII - 168, ? - 22.

Skład osobowy naszych wyjazdów:
- Czesiu beze mnie ( samotnie lub w grupie innych osób) - 12 wyjazdów,
- ja samotnie - 2 wyjazdy ( w czasie pobytu w Walimiu),
- ja i Czesiu  -  32 wyjazdy,
- ja, Czesiu i Kaziu - 26 wyjazdów,
- ja, Czesiu, Kaziu i Władziu - 8 wyjazdów,
- ja, Czesiu, Kaziu i Kazia - 7 wyjazdów,
- ja, Czesiu, Kaziu i Piotr - 6 wyjazdów,
- reszta to wyjazdy w różnym składzie ( oprócz w/w to m.in.: dwie Basie, Jurek i Alek).

W roku 2014 zdobyliśmy kilka odznak turystycznych:
- Niedźwiedzia Odznaka Turystyczna,
- Szlakiem Marianny Orańskiej: stopień I , stopień II i stopień III,
- Kolarska Odznaka Pielgrzymia: stopień popularny, brązowy i srebrny (obiekty odwiedzane przez 2,5 roku),
- Kolarska Odznaka Turystyczna (KOT): stopień brązowy i srebrny oraz mamy komplet punktów do zweryfikowania odznaki                złotej (punkty zbierane przez 2 lata),
- Przyjaciel Międzygórza: I stopień,
- Odznaka  "Szlakami św. Jana Nepomucena": do zweryfikowania stopień brązowy i srebrny ( mamy komplet punktów),
- Turysta Senior I, II i III stopień.

W 2015 r. będziemy zdobywali następne stopnie KOP, KOT, Przyjaciela Międzygórza, Szlakami św. Jana Nepomucena.
Kontynuować będziemy zbieranie punktów do odznak: Szlakiem Klasztorów i Opactw w Polsce, Poznaj Kalwarie w Polsce, Poznaj Najpiękniejsze Uzdrowiska w Polsce.
Planujemy przebyć już rozpoczęty (przebyty pieszo I etap: Międzygórze - Sanktuarium MB Śnieżnej) kłodzki i opolski odcinek Drogi Św. Jakuba  ( a może i dalej),  odbyć  "Wędrówki za św. Florianem" oraz, jak czas pozwoli, rozpocząć wędrówkę  "Szlakiem drewnianych kościołów opolszczyzny" oraz przy okazji różnych wycieczek-  m.in. na wieże widokowe - zacząć zdobywać szczyty Ziemi Kłodzkiej
(na odznakę  "Zdobywca Korony Ziemi Kłodzkiej").
Na odznakę "Wędrówki za św. Florianem" natrafiłam w internecie. Figury św. Floriana spotykamy na drogach naszych wyjazdów, dlatego zainteresowałam się tym tematem i postanowiliśmy rozpocząć dokumentowanie odwiedzanych figur tego świętego.

Regulamin Odznaki Krajoznawczej
"Wędrówki za św. Florianem"

