Październik, 2013

Sienna - Czarna Góra

Środa, 30 października 2013 · dodano: 30.10.2013 | Komentarze 0

W niedziele byliśmy (samochodem) w Jaskini Niedźwiedziej i w Muzeum Ziemi w Kletnie .

Wracaliśmy przez Sienną, Puchaczówkę, Idzików. Zatrzymaliśmy się, tak jak poprzedzające nas dwa samochody towarzyszy naszej podróży (córka z rodziną i ich znajomi), tylko na Puchaczówce. Dlatego postanowiliśmy wybrać się na Czarną Górę rowerami i to jak najszybciej bo dni coraz krótsze i coraz zimniej. Na dzisiaj zapowiadana była bezdeszczowa pogoda więc wyruszyliśmy.

Trasa : Kłodzko - Krosnowice - Żelazno - Ołdrzychowice - Trzebieszowice - Radochów -

- Lądek Zdrój

- Stronie Śl.:

- 3 obiekty do odznaki Szlakiem Królewny Marianny Orańskiej,
- 2 potwierdzenia nawiedzenia kościołów do KOP,

- Janowa Góra - ruiny kościoła ( KOP)

- Sienna

kościół p.w. Aniołów Archaniołów ( KOP),

Dzisiaj środa więc Karczma Czarna Góra niestety nieczynna.

Wypiliśmy gorącą herbatkę w Hubertusie i w drogę powrotną też przez Lądek.

Wskazanie przebiegu tegorocznego na trasie dzisiejszej wycieczki:

Kategoria rower, rodzinnie

Króciutko i szybciutko przez Rogówek

Wtorek, 29 października 2013 · dodano: 29.10.2013 | Komentarze 0

Ja i Czesiu, mając do dyspozycji czas tylko do południa, postanowiliśmy wybrać się na małą przejażdżkę. W drodze do rowerów postaraszył nas malutki deszczyk. Z wyjazdu nie zrezygnowaliśmy, i dobrze, bo deszcz straszył nas w drodze jeszcze kilka razy, ale na straszeniu się skończyło. Miejscami wiało dośc mocno. Dzisiejsza trasa to: Kłodzko - Jaszkowa Dolna - Jaszkowa Górna - ROGÓWEK - Ołdrzychowice - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko. Przed Rogówkiem czekały na nas jeszcze żółciutkie jabłka na jabłoni.

Jabłuszka z Rogówka

Urwaliśmy sobie kilka i już prawie z górki pognaliśmy do domciu.

Szybciutki obiadek i do Szkoły Muzycznej z wnuczką, do biblioteki na warsztaty Zręczne Ręce i na dyżur w PZC.

Efekty prac zręcznych rąk uczestniczek warsztatów:

mapa wyjazdu cz.1
mapa wyjazdu cz.2

Z Międzylesia do Kłodzka przez Jedlnik i Porębę

Środa, 23 października 2013 · dodano: 23.10.2013 | Komentarze 1

Dzisiaj tylko ja i Czesiu pociągiem do Międzylesia.

Kręcimy się po Międzylesiu. Poznajemy dwa nowe kościoły:
- dawny ewangelicki (blisko dworca PKP)od niedawna katolicki p.w. błogosławionego Jana Pawła II,

- cmentarny p.w. św. Barbary. (był nawet otwarty).

Dłuższą chwilę spędzamy na rynku: odwiedzamy Informację Turystyczną - pieczątki do KOT i KOP, podziwiamy zamek i przed wyruszeniem w dalszą drogę wcinamy pyszne drożdżówki.

Trasa dzisiejszej wycieczki: Międzylesie - Różanka - Zamek Szczerba - Jaskinia Solna Jama - Gniewoszów - Jedlnik

Na Jedlniku

Zdjęć z widokami z Jedlnika brak - mgła

- Poręba -

kościół p.w. św. Sebastiana

Długopole Zdrój - Długopole Dolne - Zabłocie - Gorzanów - Topolice

Św. Ambroży (patron pszczelarzy) w Topolicach

Większość osób zajmujących się pszczelarstwem bez problemu wskaże św. Ambrożego jako patrona pszczelarzy. Jednak tylko niewielu potrafi powiedzieć na jego temat nieco więcej ( wiecej patrz:http://www.serwis2.bartnik.pl/pages/main_documents.php?d=29).

