Styczeń, 2016

Pieszo na szczyty: Jawornik Graniczny, Rude Krzyże i Rudawiec

Sobota, 30 stycznia 2016 · dodano: 30.01.2016 | Komentarze 0

Dzisiaj wybraliśmy się zdobywać kolejne Tysięczniki Ziemi Kłodzkiej. Samochodem dojechaliśmy na Przełęcz Płoszczyna. Wędrowaliśmy zielonym szlakiem pieszym wzdłuż granicy  w kierunku Bielic. Po drodze "zdobyliśmy":

- szczyt Jawornik Graniczny

- szczyt Rude Krzyże

- szczyt Rudawiec

Szczyt Rudawiec to dwunasty i ostatni szczyt  zdobyty przez nas do odznaki "Zdobywca Korony Ziemi Kłodzkiej".

I wróciliśmy na Przełęcz Płoszczyna.  Schodzenie zajęło nam 1 godzinę i 50 minut czyli tylko 5 minut więcej od czasu podanego na szlakowskazie. A pora zimowa i niemal cała trasa była zaśnieżona co widać na przedstawionych zdjęciach.

A po drodze widzimy Śnieżnik

i Czarną Górę

Inauguracja sezonu "rower 2016"

Środa, 27 stycznia 2016 · dodano: 27.01.2016 | Komentarze 0

Plan na dzisiaj był następujący: pieszy spacer na zakupy do Galerii, obiad a po obiedzie ja do fryzjera a Czesiu do malowania drzwi u córki. Rower nie był planowany. Na Galerii spotkaliśmy się z Basią od której dowiedzieliśmy się, że Władziu i Kaziu umówili się na jazdę rowerową. Następnie spotkaliśmy się z Czesia siostrą i szwagrem, z którymi przyjechaliśmy pod dom. Zyskaliśmy na czasie i postanowiliśmy zainaugurować sezon " rower 2016". Jak postanowiliśmy tak zrobiliśmy i przed godz. 13 przy temperaturze ponad +10 stopni wyruszyliśmy w pierwszą w tym roku trasę rowerową.
Trasa dzisiejsza: Kłodzko - Krosnowice - Gorzanów - Stara Łomnica - Starkówek - Polanica - Stary Wielisław - Kłodzko.

Wieża rycerska w Starej Łomnicy

Dwór średni (za http://www.palaceslaska.pl/index.php/wojewodztwo-... )
Rodzina von Pannwitz w drugiej połowie XIV bądź na początku XV w. wzniosła murowaną z kamienia łupanego wieżę mieszkalną. Wieża zbudowana na planie prostokąta, pierwotnie czterokondygnacjowa, obecnie posiada pięć kondygnacji. Wieżę otaczał zapewne mur obronny i fosa, śladem po której jest niewielki staw. Rezydencję powiększono o dodatkowe budynki mieszkalne w XV w., a w 1614 roku przy wieży wzniesiono dwór. Budynek murowany, otynkowany, założony na planie prostokąta, dwukondygnacjowy, nakryty dachem dwuspadowym. Fasada dworu o zmienionym układzie otworów okiennych, z asymetrycznie usytuowanym głównym wejściem, ponad którym fryz heraldycznych z ośmioma herbami, należącymi do von Pannwitzów i skoligaconych z nimi rodzin. Po zbudowaniu dworu wieżę wykorzystywano jako budynek gospodarczy. Odkąd Stara Łomnica weszła w skład posiadłości rodziny von Herberstein budynek był siedzibą zarządcy majątku. Obecnie dwór pełni funkcje mieszkalne i dawną rezydencję można zobaczyć tylko z zewnątrz.

W Starej Łomnicy jest jeszcze dwór dolny (obecnie bud. nr 23) i dwór górny (bud. nr 89 - ruina).

I od tego obiektu rozpoczęliśmy zdobywanie odznaki "Szlakami zamków w Polsce".

Ilość zamków do zwiedzenia na poszczególne stopnie:

stopień odznaki                   wymagana ilość zamków do zwiedzenia                    z tego obowiązkowych

brązowy                                                 50                                                                           10
srebrny                                                 100                                                                           20
złoty                                                      150                                                                           40

razem                                                    300                                                                          70

Jak widać ilość ta jest bardzo duża - czy uda nam się zdobyć chociaż stopień brązowy?