Odznaka Krajoznawcza Wędrówki za św.Florianem
  1. Odznaka została ustanowiona przez Turystyczny Klub Motorowy „Zryw” PTTK Oddział Sudetów Wschodnich w Prudniku.
  2. Celem odznaki jest popularyzacja turystyki i krajoznawstwa.
  3. Odznakę można zdobywać niezależnie od wieku.
  4. Odznaka jest jednostopniowa
  5. Przez zdobycie odznaki rozumie się zwiedzanie miejsc, gdzie znajdują się ogólnie dostępne figury św. Floriana.                                                               Nie dotyczy innych postaci św. Floriana jak : płaskorzeźb, obrazów i fresków.
  6. Warunkiem zdobycia odznaki jest :                                                                 a)odwiedzenie 25 postaci św.Floriana,                                                   b)udokumentowanie tego wklejoną do książeczki lub zeszytu fotografii    postacią św.Floriana wraz ze zdobywcą i opisem miejsca,                             c)potwierdzenie pobytu w 2-ch kościołach p.w św.Floriana.
  7. Weryfikację i rejestr prowadzi Oddział PTTK Sudetów Wschodnich w Prudniku , 48-200 Prudnik, ul. Kościuszki 56-TKM "Zryw"
  8. W przypadku weryfikacji korespondencyjnej należy załączyć zaadresowaną kopertę ze znaczkami pocztowymi na poleconą przesyłkę zwrotną.
  9. Ostateczna interpretacja regulaminu należy do TKM Zryw PTTK Oddział Sudetów Wschodnich w Prudniku
  10. Niniejszy regulamin został zatwierdzony Uchwałą Zarządu Oddziału PTTK nr. 11/2006 w dniu 8 listopada 2006 r.
Odznaka przedstawia kamienny posąg św. Floriana z Chrzelic ( gm. Biała, pow. Prudnik, woj. Opolskie ),który prawdopodobnie został postawiony na początku 2 połowy XIX w.
Żywot św.Floriana Św. Florian z Lorch był rzymskim urzędnikiem z końca III w. naszej ery. Później został legionistą, a nawet i ich dowódcą. Podczas prześladowań chrześcijan za panowania Dioklecjana podtrzymywał na duchu swych współwyznawców. W Górnej Austrii został schwytany i skazany na biczowanie i tortury, gdyż nie wyrzekł się wiary. Widząc jednak niezachwianą postawę Floriana, namiestnik kazał zawiesić mu kamień na szyi i zrzucić z mostu na rzece Anizie (Enns). Działo się to w roku 304 dnia 4 maja.
Atrybuty: przedstawiany jako rycerz rzymski w zbroi, w ręku chorągiew i naczynie z wodą, palący się dom; czasem kamień młyński u szyi; orzeł.
Święty ten jest patronem chroniącym przed pożarami i nieurodzajem, patronem straży pożarnej, hutników, kominiarzy i Krakowa.

Św. Florian jest także patronem Bystrzycy Kłodzkiej.

O poniższej odznace powiedział nam pan M. Raczyński z Nysy weryfikujący odznaki KOT i KOP.
sdo-zbm.jpg (5506 bytes)

Regulamin Odznaki Krajoznawczej

"Szlakami drewnianych kościołów opolszczyzny"

I. Postanowienia ogólne

1.Odznakę "Szlakami drewnianych kościołów Opolszczyzny" ustanowił Zarząd Oddziału PTTK w Opolu w celu;
popularyzacji Opolszczyzny,
zachęcenia turystów do poznawania zabytków sakralnej architektury drewnianej oraz z okazji jubileuszu 50-lecia działalności Oddziału PTTK.
2. Odznaka "Szlakami drewnianych kościołów Opolszczyzny" jest trójstopniowa:
brązowa,
srebrna,
złota.

II. Warunki zdobycia odznaki

1. Odznakę można zdobywać w czasie wycieczek indywidualnych lub zbiorowych.
2. Odznakę zdobywa się zwiedzając drewniane kościoły Opolszczyzny.
3. Dla uzyskania odznaki należy zwiedzić odpowiednią liczbę kościołów:
dla stopnia brązowego - 10 kościołów,
dla stopnia srebrnego - 20 kościołów,
- dla stopnia złotego - 30 kościołów.
4. Obowiązuje kolejność zdobywania odznaki.
5. Zwiedzany kościół może być zaliczony tylko raz, niezależnie od stopnia odznaki.
6. Wykaz kościołów z mapką sytuacyjną umieszczono w załączniku do regulaminu.