- Krosnowice - Kłodzko

Trzy Przełęcze

Niedziela, 20 października 2013 · dodano: 20.10.2013 | Komentarze 0

Przed południem, gdy byliśmy jeszcze w domu, postraszył nas deszcz. Potem się rozpogodziło, zdecydowaliśmy się więc na wyjazd. Pogoda dopisała, było słonecznie i, jak na tę porę roku, bardzo ciepło (16-18 stopni).
Ja, Ania i Czesiu, zgodnie z propozycją Ani wyruszyliśmy w kierunku Wojciechowic. Wybór dalszej trasy miał nastąpić na Przełęczy Łaszczowa. Zdecydowaliśmy i dzisiejsza trasa to: Kłodzko - Wojciechowice - PRZEŁĘCZ ŁASZCZOWA - PRZEŁĘCZ KŁODZKA - Kolonia Gaj - Jaszkowa Górna - PRZEŁĘCZ DROSZKOWSKA - Droszków - Ołdrzychowice - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko.

Odpoczynek na Przełęczy Łaszczowa

Wskazanie mego licznika z tegorocznym przebiegiem

Panorama z drogi Przełęcz Łaszczowa - Przełęcz Kłodzka

Spotkanie

Na Przełęczy Kłodzkiej

Dynie - przy drodze na Kolonię Gaj

"Zdobywamy" Przełęcz Droszkowską

Międzylesie - Goworów - Nowa Wieś

Sobota, 19 października 2013 · dodano: 20.10.2013 | Komentarze 0

Grupa 7 osobowa ( ja i Czesiu, Basia i Jurek, Kaziu, Władziu i Alek) wsiada do pociagu na stacji Kłodzko Miasto i dojeżdża do Międzylesia.

Z Międzylesia jedziemy do Goworowa wsi, która zdobyła tytuł najpiękniejszej wsi Dolnego Śląska w 2013r.
za http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/969827,najpiekniejsza-wies-dolnego-slaska-wybrana,id,t.html:

"Komisja konkursowa odwiedziła wszystkie miejscowości zgłoszone do konkursu, oceniając m.in. dbałość o zachowanie wiejskiego krajobrazu, zaangażowanie lokalnych stowarzyszeń i mieszkańców w życie gminy, współpracę sołectwa z gminą i umiejętność pozyskiwania pieniędzy na nowe inwestycje.

W tegorocznym konkursie na najpiękniejszą wieś zwyciężył Goworów w gminie Międzylesie, który zdaniem jurorów wyróżnił się przede wszystkim promocją aktywnej turystyki i nowymi inwestycjami w infrastrukturę sportową. Od 10 lat istnieje tu Akademia Ruchu, a tworzona jest także tzw. tkacka wieś tematyczna.
W 1997 r. wieś została bardzo mocno zniszczona przez powódź, przez pewien czas nie można było nawet tam dojechać. Dzięki ludziom udało się wszystko odbudować. Pomysł tego konkursu zaczyna teraz procentować i to nie tylko dla nas, ale dla całego województwa” – powiedział burmistrz Międzylesia Tomasz Korczak."

Przejeżdżamy przez wieś. Zatrzymujemy się przed kościołem p.w. św. Piotra i Pawła oraz na terenie pałacu/dworu, który ma prywatnego właściciela pana Krzeptowskiego rodem z Zakopanego i - jak nam powiedziała osoba spotkana na terenie pałacu/dworu - prawnuka najbardziej znanego i legendarnego przewodnika tatrzańskiego Jana Krzeptowskiego-Sabały.
Pałac jest już użytkowany - m.in. właściciel ma w nim salon fryzjerski. Trwają jeszcze dalsze prace remontowe.
Więcej na: http://www.ludmilka.eszymon.eu/zamki-palace-dwory/dolnoslaskie/553-dwor-radcy-ludwiga-w-goworowie.html

Na dziedzińcu pałacu w Goworowie

Następnie jedziemy do Nowej Wsi - koniec, a może początek Polski. Dookoła góry, lasy, niewielka osada, a w niej, królująca nad wszystkim, ogromna bryła barokowego Kościoła. Kościół jest naprawdę wspaniały. Zaskakuje swoją wielkością i niezwykłością położenia, wyrasta całkiem niespodziewanie z otoczenia malutkich domków, ogrodów i pól. Jest to drugi co do wielkości kościół w całej Kotlinie Kłodzkiej, a jedyna okazała budowla sakralna położona poza obrębem miasta.
Wiecej na:

Mamy niebywałe szczęście. Kościół był otwarty, gdyż pracowali w nim konserwatorzy. Mieliśmy okazję obejrzeć wnętrze kościoła (ja i część grupy nie pierwszy raz, ale część zobaczyła je dzisiaj pierwszy raz).
W Nowej Wsi na boisku przy kościele zapaliliśmy ognisko i upiekliśmy kiełbaski.

Mnie udało się znaleźć sołtysa i uzyskać potwierdzenie do KOT i KOP ( w czasie poprzednich nawiedzeń światyni musiała wystarczyć fotografia na jej tle).