Wg  wykazu zamków, stanowiącego załącznik do regulaminu, w woj. dolnośląskim jest ponad 100 zamków  w tym 8 obowiązkowych.
Są to np. zamki w:
Kłodzku (zamek średniowieczny, później rozbudowany i całkowicie przebudowany na twierdzę), Bardzie,  Gorzanowie, Kamieńcu Ząbkowickim, Książu (obow.), Legnicy (obow.), Lewinie  Kłodzkim (Homole), Międzylesiu, Miliczu, Niemczy, Ratnie Dolnym, Zamek Szczerba, Szczytnej Śl., Świdnicy, Żelaźnie, Ząbkowicach Śl. (obow.), Zagórzu Śl.(Grodno)

Regulamin Odznaki Rajdu Kolarskiego

„Szlakami zamków w Polsce”

§ 1

W celu rozwijania zainteresowań krajoznawczych turystów kolarzy Komisja Turystyki Kolarskiej Zarządu Głównego PTTK ustanawia Odznakę Rajdu Kolarskiego „Szlakami zamków w Polsce” zwaną dalej Rajdem.
§ 2
  1. Uczestnictwo w Rajdzie polega na zwiedzaniu zamków w czasie wycieczek rowerowych.
  2. Wykaz zamków do zwiedzenia zawiera załącznik nr 1 do Regulaminu.
  3. Zamki, których zwiedzenie jest obowiązkowe, wytłuszczono.
  4. Każdy obiekt może być zaliczony tylko raz.
§ 3
  1. Odznaka posiada trzy kolejno zdobywane stopnie: brązowy, srebrny i złoty.
  2. Nadwyżki zwiedzonych obiektów zalicza się na kolejny stopień.
  3. Trasy wycieczek uczestnik opracowuje samodzielnie; początek, przebieg i koniec trasy, a także ilość zwiedzonych zamków na trasie są dowolna.
§ 4
  1. Odznakę rajdu może zdobyć każdy, kto udokumentuje w sposób zgodny z niniejszym regulaminem zwiedzenie na wycieczkach rowerowych wymaganej ilości zamków.
  1. Wzór odznaki przedstawia załącznik nr 2.
  1. Odznaka jest odpłatna.
§ 5
  1. Zwiedzone zamki wpisuje się i potwierdza w „Książeczce wycieczek kolarskich” bądź samodzielnie wykonanej kronice.
  2. Jeżeli zamek stanowi obiekt muzealny, potwierdzenie powinno być dokonane w zamku, w pozostałych przypadkach w miejscowości, w której zamek się znajduje.
  3. Potwierdzeniem jest odbitka pieczątki, może nim być zdjęcie turysty na tle zamku lub bilet wstępu (jeśli zamek jest placówką muzealną).
§ 6

Trasy przebyte w ramach rajdu mogą być jednocześnie zaliczone na Kolarską Odznakę Turystyczną oraz inne odznaki krajoznawcze i turystyczne pod warunkiem prowadzenia odrębnych książeczek.
§ 7

Książeczki z potwierdzeniami zwiedzonych zamków weryfikują i przyznają odznaki:
  1. w stopniu brązowym – regionalne referaty weryfikacyjne odznak turystyki kolarskiej,
  2. w stopniach srebrnym i złotym – centralny referat weryfikacyjny Komisji Turystyki Kolarskiej Zarządu Głównego PTTK i jego filie.

Gardzień - przedostatni szczyt do odznaki "Korona Ziemi Kłodzkiej"

Poniedziałek, 11 stycznia 2016 · dodano: 11.01.2016 | Komentarze 0

Tak z rozpędu postanowiliśmy zaliczyć kolejny szczyt do odznaki "Korona Ziemi Kłodzkiej" tj. szczyt Gardzień. Słowo "zaliczyć"  jest tu odpowiednie, gdyż szczyt ten jest niedostępny i  do jego zaliczenia wystarczy odcisk pieczątki, która znajduje się na portierni kopalni.

Gardzień (556 m n.p.m.) to najwyższe wzniesienie Obniżenia Ścinawki w paśmie Wzgórza Ścinawskie. Góra zbudowana jest z melafiru, który od 2010 r. pozyskiwany jest przez kopalnię i wykorzystywany do budowy autostrad. Szczyt znajduje się na terenie kopalni dlatego obowiązuje tu zakaz wstępu.
My przyjechaliśmy do Tłumaczowa samochodem i pomaszerowaliśmy pieszo drogą w kierunku Radkowa. Droga mocno pnie się w górę (znak podaje średnie nachylenie 10%)  -  my kiedyś pokonaliśmy ją rowerami. Po drodze są ładne widoki na góry okalające szczyt.
Po dojściu do kopalni uzyskujemy wpis do książeczek, podziwiamy i fotografujemy, niestety dzisiaj zamglone, widoki.
Na zdjęciu poniżej portiernia, w której jest wspomniana pieczątka i, obecnie chyba najwyższy, punkt góry - usypany kopiec

i urobek kopalni

Wieża widokowa na Górze św. Anny w Nowej Rudzie widziana z drogi Tłumaczów - Radków.

Pieszo na Suchoń

Niedziela, 10 stycznia 2016 · dodano: 10.01.2016 | Komentarze 0

Otwarcie sezonu turystycznego 2016 "chodzeniem" a nie "jazdą na rowerze".
Słonecznie, temperatura w okolicy 0 stopni, bezwietrznie. Decydujemy się na zdobycie szczytu Suchoń.