III. Zasady potwierdzania odznaki

1. Podstawą do ubiegania się o przyznanie odznaki jest książeczka (dzienniczek) opracowana samodzielnie, w której zawarte zostaną następujące dane:
Dane osoby ubiegającej się o odznakę (Nazwisko i imię, Pesel - data urodzenia, adres zamieszkania, nr leg. PTTK, Oddział PTTK, podpis właściciela)
Nazwa zwiedzanego kościoła, miejscowość, krótka informacja o obiekcie
-  Data zwiedzania kościoła
-  Potwierdzenie zwiedzania (ze zwiedzanego kościoła, miejscowości w której znajduje się kościół lub przewodnika, pilota wycieczki, przodownika turystyki kwalifikowanej, instruktora krajoznawstwa - uczestniczącego w wycieczce).
2. Termin zdobywania odznaki jest dowolny.
3. W jednym roku kalendarzowym nie można zdobyć więcej niż jedną odznakę.
4. Nadwyżkę zwiedzanych kościołów w danym roku zalicza się na poczet normy potrzebnej do zdobycia następnego stopnia odznaki, jednak nie więcej niż 50% tej normy.

IV. Zasady przyznawania odznaki

1. Po wypełnieniu wymogów regulaminu książeczkę dostarczyć należy do Referatu Weryfikacyjnego Zarządu Oddziału PTTK w Opolu na ul. Krakowskiej 15-17, kod pocztowy 45-017.
2. Do książeczki przesyłanej do weryfikacji pocztą należy dodatkowo załączyć znaczek o nominale umożliwiającym jej odesłanie po weryfikacji.

V. Postanowienia końcowe

1. Odznaki są odpłatne (do nabycia w Oddziale PTTK w Opolu).
2. Regulamin OZW  został uchwalony przez Zarząd Oddziału PTTK w Opolu w dniu 16.XII.2002 r.
3. Interpretacja niniejszego Regulaminu należy do Zarządu Oddziału PTTK w Opolu.
4. Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.IV.2003 r.

Wykaz drewnianych obiektów sakralnych w woj. opolskim ( wykaz zawiera 67 kościołów).

Podoba mi się takie łączenie pedałowania z poznawaniem atrakcji turystycznych. Zmusza to do szperania w przewodnikach,  a szczególnie w internecie, w celu szukania informacji o zwiedzanych lub przewidzianych do zwiedzenia obiektach.

Do równego rachunku

Wtorek, 30 grudnia 2014 · dodano: 01.01.2015 | Komentarze 0

Kilka razy jeździłam z wnukami nie na swoim rowerze i jazd tych nie ewidencjonowałam w BS. Ile km przejechałam - nie wiem, ale na pewno było to więcej niż brakujące mi do "równego rachunku"  22 km. Niestety nie udało mi się dokręcić tego na moim rowerze, stąd ten wpis.

Opolskie nepomuki

Piątek, 26 grudnia 2014 · dodano: 26.12.2014 | Komentarze 0

Dzisiaj przyszła kolej na opolskie nepomuki.
Wykorzystując świąteczne odwiedziny u rodziny pospacerowaliśmy po Paczkowie i odwiedziliśmy 4 nepomuki.
W drodze do Paczkowa zatrzymaliśmy się w Kamienicy Nyskiej - figura św. Jana Nepomucena przy murze kościoła.
Za 5 nepomuków odwiedzonych poza terenem województwa zamieszkania zdobywającego odznakę zdobyliśmy dzisiaj 10 punktów. Łącznie mamy więc 43 punkty. Teraz kolej na sporządzenie rejestru i kroniki wycieczek i wysłanie ich o weryfikacji (na stopień brązowy i srebrny) do PTTK w Wałbrzychu.

Rowerem w odwiedziny do nepomuków

Niedziela, 21 grudnia 2014 · dodano: 21.12.2014 | Komentarze 0

Wieje mniej niż wczoraj, zaświeciło nawet słońce - decydujemy się na jazdę. Wybieramy oczywiście trasę z nepomukami aby zdobyć w tym roku 40 pkt niezbędnych do zdobycia odznaki w stopniu brązowym i srebrnym. Kolejne stopnie tj. stopień złoty i diamentowy można zdobyć tylko jeden w roku kalendarzowym.
Dzisiaj wybraliśmy trasę: Kłodzko - Jaszkowa Dolna ( nepomuka przy posesji 25 minęliśmy) - Jaszkowa Górna - Droszków ( figura przy kościele) - Skrzynka ( figura przy posesji  46) - Trzebieszowice ( 3 figury: przy ogrodzeniu boiska, przy plebanii,

przy drodze do Lądka Zdr.) - Ołdrzychowice ( 2 figury - przed i za kościołem przy drodze do Lądka Zdr.). Łącznie dzisiaj odwiedziliśmy 7 nepomuków czyli razem mamy ich odwiedzonych 33.

