Wrzesień, 2015

Zaproszenie na rajd

Niedziela, 27 września 2015 · dodano: 27.09.2015 | Komentarze 0

Rowerzyści startują o godzinie 9.00 z Kłodzkiego Rynku.

III etap Nyskiej Drogi Św, Jakuba

Sobota, 26 września 2015 · dodano: 26.09.2015 | Komentarze 0

Dzisiaj zakończyliśmy pielgrzymowanie Nyską Drogą Św. Jakuba, która zaczyna się w Głuchołazach a kończy w Skorogoszczy.
Do Grodkowa przyjechaliśmy samochodem z rowerami na dachu. Z Grodkowa już rowerami dojechaliśmy do wsi Żelazna i trochę zmodyfikowanym przez nas szlakiem "Jakubowym" dotarliśmy do Skorogoszczy.

Ze Skorogoszczy pojechaliśmy do Lewina Brzeskiego po którym trochę pojeździliśmy. Byliśmy na ul. Zamkowej przed zamkiem i nieczynnym, zrujnowanym kościołem ewangelickim. Nawiedziliśmy kościół pw. Wniebowzięcia NMP i na dłużej zatrzymaliśmy się na rynku. Do Grodkowa pojechaliśmy trasą przez Michałów, Czeską Wieś, Jankowice Wielkie i Wierzbnik. Przed załadowaniem rowerów pojeździliśmy jeszcze trochę po Grodkowie - dotarliśmy m.in. do Bramy Lewińskiej, do domu w którym urodził się Józef Elsner - nauczyciel F. Chopina, do kościoła i zatrzymaliśmy się na dłużej na rynku przed ratuszem i pomnikiem J. Elsnera.

Przez Marcinów i Ołdrzychowice

Poniedziałek, 21 września 2015 · dodano: 21.09.2015 | Komentarze 0

Wczesnym popołudniem wybraliśmy się na krótką przejażdżkę. Trasa ustalana w trakcie jazdy: Kłodzko - Krosnowice - Krosnówka -  za torami drogą polną do drogi w kierunku Bystrzycy Kł. - Marcinów (do końca wsi) - drogą przez pola do Ołdrzychowic (droga ostatnio została naprawiona) - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko.

Marcinów to wioska ukwiecona. Dzisiaj utrwaliliśmy kwiaty ustawione na wozach. Pierwszy wóz ustawiony został za drogą do łowiska a drugi na końcu wsi - za posesją Pani Sołtys. Jak się dowiedzieliśmy o te, jak i większość pozostałych dekoracji, dba osobiście Pani Sołtys.

Zachwyca także posesja Pani Sołtys - duża, pięknie zagospodarowana i utrzymana.

Stary Wielisław i Książówka

Niedziela, 20 września 2015 · dodano: 20.09.2015 | Komentarze 0

W planie były Duszniki ( uczestnicy: ja, Czesiu i Kaziu). Niestety deszcz, który zaczął padać spowodował, że  w Starym Wielisławiu, przy remizie OSP, zarządzony został zwrot w kierunku Kłodzka.
Nowa tablica "rowerowa"  w Starym Wielisławiu przy przystanku PKS w pobliżu kościoła.
 Do Kłodzka deszcz dopiero "wędrował". Pojechaliśmy więc jeszcze na Książówkę i przez rondo i ul.Objazdową wróciliśmy do domu.

Kolejny etap Nyskiej Drogi Św. Jakuba

Sobota, 19 września 2015 · dodano: 19.09.2015 | Komentarze 0

Dzisiaj przebyliśmy kolejny odcinek Nyskiej Drogi Św. Jakuba. Pielgrzymowaliśmy z Nysy od kościoła Św. Jakuba i św. Agnieszki do Kopic.
Nasza dzisiejsza trasa: Nysa - Złotogłowice  - Prusinowice - Pakosławice - Reńska Wieś - Mroczkowa - Skoroszyce - Brzeziny - Więćmierzyce - Kopice - Pniewie - Chrościna Nyska - Skoroszyce - Makowice - Prusinowice - Złotogłowice - Nysa.
W dniu dzisiejszym nawiedziliśmy:

- 13 kościołów (Kolarska Odznaka Pielgrzymia),
- 2 klasztory ( odznaka "Szlakiem klasztorów i opactw w Polsce"),
- 1 kalwarię (odznaka "Poznaj kalwarie w Polsce"),
i "odwiedziliśmy" 6 figur św. Jana Nepomucena oraz obejrzeliśmy przez zamknięta bramę pałac (niestety ruinę) w Kopicach.

