Grudzień, 2015

Podsumowanie roku 2015

Czwartek, 31 grudnia 2015 · dodano: 01.01.2016 | Komentarze 0

I przyszedł czas na podsumowanie.
W roku 2015 przejechaliśmy znacznie mniej kilometrów aniżeli w latach ubiegłych.
Rok 2015:  ja - 4405km , Czesiu -  4425km,
Rok 2014:  ja - 5600 km,  Czesiu - 6100 km,
Rok 2013:  ja - 5300 km,  Czesiu - 6000 km.
i ilości wyjazdów mniej niż w latach ubiegłych.
Rok 2015:  ja -    89,  Czesiu - 87,
Rok 2014:  ja - 112,  Czesiu - 122,
Rok 2013:  ja - 121,  Czesiu  - ?
W poszczególnych miesiącach 2015 roku: m-c I - 152 km ( 5 wyjazdów), m-c II - 198 km (7 wyjazdów), m-c marzec - 328 km (10 wyjazdów), m-c kwiecień - 690 km (12 wyjazdów), m-c maj - 771 km ( 13 wyjazdów), m-c czerwiec - 687 km (9 wyjazdów), m-c lipiec - 247 km ( 5 wyjazdów), m-c sierpień - 538 km ( 9 wyjazdów), m-c wrzesień - 335 km ( 7 wyjazdów), m-c październik - 146 km (4 wyjazdy), m-c listopad - 167 km ( 4 wyjazdy), m-c grudzień -   145 km (4 wyjazdy)
 Skład osobowy moich wyjazdów:
Ja i Czesiu  -  32 wyjazdy (plus ja bez Czesia - 3 wyjazdy, Czesiu beze mnie - 1 wyjazd)
Ja, Czesiu i Kaziu  -  10 wyjazdów
Ja, Czesiu, Kaziu i Piotr -  12 wyjazdów,
Ja, Czesiu, Kaziu i Władziu -  9 wyjazdów,
Ja, Czesiu, Basia i Jurek -  5 wyjazdów (Antonin),
Ja, Czesiu, Kazia i Kaziu -  3 wyjazdy,
Wyjazdy o różnym składzie osobowym - 15 (m.in. poza w/w druga Basia, Alek).

W roku 2015 zdobywaliśmy kolejne odznaki turystyczne.

Odznaki zweryfikowane w 2015 roku:

1. Wieże Widokowe Ziemi Kłodzkiej,
2. Poznajemy Turystyczne Hrabstwo Kłodzkie,
3. Przyjaciel Międzygórza - II stopień,
4. Wędrówki za św. Florianem,
5. Szlakiem św. Jana Nepomucena - stopień złoty,
6. Miłośnik Latarń Morskich BLIZA - stopień brązowy,
7. Kolarska Odznaka Turystyczna - stopień duży brązowy,
8. Drogi św. Jakuba w Polsce  - otrzymaliśmy certyfikaty za przebycie Nyskiej Drogi św. Jakuba,
                                                - wysłany do weryfikacji paszport z przebytej Drogi św. Jakuba z Międzygórza do Krzeszowa,
9. Odznaka Turystyczno - Krajoznawcza  "Zwiedzam- Poznaję" ,
10. do zweryfikowania stopień brązowy odznaki "Szlakami Drewnianych Kościołów Opolszczyzny".

Ramka z naszymi odznakami - lewa strona moje odznaki, prawa strona odznaki Czesia a na środku wspólna "Turystyczna Rodzinka 2014"  (drugą przypięłam na torbie rowerowej).

Plakietkę "Klubu Rowerowych Pielgrzymów..." otrzymaliśmy od Pana M. Raczyńskiego z Nysy, który weryfikował nam odznaki KOT i KOP.