Jan N. naprzeciw budynku plebanii w Trzebieszowicach

Jeden z 2 ołdrzychowickich nepomuków

Ciąg dalszy nepomuków

Sobota, 20 grudnia 2014 · dodano: 20.12.2014 | Komentarze 0

Dzisiaj odwiedziliśmy 6 nepomuków: Bardo ( 1 ) - Przyłęk ( 3 ) - Ożary ( 1 ) - Laski ( 1 ).

Nepomuk w Laskach prosi o konserwację.

Razem mamy ich 26, wszystkie w naszym województwie co daje 26 pkt. Do 40 pkt brakuje 14 pkt.

Spacer na Górę Igliczną

Czwartek, 18 grudnia 2014 · dodano: 19.12.2014 | Komentarze 0

Dzisiaj do Międzygórza samochodem i wiele spraw do załatwienia.  I tak:
1. uzupełnienie wpisu do KOT (!),
2. "zaliczenie" wszystkich  obiektów do I stopnia odznaki Przyjaciel Międzygórza tj.
     -  Dom Wypoczynkowy „Gigant 1882”,
     -  Domy mieszkalne w stylu sudeckim,
     -  Zapora wodna na rzece Wilczce,
     -  Ogród Bajek,
     -  Ośrodek Historii i Tradycji Turystyki Górskiej Sudetów w Międzygórzu ( niestety zamknięty - oglądnęliśmy tylko mury)
     -  Kościół p.w. MB Śnieżnej na Górze Iglicznej ( przeszliśmy żółtym szlakiem),
     -  Wodospad Wilczki.
 i od razu weryfikacja i zakup odznak I stopnia.
3.Rozpoczęcie Kłodzkiej Drogi św. Jakuba - odcinek: Międzygórze - Góra Igliczna (wykorzystanie wyprawy do Sanktuarium MB Śnieżnej do odznaki Przyjaciel Międzygórza).
4. zakup odznaki III stopień Szlakiem Królewny Marianny Orańskiej zweryfikowanej już wcześniej.

W Sanktuarium MB Śnieżnej uczestniczyliśmy we Mszy św. - byliśmy jedynymi jej uczestnikami.

Przy okazji tej wyprawy stan nepomuków powiększył się o 3 pozycje tj. św. Jan Nepomucen w Wilkanowie, w Domaszkowie oraz w Kłodzku na Jurandowie.