Takie informacje znalazłam w internecie na temat tegoż pięknego - w przeszłości - pałacu:
"Pałac w Kopicach - zwany również "pałacem na wodzie", bo otoczony był z trzech stron rozległymi stawami, z imponującym 60 hektarowym parkiem, znakomitymi zbiorami rzeźb i obrazów, trofeami myśliwskimi, kolekcją rzadkich książek i zbroi, odwiedzany przez najznakomitszą europejską arystokrację. Bywali tu książęta, baronowie, artyści i politycy. Do 1945 roku był własnością i siedzibą jedengo z najznakomitszych rodów niemieckich - rodziny Schaffgotsch. Okres II Wojny Św. przetrwał bez jakichkolwiek uszkodzeń. Po roku 1945 wielokrotnie okradany: wpierw przez Armię Czerwoną, później UB, a następnie szabrowników. W 1956 splądrowany ostatni raz, a następnie dla zatarcia śladów podpalony. Kolejne lata to systematyczna grabież i dewastacja. W roku 1990 sprzedany krakowskiemu biznesmenowi za śmieszną sumę 5000 zł., rozłożoną w dodatku na raty aż do roku 2015. Niestety, nowy właściciel nie tylko że nie dotrzymał obietnic, ale przyśpieszył jeszcze proces dewastacji. Z opuszczonego pałacu skradziono lub zniszczono resztę rzeźb i posągów, zniknęły herby i większość pięknej sztukaterii, usunięto gzymsy i rozbito rzadkiej urody kamienne rzygacze. Krakowski biznesmen wziął podobno na fikcyjny remont pałacu wielomilionowy kredyt i ślad po nim zaginął. W Kopicach nie pokazywał się przez 18 lat, ignorował wszelkie polecenia i kary nakładane na niego przez konserwatora zabytków, a osamotniony i porzucony jak "bezpański pies" pałac po prostu powoli umierał. I nikt już chyba nie liczył na cud ... aż tu nagle, w kwietniu 2008, poprzez tę właśnie stronę, na pałac natrafił prezes chorzowskiej spółki ZARMEN. Podobno oczarowany pięknem magicznych ruin postanawił dać pałacowi jeszcze jedną szansę. W czerwcu 2008 ZARMEN odkupuje pałac najprawdopodobniej za sumę 2 milionów złotych i deklaruje jego odbudowę. Niestety już po miesiącu sprawy się komplikują. Powstająca na obrzeżu Kopic, oddalona od pałacu o niecały kilometr żwirownia, zdaniem nowego właściciela miała do tego stopnia kolidować z jego zacnymi planami że postanowił wycofać się z zapowiedzianych obietnic odbudowy pałacu. W rzeczywistości cały plan odbudowy chorzowskiej spółki opierał się na wsparciu finansowym banków i sponsorów. ZARMEN oczekiwanych kredytów nie otrzymał. Wykonano jedynie pierwszy etap zapowiedzianych prac porządkowych wewnątrz pałacu i na tym się skończyło. Wiosną 2009 roku wstrzymano dalsze prace opuszczając Kopice. Pozostała jedynie całodobowa ochrona obiektu. W lutym 2014 roku pałac ponownie wystawiono na sprzedaż, tym razem za sumę 6 milionów 800 tysięcy złotych. Czy kiedykolwiek los okaże się dla kopickiego pałacu łaskawym ?"

Na ognisko z kiełbaskami

Czwartek, 17 września 2015 · dodano: 17.09.2015 | Komentarze 0

Dzisiaj skrzyknięto się na wyjazd na ognisko i pieczenie kiełbasek. O 11 na miejscu zbiórki zjawili się: Basia z Jurkiem, Basia z Władziem, Kaziu, Alek i  ja. Pojechaliśmy trasą: Szalejów Dolny, Szalejów Górny, Wolany i Chocieszów. W Chocieszowie  na łące przy "czarnej drodze" prowadzącej do Karłowa na miejscu na to przygotowanym zapaliliśmy ognisko i upiekliśmy kiełbaski. W trakcie biesiadowania dojechał do nas Czesiu, który o 11 nie mógł z nami jechać, gdyż miał inne zajęcie.

W drogę powrotną wyruszyliśmy wszyscy razem. W Chocieszowie podzieliliśmy się. Ja, Czesiu, Kaziu i Władziu pojechaliśmy  w kierunku Niwy, pozostali w kierunku Wolan.