Z Nowej Wsi pojechaliśmy do Domaszkowa. W Domaszkowie rozdzieliliśmy się. Ja, Czesiu i Władziu pojechaliśmy do Różanki aby uzyskać pieczątkę potwierdzjacą pobyt przy ruinach zamku "Szczerba" (do odznaki "Szlakiem Królewny Marianny Orańskiej"). Przy ruinach tych byliśmy wcześniej, fotografując się na ich tle. O tym, że pieczątką o treści: "Zamek Szczerba - Gmina Międzylesie", dysponuje sklep u Pani Agaty w Różance dowiedziałam się niedawno z wykazu dołączonego do "Paszportu Turystycznego Masywu Śnieżnika", który posiadają nasze wnuki (poznają kolejne obiekty zamieszczone w paszporcie - patrz wpis z dnia 14.10.2013r).
Następnie wróciliśmy do Domaszkowa i "goniliśmy" grupę ( uzgodniliśmy przed rozdzieleniem się, że z Bystrzycy będą jechać przez Zabłocie). Dojechaliśmy do początków Kłodzka i z grupą nie spotkaliśmy się. Dzwonię do Kazia, który jechał z nimi i dowiaduję się, że oni są w Gorzanowie. Okazało sie, że w Zabłociu oni pojechali wzdłuż rzeki a my przez most nad torami. Z Zabłocia oni zdążyli dojechać do Gorzanowa a my do Kłodzka. Postanawiamy jechać im na spotkanie. Zatrzymujemy się na pierwszym przystanku PKS w Krosnowicach - nie wiadomo, którą drogą przyjadą. Czekamy dosyć długo - przyjechali i są bardzo mile zaskoczeni naszą obecnością w tym miejscu. Razem docieramy do Kłodzka z komentarzem: razem wyruszyliśmy, razem wróciliśmy.

Radochów - znowu beze mnie

Wtorek, 15 października 2013 · dodano: 16.10.2013 | Komentarze 0

Czesiu, Kazia, Kaziu, Władziu i Piotr ( ja czekałam na kuriera i miałam wyjście do PZC) korzystając z ładnej pogody przejechali 50 km. Dojechali do Radochowa - na Lądek nie starczyło już czasu, na Piotrka czekał w domu obiad.

Kategoria rower, w towarzystwie

Do Lądka z wnukami

Poniedziałek, 14 października 2013 · dodano: 16.10.2013 | Komentarze 0

Dzisiaj z okazji Dnia Nauczyciela uczniowie mieli dnień wolny od zajęć. Ola - uczennica II klasy Sz.P. miała wolne. Zabraliśmy więc ją, Kubusia i Kasię i pojechaliśmy na wycieczkę. Cała trójka ma Paszporty Turystyczne Masywu Śnieżnika. Są to książeczki z 31 obiektami turystycznymi, które należy odwiedzić i uzyskać stosowne potwierdzenie. W dniu dzisiejszym dzieci poznały:
1. Zamek na Skale w Trzebieszowicach,
2. Zdrój Wojciech w Lądku Zdroju,
3. Zabytkową Starówkę w Lądku Zdroju.

2000 Paszportów Turystycznych Masywu Śnieżnika, 31 atrakcji, 25 sponsorów i nagrody dla osób, które zdobędą pieczątki zaświadczające odwiedzenie danego miejsca. To inicjatywa Funduszu Lokalnego Masywu Śnieżnika realizowana wspólnie z lokalnym biznesem i czterema gminami: Bystrzycy Kłodzkiej, Międzylesia, Lądka Zdrój i Stronia Śląskiego.
Projekt został przygotowany na wakacje i miał na celu zachęcić mieszkańców i turystów do zapoznania się z regionem, jego historią, kulturą i tradycjami. Wiele osób, które się tutaj urodziły i na co dzień tu mieszkają, nie znają okolicznych zabytków, nigdy nie były na Śnieżniku lub nie wiedzą gdzie jest Arboretum, Szary Kamień, Kopalnia Uranu, Trójmorski Wierch. 'Paszportowy projekt' miał to zmienić, zaangażować i zaktywizować ludzi ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży.

W sumie do zobaczenia jest 31 miejsc: Śnieżnik, Ogród Bajek w Międzygórzu, Pałac w Gorzanowie, Szary Kamień, Schronisko 'Jagodna', Park Zdrojowt w Długopolu Zdroju, Pasterskie Skały, Stare Miasto w Bystrzycy Kłodzkiej, Zabytkowa Starówka w Lądku Zdroju, Zdrój 'Wojciech', Stawy Biskupie, Arboretum, Borówkowa Góra, Lądeckie Skałki, Kalwaria na Cierniaku, Zamek na Skale, Wieża Widokowa na Trójmorskim Wierchu, Jedlnik, Drewniany Kościołek w Kamieńczyku, Kościół w Nowej Wsi, Jaskinia Solna Jama, Zamek Szczerba, Zamek w Międzylesiu,Jaskinia Niedżwiedzia w Kletnie, Muzeum Ziemi w Kletnie, Podziemna Trasa turystyczno-edukacyjna w Starej Kopalni Uranu w Kletnie, Muzeum Minerałów w Stroniu Śląskim, Huta Szkoła Kryształowego 'Violetta' w Stroniu Śląskim, Galeria Wapiennik w Starej Morawie, Ogródek Górski 'Czarna Góra', Zalew w Starej Morawie.