Za namową Władzia, przy okazji pobytu w PTTK w Międzygórzu, nabyśmy książeczki do zdobywania odznaki "Zdobywca Korony Ziemi Kłodzkiej"
ODZNAKA TURYSTYCZNA
"Zdobywca Korony Ziemi Kłodzkiej"
R E G U L A M I N
§ 1. Odznaka KORONA ZIEMI KŁODZKIEJ jest odznaką regionalną Oddziału Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego im. Dr M. Orłowicza w Międzygórzu.
§ 2. Celem odznaki jest zachęcenie do poznania gór, uprawiania turystyki i krajoznawstwa górskiego na terenie Ziemi Kłodzkiej.
§ 3. Nadzór nad zdobywaniem odznaki sprawuje Komisja Turystyki Górskiej Oddziału PTTK w Międzygórzu.
§ 4. Odznaka jest jednostopniowa. Okres zdobywania Odznaki jest nieograniczony.
§ 5. Odznakę zdobywa się w czasie pieszych wędrówek przy zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa w górach.
§ 6. Wędrówkę odbywa się na znakowanych i nie znakowanych ścieżkach turystycznych na terenie Ziemi Kłodzkiej
§ 7. Odznakę KORONA ZIEMI KŁODZKIEJ uzyskuje się poprzez zdobycie najwyższych szczytów poszczególnych pasm i grzbietów górskich Ziemi Kłodzkiej według zamieszczonego wykazu w dowolnie wybranej kolejności.
§ 8. Szczyty można zdobywać indywidualnie lub zespołowo, z przodownikiem, przewodnikiem lub bez ich udziału.
§ 9. Potwierdzeniem zdobycia poszczególnych szczytów powinna być data, pieczątka lub opis w książeczce odznaki Korona Ziemi Kłodzkiej.
W przypadku zdobywania szczytu z przodownikiem lub przewodnikiem wystarczy jego potwierdzenie. Weryfikujący ma prawo przeprowadzenia rozmowy kwalifikowanejz ubiegającym się o odznakę w celu sprawdzenia faktu zdobycia danego szczytu przez tą osobę.
§ 10. Ubiegający się o Odznakę KORONA ZIEMI KŁODZKIEJ po zebraniu potwierdzeń ze wszystkich wymienionych szczytów przedstawia książeczkę do weryfikacji Komisji Turystyki Górskiej Oddziału PTTK w Międzygórzu
57-514 Międzygórze ul. Wojska Polskiego 2/9.
§ 11. Zweryfikowana książeczka jest legitymacją odznaki KORONA ZIEMI KŁODZKIEJ, uprawnia do jej nabycia i noszenia.
§ 12. Odznakę nabywa się w Oddziale PTTK im. Dr M. Orłowicza w Międzygórzu za okazaniem zweryfikowanej książeczki. Wykupienie odznaki potwierdza się pieczątką w książeczce.
§ 13. Wszelkie materiały i informacje związane z Odznaką KORONA ZIEMI KŁODZKIEJ można uzyskać w siedzibie Oddziału PTTK w Międzygórzu.
Tel./fax 74-813 51 95 e-mail: pttkbiuro@ta.pl , www.pttkmiedzygorze.ta.pl
§ 14. Wszelkie wątpliwości, które mogą wyniknąć z interpretacji powyższego regulaminu, rozstrzyga Komisja Turystyki Górskiej przy Oddziale PTTK w Międzygórzu.
§15. Wnioskuje się o uroczyste wręczanie numerowanej odznaki oraz Certyfikatu Zdobywcy Korony Ziemi Kłodzkiej podczas rajdu pieszego górskiego organizowanego przez KTG Oddziału PTTK w Międzygórzu na szczycie Śnieżnika. Rajd ten jest organizowany w miesiącu wrześniu w ramach Międzynarodowego Dnia Turystyki.
§16. Powyższy regulamin został uchwalony na posiedzeniu Zarządu Oddziału PTTK im. Dr M. Orłowicza w Międzygórzu dnia 18.12.2009 r. (uchwała Nr 22/12/2009)
i obowiązuje od dnia 1 stycznia 2010 roku.
Wykaz szczytów do zdobycia odznaki
Korona Ziemi Kłodzkiej

Lp. Szczyt Wys. Pasma i Grzbiety Szlak
1. Gardzień 556 m Wzgórza Ścinawskie szczyt zamknięty - honorujemy pieczątkę nabytą w portierni Kopalni
2. Włodzicka Góra 758 m Wzgórza Włodzickie Zielony
3. Kłodzka Góra 765 m Góry Bardzkie Niebieski, Żółty
4. Grodziec 803 m Wzgórza Lewińskie Czerwony
5. Szczeliniec Wielki 919 m Góry Stołowe Żółty
6. Suchoń 964 m Krowiarki Bez szlaku (1)
7. Jagodna 977 m Góry Bystrzyckie Niebieski
8. Kowadło 989 m Góry Złote Zielony
9. Wielka Sowa 1015 m Góry Sowie Czerwony, Niebieski, Żółty, Zielony
10. Orlica 1084 m Góry Orlickie Zielony
11 Rudawiec 1112 m Góry Bialskie Zielony
12. Śnieżnik Kłodzki 1426 m Masyw Śnieżnika Zielony
(1) – ok. 2 km na zachód od szlaku żółtego prowadzącego z Przeł. Puchaczówka do Żelazna