I etap Nyskiej Drogi św. Jakuba (i nie tylko)

Niedziela, 13 września 2015 · dodano: 13.09.2015 | Komentarze 0

Auto zostawiliśmy na parkingu w Skorochowie (parking nad jeziorem nyskim)

skąd dojechaliśmy do Nysy. I dalej  trasa: Przełęk - Polski Świętów - Nowy Świętów - Wilamowice Nyskie - Bodzanów - Głuchołazy (m.in. Studnia Jakubowa na Górze Parkowej - początek Nyskiej Drogi św. Jakuba, Szubieniczna Góra - ostatni punkt polskiego odcinka  "Szlaku Czarownic")  - Gierałcice - Łączki Biskupów - Burgrabice - Kijów - Kamienna Góra - Koperniki - Siestrzechowice - Biała NyskaNysa - Skorochów. Miejscowości podkreślone znajdują się na Nyskiej Drodze św. Jakuba. W Wilamowicach  i Bodzanowie byliśmy jadąc z Nysy do Głuchołaz a potem jechaliśmy już z Głuchołaz do Biskupowa  omijając ponad 5 km odcinek drogi polnej. Z Biskupowa, za radą jego mieszkańców, nie pojechaliśmy drogą "bardzo polną na dobre górale" a asfaltem przez Kijów  - dalej ale łatwiej. Trasa opracowana jest jako szlak pieszy prowadząc skrótami tj. drogami polnymi (i takimi też jechaliśmy). Opracowana trasa z Głuchołaz do Nysy to 33 km. My od Studni Jakubowej do Nysy, nie licząc Wilamowic i Biskupowa, które odwiedziliśmy w drodze do Głuchołaz, przejechaliśmy 36 km.

Na dzisiejszej trasie (KOT) nawiedziliśmy 10 kościołów (do KOP), dwa klasztory (Misjonarzy Oblatów i Bernardynów), 2 kalwarie oraz 2 figury św. Jana Nepomucena.

W piątek 11 września byliśmy w Nysie m.in. po to aby odwiedzić IT "Camino Nysa". Wg informacji na ich stronie punkt czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 10 do 16. Niestety zastaliśmy kartkę z informacją

Wyprawa była jednak owocna: m.in.:
- odwiedziliśmy" 10 postaci św. Jana Nepomucena (Bila Voda, 6x w Otmuchowie, 2x w Nysie,  Ścibórz)  co dało  21 punktów do odznaki. Mamy już 100 punktów czyli komplet do stopnia diamentowego odznaki. Czeka nas jeszcze podróż do Pragi i Bratysławy,
- zwiedziliśmy dwa obiekty obowiązkowe do KOT tym samym spełniliśmy warunki do  stopnia złotego KOT (pozostało przekazanie książeczek do weryfikacji).

Dzisiaj na Drodze św. Jakuba

Przy Studni Jakubowej

Na Szubienicznej Górze (na Szlaku Czarownic)

Przez Przełęcz Kłodzką i drogą leśną nad Podzamkiem

Sobota, 5 września 2015 · dodano: 05.09.2015 | Komentarze 0

Ja i trzej panowie tj. Czesiu, Kaziu i Piotr zatwierdziliśmy trasę zaproponowaną przez Czesia i pojechaliśmy: Kłodzko - Jaszkowa Dolna - Podzamek - Przełęcz Kłodzka - w las i: Przełęcz Podzamecka -

- droga leśna nad Podzamkiem
Ruszamy po krótkim odpoczynku.

Po drodze zatrzymywaliśmy się na słodkie jeżyny.

Wyjechaliśmy na drogę z Kłodzka do Złotego Stoku nieopodal drogi na Kukułkę. Pojechaliśmy na Kukułkę i żółtym szlakiem pieszym przez łąki i lasek (obok Szyndzielni) dojechaliśmy do koszar na ul. Walecznych a stąd  przez promenadę do domu.

• Aktywność Bieganie

I BIEG OBROŃCÓW WESTERPLATTE

Piątek, 4 września 2015 · dodano: 05.09.2015 | Komentarze 0

W dniu dzisiejszym odbył się w Kłodzku I Bieg Obrońców Westerplatte, który miał 2 trasy.
Trasa krótsza (przede wszystkim dla dzieci): start na stadionie - meta w Parku Sybiraków.
Wnuk Kubuś poprosił mnie abym mu towarzyszyła - miałam być tylko obserwatorem a nie uczestnikiem. Na stadionie zostałam poproszona o czynny a nie bierny udział w biegu. I tak się stało - dostałam numer startowy. Okazało się, że Kubuś ma towarzystwo - koleżankę i kolegów. Pobiegł z nimi a ja trasę przebyłam marszo - biegiem. Nie byłam ostatnia