Suchoń (964 m n.p.m.) - najwyższy szczyt Krowiarek, w gminie Bystrzyca Kłodzka.Wznowi się on w bocznym grzbiecie , odchodzącym w kierunku zachodnim od głównego grzbietu Krowiarek. Wschodnie stoki są łagodne, natomiast północne, zachodnie i południowe, opadające do Rowu Górnej Nysy oraz dolin Marcinówki i Białej Wody są bardzo strome. Prawie w całości porośnięty lasem świerkowym. U północno - zachodnich podnóży leży wieś Kamienna, u południowo - zachodnich - Idzików, natomiast na północnym wschodzie znajdują się pozostałości wsi Marcinków. Na wschód od Suchonia, w dolinie Białej Wody istniała kiedyś wieś Biała Woda.
Obecnie wieś chyba się odradza - pojawiła się tablica miejscowości "Biała Woda" (na drodze z Idzikowa na Puchaczówkę jeszcze przed kapliczką pw. św. Anny) oraz nowe zabudowanie j.n. ( fotografia z maja 2015 r).

W przeszłości na szczycie wzniesienia stała wieża widokowa zbudowana w 1885 r. z inicjatywy GGV, po której obecnie zostały tylko relikty w postaci  ciosów kamiennych a miejsce porasta gęsty las.
Tyle informacji o miejscu, które dzisiaj zaplanowaliśmy odwiedzić.

Autem dojechaliśmy do kapliczki pw. św. Anny w Białej Wodzie.  Drzwi do kapliczki były otwarte, podparte tylko kamieniem. Przez kratę mogliśmy zobaczyć jej wnętrze.

Dalej poszliśmy pieszo - żółtym szlakiem pieszym w kierunku Skowroniej Góry.
Gdy skończył się las po lewej stronie szlaku, zeszliśmy z niego na łąkę (z miejsca, w którym zrobiliśmy zdjęcie widać było kłodzkie wieżowce na Os. Kruczkowskiego) i na przełaj doszliśmy do lasu widocznego niżej

i zostaliśmy mile zaskoczeni. W internecie przeczytaliśmy, że dojście do szczytu nie jest oznakowane i trudno jest do niego dojść.
A przy wejściu do lasu spotkaliśmy taki szlakowskaz
i grupę turystów, którzy już wracali ze szczytu i w tym miejsce piekli sobie kiełbaski (szlakowskaz ten jest na słupku widocznym z prawej strony poniższego zdjęcia).

Od nich dowiedzieliśmy się, że droga na szczyt jest bardzo dobrze oznakowana takim znakiem

Znak ten i ich ślady zaprowadziły nas na szczyt

Czesiu na najwyższym punkcie szczytu - kamienie, chyba pozostałość po byłej wieży widokowej.

Na szczycie jest szlakowskaz wskazujący trzy drogi do niego prowadzące oznaczone kółkami: pomarańczowymi, czerwonymi i ciemnozielonymi ( ta zielona od strony Białej Wody jest chyba najłagodniejsza).

Zeszliśmy oznaczonym szlakiem do miejsca gdzie spotkaliśmy się poprzednio z grupą turystów i dalej poszliśmy drogą między ogrodzonymi pastwiskami (widoczna po lewej stronie zdjęcia) a nie jak przyszliśmy przez łąki (ścieżka widoczna po prawej stronie)

i doszliśmy do żółtego szlaku pieszego w takim miejscu.

Droga widoczna na zdjęciu prowadzi do Marcinkowa, my poszliśmy w przeciwnym kierunku do Białej Wody. Na szczyt Suchoń w tym miejscu trzeba skręcić w lewo. Tą drogą, która wracaliśmy można dojechać - jak nie będzie śniegu - aż do lasu rowerem. Rower można przywiązać do drzewa i ruszyć pieszo na szczyt.

Czarna Góra w chmurach i droga na Puchaczówkę widoczne z żółtego szlaku pieszego.

Szczyt Suchoń to 10 zdobyty przez nas z 12 wymaganych szczytów do odznaki "Korona Ziemi Kłodzkiej". Weszliśmy na szczyty: Kłodzka Góra, Włodzicka Góra, Grodziec, Szczeliniec Wielki, Suchoń, Jagodna, Kowadło, Wielka Sowa, Orlica, Śnieżnik Kłodzki. Pozostał szczyt Rudawiec w Górach Bialskich i Gardzień na Wzgórzach Ścinawskich. Ten ostatni jest zamknięty i honorowana jest pieczątka uzyskana w portierni Kopalni.

W drodze powrotnej "odwiedziliśmy" w Idzikowie św. Jana Nepomucena, który "zamieszkał" naprzeciw posesji nr 56.