W trakcie zdobywania odznaki

1. Zdobywca Korony Ziemi Kłodzkiej (zdobyliśmy 9 z 12 szczytów),
2. Tysięczniki Ziemi Kłodzkiej (zdobyliśmy 12 z 32 szczytów),
3. Szlakiem św. Jana Nepomucena - do stopnia diamentowego musimy jeszcze "odwiedzić"  św. Jana Nepomucena w Pradze i w Bratysławie, komplet 100 punktów już mamy,
4.  Znam Góry Sowie (mamy dopiero 3 z 30 obiektów) - odznaka jest 2-stopniowa (I stopień - 10 obiektów, II stopień - 20 obiektów),
5. Odznaka Kolarska "Szlakiem Czarownic" - rozpoczęty stopień I po stronie polskiej,
6. KOT - stopień duży srebrny (są już na tablicy - nabyte "na zaś", i jedna złota - tyle było na stanie sklepu PTTK - też "na zaś"),
7. KOP - stopień złoty - nawiedzane kolejne kościoły (do odznaki w stopniu złotym mamy komplet obiektów dowolnych, brak nam kościołów obowiązkowych),
8. Stopień srebrny odznaki  "Szlakami Drewnianych Kościołów Opolszczyzny" (wczoraj zwiedziliśmy 7 kościołów na ten stopień, jeszcze trzeba 13),
9."Szlakiem Klasztorów i Opactw w Polsce",
10."Poznaj Kalwarie w Polsce",
11. "Poznaj Najpiękniejsze Uzdrowiska w Polsce".

Mamy książeczki odznaki "Szlakami Zamków w Polsce"  i  odznaki - "Znam Ślężę"  -  co dalej, czy rozpoczniemy ich zdobywanie?

Szlakami Drewnianych Kościołów Opolszczyzny

Środa, 30 grudnia 2015 · dodano: 30.12.2015 | Komentarze 0

Dzisiaj wybraliśmy się samochodem na Opolszczyznę aby zrealizować zaplanowane na br. rozpoczęcie zdobywania odznaki "Szlakami Drewnianych Kościołów Opolszczyzny" (pisałam o tym w podsumowaniu roku 2014). Odznaka ma 3 stopnie i w jednym roku kalendarzowym można zdobyć tylko jedną odznakę tj. jeden stopień odznaki. Na pierwszy - brązowy stopień należy zwiedzić 10 kościołów, na srebrny - 20 kościołów a na złoty - 30 kościołów.
W dniu dzisiejszym udało się nam zwiedzić 17 kościołów: w Kolanowicach, Bierdzanach, Zakrzowie Turawskim, Laskowicach, Lasowicach Wielkich, Wędryni, Lasowicach Małych, Starym Oleśnie, Oleśnie, Boroszowie, Biskupicach, Kozłowicach, Jamach, Bąkowie, Chocianowie, Dobrzeniu Wielkim  i Czarnowąsach (ten już po zmroku - nie można go było dobrze sfotografować).
Niestety większość kościołów była zamknięta. Można je było obejrzeć tylko z zewnątrz a resztę zobaczyć (niestety) w internecie. Większość kościołów to kościoły filialne - potwierdzenia zdobywaliśmy w różnych jednostkach (sklepy, gmina, OSP). W kościołach parafialnych księży także nie było - okres kolędowy. Tylko w Bierdzanach, a dotarliśmy tam tuż przed rozpoczęciem Mszy Św. o 8.00, uzyskaliśmy potwierdzenie z kościoła. We wszystkich kościołach robiliśmy zdjęcia, które dołączymy do dzienniczka wycieczek.

Kościół św. Rocha w Dobrzyniu Wielkim to także kościół obowiązkowy do KOP.

Jest to zabytkowy kościół pątniczy z 1658 roku (przebudowywany trzynaście lat później, odnowiony w 1957 r), powstały w lesie na miejscu pochówku ofiar zarazy, drewniany o konstrukcji zrębowej, otoczony dookoła sobotami, nieorientowany - prezbiterium zwrócone ku północy.

Cały dzień świeciło słońce, ale było zimno, cały czas poniżej zera i czasami trochę wiało. Przejechaliśmy samochodem ponad 400 km.

Do 4400 km

Wtorek, 29 grudnia 2015 · dodano: 29.12.2015 | Komentarze 0

Dosyć chłodno, ale słonecznie - umawiamy się z Kaziem i startujemy. Trasa obojętna byleby przejechać minimum 35 km bo tyle brakuje mi do rocznego przebiegu = 4.400 km. Wybieramy trasę: Kłodzko - Krosnowice - Gorzanów - Stara Łomnica - Starków - Polanica Zdrój - Polanica Górna - Wolany - Szalejów Górny - Szalejów Dolny - Kłodzko.
Plan wykonany - był to mój 89, i chyba ostatni, wyjazd rowerowy w tym roku. Mało, znacznie mniej ani aniżeli w latach ubiegłych. W naszej turystyce pojawiły się wycieczki piesze w góry. Pieszo wędrowaliśmy trochę przed tym jak siedliśmy na rowery. Były to wycieczki sobotnio - niedzielne z rodziną: córkami, zięciem a potem także z małą wnuczką Olą noszoną najczęściej w nosidełku na plecach przez dziadka i tatę. Z małym wnukiem Kubusiem było kilka wycieczek i na tym wędrówki piesze się skończyły. Pojawiły się rowery. Na początku jeździła z nami córka Ania. Potem znalazła sobie towarzystwo młodszych cyklistów a my znaleźliśmy sobie towarzystwo rowerowe bardziej odpowiednie dla nas. Grupa naszych cyklistów, początkowo duża  (ponad 10- osobowa), też maleje ze względu na różną kondycję jej uczestników. Coraz rzadziej jeździmy w dużych grupach, częściej są to mniejsze grupki, podzielone wg możliwości kondycyjnych.