cdn

Kolejne nepomuki odwiedzone

Środa, 17 grudnia 2014 · dodano: 17.12.2014 | Komentarze 0

Ja, Czesiu, Kaziu i Władziu, za zgodą 2 ostatnich, podążyliśmy szlakiem kolejnych nepomucenów. Dzisiejsza trasa to:
- Kłodzko, ul. Zajęcza - figura św. Jana Nepomucena przy posesji nr 14,
- Korytów ( o tym, że w parku przypałacowym jest figura Jana Nepomucena przeczytałam dopiero dziś wieczorem),
- Roszyce - figura przy mostku,
- Niwa - niestety nie udało się nam znaleźć posesji nr 50 przy której, jak wyczytałam w internecie, jest figura JN,
- Chocieszów - powrót do Niwy - Wolany -
- Szalejów Górny (są 4 nepomuki w tym 3 w zamkniętym kościele ale to też "odkryłam" dopiero dziś wieczorem),
- Szalejów Dolny - nepomuk na moście na Bystrzycy Dusznickiej , drugi w kaplicy św. Anny - został na kolejny wyjazd,

- Kłodzko  -  mozaika na kapliczce przy drodze do Zagórza.

Kłodzkie nepomuki

Wtorek, 16 grudnia 2014 · dodano: 16.12.2014 | Komentarze 0

Dzisiaj padał deszcz więc z jazdy na rowerze "nici". Wybraliśmy się więc śladem kłodzkich nepomuków. Z pięciu zaplanowanych na dzisiaj udało się odwiedzić tylko trzy tj.:
1. przed kościołem WNMP,

2. na moście Wita Stwosza,

3. w kościele MB Różańcowej.

Dwa następne znajdują się w kościele WNMP, który w południe był niestety zamknięty.

Śladem nepomuków

Poniedziałek, 15 grudnia 2014 · dodano: 15.12.2014 | Komentarze 0

Dzisiaj dalszy ciąg "odwiedzania" nepomuków. Dzisiejsza trasa to:  Krosnowice ( 1 nepomuk) - Topolice ( 1 nepomuk) - Gorzanów ( 3 nepomuki) - Krosnowice - Kłodzko. Mamy więc już 10 pkt do stopnia brązowego odznaki.
Mój łączny dystans tegoroczny po dniu dzisiejszym to równe 5500 km (111 wyjazdów) a Czesiu ma już 6022 km czyli więcej niż w całym r.ub.

Bardzo zniszczony św. Jan Nepomucen w Krosnowicach ( na prywatnej posesji przy pierwszym, od strony Kłodzka, przystanku PKS)

W Topolicach ( nowy, wykonany w br. i sfinansowany z funduszu sołeckiego)

W Gorzanowie przy ul. Podzamcze1

W Gorzanowie przy ul. Młyńskiej ( centrum wsi)

W Gorzanowie przy ul, Bystrzyckiej ( prywatna posesja przy drodze do  Zabłocia)

Przy taj ostatniej figurze przejeżdżaliśmy chyba kilkadziesiąt razy i nigdy nie rzuciła się nam w oczy.

Kategoria rower, rodzinnie

Trasa z poniedziałku tylko w odwrotnym kierunku

Sobota, 13 grudnia 2014 · dodano: 13.12.2014 | Komentarze 0

Trochę wieje ale jest ciepło więc ruszamy - dzisiaj trasa jak w poniedziałek tylko w odwrotnym kierunku tj.: Jaszkowa Dolna ( do końca) - powrót i Marcinówka  - Żelazno obok zamku do kościoła i powrót  do Krosnowic - Kłodzko.