Wnuki zdobyły te paszporty zbyt późno aby "walczyc" o nagrody, ale poznawanie tych miejsc z książeczkami, w których uzyskują potwierdzenia to dla nich turystyczna przygoda.

Osoby, które do 30 września 2013 r.zdobyły komplet 31 pieczatek oraz osoby, które pojawią się do końca roku z co najmniej 22 pieczatkami będą miały do wyboru konkretne nagrody.
Dodatkowo dla wszystkich osób, które pojawią się w firmie DZIANEL choćby z 1 pieczątką w paszporcie otrzymają 5% zniżki na wszelkie wyroby odzieżowe.

Projekt jest sfinansowany w ramach Programu "Partnerstwa Lokalne PAFW" ze środków Polsko AMerykańskiej Fundacji Wolności.

Pierwszy obiekt - Zamek na Skale w Trzebieszowicach

Drugi obiekt - Zdró Wojciech

Trzeci obiekt - Lądecka Starówka

Wielka Desztna ( po polsku)

Niedziela, 13 października 2013 · dodano: 13.10.2013 | Komentarze 2

Ania zaproponowała dzisiaj jazdę na Velką Destnę. Wahaliśmy się trochę, ze wzgledu na dość późną porę startu (przed godz. 11), ale ostatecznie decyzja zapadła i ruszyliśmy. Od tempa jazdy zależało czy dojedziemy do zaplanowanego szczytu czy wcześniej zmnienimy trasę. Trasa dzisiejsza: Kłodzko - Krosnowice - Gorzanów - Szklarka - Stara Bystrzyca - Wójtowice - Młoty - Mostowice -

Tempo dobre, przekraczamy więc granicę i dalej: Orlicke Zahori - VELKA DESTNA -

WIELKA DESZTNA (czes. Velká Deštná, niem. Deschneyer Großkoppe, 1115 m n.p.m.) – najwyższy szczyt Sudetów Środkowych, w środkowo-wschodniej części Gór Orlickich w Czechach. W przeszłości Wielka Desztna nazywana była Siedmiogrodzką Górą.
Szczyt znajduje się około 3,6 km na południe od Zieleńca, na zachód od doliny Dzikiej Orlicy.
Jest to szczyt o obszernym kopulastym wierzchołku i stromych zboczach. Na szczycie częściowo porośniętym młodym lasem znajdowała się wieża triangulacyjna, niżej jest bufet i wiata turystyczna.

dalej: Mala Destna - Masarykova Chata -

- Zieleniec -

- Duszniki Zdrój -

- Dolina -

- Szczytna - Polanica Zdrój - Szalejów Górny - Szalejów Dolny - Kłodzko.

Na trasie kilkakrotnie zatrzymywaliśmy się podziwiając piękne panoramy oraz piękną jesień ( nie tylko polską, czeską także), co pokazały zamieszczone zdjęcia.

Bożków - Czerwieńczyce

Sobota, 12 października 2013 · dodano: 12.10.2013 | Komentarze 0

"Pod rurą" spotkało się 6 osób: Ania, ja, Kazia, Czesiu, Kaziu i Piotr. Ania zaplanowała jazdę w kierunku Wieczności i tam pojechała. Reszta grupy pojechała: Korytów - Piszkowice - Bierkowice - Gorzuchów - Bożków - Czerwieńczyce - Wojbórz - Młynów - Ścinawica - Ustronie - Kłodzko. Dzisiaj było ciepło, choć nie zawsze świeciło słońce. Nad Wojborzem pojawiły sie nawet złowrogo wyglądające chmury, obawialiśmy się nawet, że zmokniemy. Podziwialiśmy piękne widoki jesienne, kolorowe o tej porze lasy liściaste oświetlone słońcem wygladają przecudnie.

Kolejny wyjazd beze mnie

Czwartek, 10 października 2013 · dodano: 11.10.2013 | Komentarze 0

Czesiu, Kaziu, Kazia i Piotr przejechali dzisiaj 41 km trasą: Kłodzko - Szalejów - Niwa - Raszków - Ścinawka - Kamieniec - Szalejów - Kłodzko. Ja na dzisiaj miałam zaplanowane inne zajęcie, które jak się okazało, zostało przesunięte o 2 tygodnie, o czym niestety nie wiedziałam.