Dwa szczyty

Niedziela, 27 grudnia 2015 · dodano: 27.12.2015 | Komentarze 0

Dzisiaj pogoda była rowerowa, my wybraliśmy jednak chodzenie. Autem pojechaliśmy do Bielic, zaparkowaliśmy na końcu wsi, plecaki na plecy, kije w ręce i przed siebie.
Zielonym szlakiem pieszym

z takimi widokami

doszliśmy na szczyt KOWADŁO.

Szczyt ten zaliczany jest do odznaki "Korona Ziemi Kłodzkiej", którą zdobywamy (mamy 9 na 12 wymaganych) i do odznaki "Poznajemy Turystyczne Hrabstwo Kłodzkie", którą już zdobyliśmy (nie było obowiązku "zaliczenia" wszystkich obiektów - wystarczyło 12 z 30, my mieliśmy ich 27).
Ze szczytu schodziliśmy początkowo żółtym szlakiem pieszym (wzdłuż granicy)

a potem zielonym pieszym (tą samą drogą co na szczyt) do miejsca startu tj. do Bielic.

W Bielicach postanowiliśmy, że pójdziemy jeszcze na  szczyt PŁOSKA. Na szczyt doszliśmy żółtym szlakiem pieszym.

Szczyt PŁOSKA to szczyt do zdobywanej przez nas odznaki "Tysięczniki Ziemi Kłodzkiej". (byliśmy na 12 z 32 do zdobycia)

Jak widać było na przedstawionym wyżej szlakowskazie, żółty szlak prowadził dalej na Czernicę. Nie było to już daleko ale ze względu na krótki dzień trudno byłoby wrócić do Bielic za dnia. Na Czernicy byliśmy w maju br. -  dojechaliśmy rowerami od strony Nowego Gierałtowa.

Wojbórz

Niedziela, 20 grudnia 2015 · dodano: 20.12.2015 | Komentarze 0

Dzisiaj wyjazd znowu późno więc tylko ja i Czesiu (inni pojechali prawie dwie godziny wcześniej). Trasa: Kłodzko - Ustronie - Ścinawica - Młynów - Wojbórz - krótko drogą na Bardo - asfaltem przez pola (piękne widoki na otaczające góry) dojeżdżamy do końca Wojborza (prawie granica z Młynowem) - Młynów - Ścinawica - Ustronie - Kłodzko.
W czasie wczorajszej jazdy spotkaliśmy kilka przygotowanych szopek ale jeszcze bez "wyposażenia". Dzisiaj w Wojborzu pierwsza już "wyposażona" w figury, przygotowana na święta Bożego Narodzenia, które tuż, tuż.

Wieczorem towarzyszenie wnukom w pieczeniu i dekorowaniu pierników.
Pierniki upieczone i udekorowane w poprzednią sobotę, które zostały już zjedzone.

Pierniczki dzisiaj upieczone  i udekorowane.

Ile z nich dotrwa do świąt?

Wolany - Chocieszów

Sobota, 19 grudnia 2015 · dodano: 19.12.2015 | Komentarze 0

Dzisiaj ja i Czesiu wyjechaliśmy późno i na krótko. Trasa: Kłodzko - Szalejów Dolny - Szalejów Górny - Wolany I - Chocieszów - Wolany II - Polanica Górna - Polanica Zdrój - Stary Wielisław - Kłodzko.