Dzisiaj zaczęliśmy zbieranie punktów do kolejnej odznaki turystycznej :

Regionalna Międzynarodowa Odznaka Turystyczna "SZLAKAMI św. JANA NEPOMUCENA"

odznaka

1. Postanowienia ogólne

1. Międzynarodowa Odznaka Turystyczna "Szlakami Świętego Jana Nepomucena" w skrócie Odznaka Jana Nepomucena została ustanowiona przez Komisję Turystyki Pieszej przy Oddziale PTTK "Ziemi Wałbrzyskiej" w Wałbrzychu.
  2. Zdobywanie odznaki ma na celu:
    1. zachęcenie turystów krajowych i zagranicznych do uprawiania turystyki pieszej, górskiej, motorowej i autokarowej na terenie krajów, w których szczególnie był szerzony kult patrona Pragi Czeskiej św. Jana z Nepomuk.
    2. nawiązanie wzajemnych kontaktów, znajomości i przyjaźni pomiędzy turystami krajów Europy Środkowej.
    3. zwrócenie uwagi i zainteresowanie się zabytkami i ich ochroną w celach krajoznawczych kulturalnych oraz kulturowych.
  3. Odznakę można zdobywać po ukończeniu 8 roku życia.

2. Zasady zdobywania odznaki

1. Zdobywanie Odznaki polega na zwiedzaniu miejscowości i miejsc odosobnionych, gdzie znajdują się ogólnodostępne rzeźby, płaskorzeźby oraz obrazy św. Jana Nepomucena zwane dalej postaciami.
  2. Odznaka posiada następujące stopnie:
    1. Brązowy - odznaka w kolorze brązu
    2. Srebrny - odznaka w kolorze srebrnym
    3. Złoty - odznaka w kolorze złotym
    4. Diamentowy - odznaka w kolorze fioletowym z cyrkoniami w miejscu gwiazd, wręczana w sposób uroczysty.
  3. Generalną zasadą zdobywania odznaki jest uzyskiwanie następujących ilości punktów za odwiedzenie każdej postaci patrona:
    1. 1 pkt - na terenie województwa zamieszkania zdobywającego
    2. 2 pkt - poza województwem zamieszkania zdobywającego
    3. 3 pkt - poza granicami kraju zamieszkania zdobywającego
  4. Ubiegający się o zdobycie poszczególnych stopni odznaki powinien udokumentować zdobycie określonej liczby punktów:
    • dla stopnia brązowego - 10 pkt.
    • dla stopnia srebrnego - 30 pkt.
    • dla stopnia złotego - 50 pkt.
    • dla stopnia diamentowego - 100 pkt.
  5. Jako dodatkowy warunek zdobycia odznaki w stopniu diamentowym ustala się:
    1. wykonanie fotografii zdobywającego wraz z następującymi postaciami:
      • na Moście Karola w Pradze
      • na moście przez fosę przy Bramie Michała w Bratysławie
      • na Rynku w Chełmsku Śląskim (powiat kamiennogórski, woj. dolnośląskie)
    2. odwiedzenie grobu Św. Jana Nepomucena w katedrze Św. Wita w Pradze oraz wykonanie fotografii zdobywającego na tle katedry Św. Wita.
  6. Raz odwiedzona postać patrona nie może być zaliczana na poczet wyższych stopni.
  7. W jednym roku kalendarzowym można zdobywać tylko jeden stopień odznaki, ale nadwyżkę zdobytych punktów można zaliczyć na poczet kolejnych wyższych stopni odznaki. Nie dotyczy stopnia brązowego, który może być przyznany w jednym roku z odznaką w stopniu srebrnym.
Dzisiaj zdobyliśmy 5 pkt czyli połowę do stopnia brązowego odznaki.
W Jaszkowej Dolnej - kapliczka z J. Nepomucenem, witraż w kościele i płaskorzeźba na cokole z figurką NMP.

W Żelaźnie  - figura obok kościoła św. Marcina.

W Krosnowicach - figura w zespole figuralnym z krzyżem (naprzeciw wejścia do szkoły) - szczegółowy opis na:  http://nepomuceny.blogspot.com/2014/10/krosnowice...

Chcę aby nasze wyjazdy miały walor nie tylko rekreacyjny ale aby był to aktywny wypoczynek z historią w tle.
Nawiedziliśmy większość okolicznych kościołów, teraz będziemy "odwiedzać"  nepomuki.