Spotkanie ze stadem dzików

Środa, 16 grudnia 2015 · dodano: 16.12.2015 | Komentarze 0

Na pierwszy grudniowy wyjazd umówiliśmy się z Kaziem. Spotykamy się "pod rurą" ( ja,Czesiu, Kazia i Kaziu), szybciutko ustalamy trasę i ruszamy: Kłodzko - Krosnowice - Żelazno - Ołdrzychowice - Skrzynka - Trzebieszowice - Ołdrzychowice - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko.
W Trzebieszowicach, w zagrodzie przy drodze prowadzącej obok zamku, zauważyliśmy dzika. Zatrzymaliśmy się i na powitanie nas wyszło stado liczące łącznie 8 sztuk.

Dziesiątki razy przejeżdżaliśmy obok tej zagrody i dotychczas nie wypatrzyliśmy stada, które dzisiaj wyszło nam na spotkanie.

Jeden szczyt zamiast czterech

Czwartek, 10 grudnia 2015 · dodano: 10.12.2015 | Komentarze 0

Pogoda zapowiadała się odpowiednia, postanowiliśmy zdobyć dzisiaj cztery szczyty do odznaki "Tysięczniki Ziemi Kłodzkiej" tj. Puchacz, Goworek, Mały Śnieżnik i Wysoczkę. W tym celu samochodem przez Międzylesie, Dolnik, Pisary dojechaliśmy do końca wsi Jodłów. Zaparkowaliśmy na parkingu za ośrodkiem Ostoja.
 i przygotowaliśmy się do wymarszu.
Minęliśmy ten szlakowskaz z jednym zasłoniętym szlakiem, którym właśnie mieliśmy wędrować.

Przeszliśmy kilkadziesiąt  metrów i zostaliśmy zatrzymali przez służbę leśną. Szlak, którym zamierzaliśmy wędrować jest zamknięty od wichury jaka miała miejsce wiosną br. i trwają na nim roboty związane z usuwaniem wiatrołomów. W dniu dzisiejszym na terenie miejscowego nadleśnictwa miała miejsce kontrola przedstawicieli z dyrekcji LP we Wrocławiu i służba leśna została zobowiązana przez nadleśniczego m.in. do pilnowania aby na szlaku nie było turystów. Musieliśmy niestety zrobić odwrót. Mogliśmy zjechać do Goworowa ale zdecydowaliśmy się wrócić do Międzylesia czyli tak jak przyjechaliśmy.
Zatrzymaliśmy się w Międzylesiu aby "odwiedzić"  figury św. Jana Nepomucena. Jeden znajduje się w kościele pw. Bożego Ciała - kościół zamknięty. Drugi osiadł przy mostku w pobliżu cmentarza

a trzeciej figury nie znaleźliśmy (nie miałam swojej ściągi a dokładnie nie pamiętałam gdzie on jest). Został na zaś - jest to figura na mostku na rzece Polnej koło Zajazdu Zamek na cokole której są trzy płaskorzeźby ze św. Janem Nepomucenem.
Dalej pojechaliśmy do Różanki, w której jak pamiętałam jest kilka nepomuków. W kościele są 2 figury i malowidło na sklepieniu - kościół był zamknięty. Przed plebanią  jest jedna figura św. Jana Nepomucena

a na terenie posesji nr 48 druga figura. Przy kościele jest też figura św. Floriana.

W okolicy Bystrzycy zaświtało mi w głowie, że moglibyśmy zdobyć szczyt Jaworowa Kopa. Decyzja błyskawiczna, zawracamy i jedziemy przez Idzików na Puchaczówkę. Parkujemy samochód i ruszamy drogą w kierunku przekaźnika TV zwaną Drogą Izabeli wybudowaną przez Mariannę Orańską. Mieliśmy zielonym pieszym, który odchodzi od tej drogi, dojść do Przełęczy pod Jaworową Kopą i stamtąd na szczyt Jaworowa Kopa. Wchodzimy na zielony pieszy ale w nieodpowiednim miejscu i idziemy w niewłaściwym kierunku. Czesiu cały czas mówi, że idziemy źle bo zamiast się wspinać schodzimy w dół. Patrzymy na mapę i nic nam nie pasuje. Ale postanawiamy iść przed siebie do 14.00 a potem wracamy. Tym sposobem dochodzimy do czerwonego szlaku rowerowego i szlaku papieskiego i idziemy dalej przed siebie. Dochodzimy do Żmijowej Polany - jest mapa z napisem TU JESTEŚ i szlakowskaz -

a więc wiemy gdzie jesteśmy.
Czerwonym pieszym idziemy do  Przełęczy Pod Jaworową Kopą, zdobywamy szczyt Jaworowa Kopa

"ładujemy akumulatory"
i wracamy na Przełęcz Pod Jaworową Kopą. Chwilę szukamy zielonego szlaku i schodzimy nim do drogi prowadzącej z Przekaźnika TV na Puchaczówkę. Dalej idziemy tą drogą  a nie zielonym szlakiem. Do domu wracamy przez Sienną i Stronie Ślaskie.

Weryfikacja odznak turystycznych

Środa, 2 grudnia 2015 · dodano: 10.12.2015 | Komentarze 0

Dzisiaj byliśmy w Nysie u Pana Michała Raczyńskiego w celu zweryfikowania  odbytych wycieczek rowerowych na stopień złoty i duży brązowy Kolarskiej Odznaki Turystycznej. Weryfikacja została dokonana, odznaki trzeba sobie kupić. Przyznane zostały nam dodatkowe punkty (po 150) za zwiedzanie miast, miejscowości, i zabytków znajdujących się na trasach odbytych wycieczek.
Kolejny stopień do zdobycia to duży srebrny. Aby go zdobyć należy uzyskać 1200 punktów (po 10 punktów za 1 wycieczkę rowerową minimum 15 km), odbyć 2 wycieczki 6-dniowe, zwiedzić kolejne 3 parki narodowe i następnych 15 obiektów krajoznawczych z listy stanowiącej załącznik do regulaminu KOT. Do dnia dzisiejszego mamy na koncie na stopień duży srebrny po 430 punktów (po 280 za przejechane trasy i po 150 - punkty dodatkowe otrzymane przy weryfikacji).

W punkcie Camino w Nysie otrzymaliśmy certyfikaty potwierdzające przebycie Nyskiej Drogi św. Jakuba.

Następna odznaka, która ostatnio została zweryfikowana to "Poznajemy Turystyczne Hrabstwo Kłodzkie".

Powyższa klauzula weryfikacyjna dotyczy odznaki dla Czesia.
Poniżej obie nasze odznaki.

„POZNAJEMY TURYSTYCZNE HRABSTWO KŁODZKIE”
Celem Indywidualnego Rajdu “Poznajemy Turystyczne Hrabstwo Kłodzkie” jest popularyzacja Ziemi Kłodzkiej. Udział w rajdzie polega na uczestnictwie w dowolnie wybranej imprezie turystycznej (rajdzie, zlocie, wycieczce zbiorowej) lub indywidualnie na terenie Ziemi Kłodzkiej. Warunkiem otrzymania odznaki oraz zaliczenia rajdu jest potwierdzenie minimum 12 obiektów z załączonej listy w ciągu roku kalendarzowego lub zaliczenie minimum trzech wycieczek turystyki kwalifikowanej. Nie zalicza się powtórzeń tych samych miejsc i tras wycieczkowych w danym roku. Uczestnictwo powinno być potwierdzone przez organizatora imprezy lub przez jakikolwiek urząd, przodownika turystyki kwalifikowanej albo przewodnika turystycznego.
Miasta i obiekty do zaliczenia na otrzymanie odznaki: Kłodzko, Polanica-Zdrój, Duszniki-Zdrój, Bystrzyca Kłodzka, Lądek-Zdrój, Międzygórze, Międzylesie, Stronie Śl., Kudowa-Zdrój, Długopole-Zdrój, Nowa Ruda, Szczytna, Złoty Stok, Radków, Wambierzyce, Zieleniec, Rezerwat Szczeliniec Wielki, Rezerwat Błędne Skały, Rezerwat Puszcza Śnieżnej Białki, Rezerwat Wielkie Torfowisko Batorowskie, Rezerwat Jaskinia Niedźwiedzia, Rezerwat Torfowisko pod Zieleńcem, Śnieżnik, Igliczna, Trójmorski Wierch, Postawna, Orlica, Jagodna, Kłodzka Góra, Kowadło.
Z 30 w/w obiektów nie zaliczyliśmy trzech tj. Rezerwatu Puszcza Śnieżnej Białki, szczytów Postawna i Kowadło.
Pierwszym obiektem do tej odznaki był szczyt Kłodzka Góra na który weszliśmy 31.01.2015r . Wycieczkę tę opisaliśmy w bikestats pod tą datą.
Ponadto, na podstawie dostarczonej dokumentacji, przyznano nam odznakę regionalną  "Zwiedzam - Poznaję".
Jest to odznaka ustanowiona w 2015 r. przez PTTK w Świdnicy.