Sierpień, 2018

Czermna - Szczeliniec i nie tylko

Środa, 29 sierpnia 2018 · dodano: 29.08.2018 | Komentarze 0

Program na dzisiaj obszerny, a kciuk po zdjęciu gipsu niebyt sprawny, dlatego wybraliśmy jazdę samochodem w połączeniu ze spacerkiem.
Główny cel naszej dzisiejszej wycieczki to Czermna i XIV, tj. ostatnia, stacja Drogi Krzyżowej. Do trzynastu stacji dojechaliśmy rowerami a zakończyliśmy j.w.

W Czermnej zaczyna się Dolnośląski Szlak Papieski - Ziemia Kłodzka.

W czasie dzisiejszej wycieczki zaplanowaliśmy odwiedzenie kilku miejsc znajdujących się na tej trasie (wszystkie powtarzamy po kilku latach).
Dzisiaj kolejno dojechaliśmy bądź doszliśmy do:
- Czermnej (kościół pw. św. Bartłomieja i Kaplica Czaszek),
- Ruchomej Szopki na trasie do Pstrążnej,
- szczytu Narożnik,
- schroniska na Szczelińcu,
- schroniska w Pasterce,
- Błędnych Skał.
W czasie naszych wycieczek rowerowych dojechaliśmy do wielu innych miejsc znajdujących się na trasie Szlaku Papieskiego.

Narożnik - szczyt w Górach Stołowych wznoszący się na wysokość 851 m n.p.m. szczyt nad Lisią Przełęczą. Jest dobrym punktem widokowym na okoliczne pasma górskie i Obniżenie Dusznickie.
W sierpniu 1997 roku, przy niebieskim szlaku prowadzącym na szczyt, w bestialski sposób zostało zamordowanych dwoje młodych ludzi, studentów Akademii Rolniczej we Wrocławiu. Sprawców mordu do dzisiaj nie wykryto. Dla upamiętnienia zdarzenia na szczycie wmurowano tablicę.
W drodze na Narożnik

Na szczycie

Na Szczelińcu

Na Szlaku Papieskim z Błędnych Skał do Karłowa

Zapis trasy od wejścia na Narożnik (GPS włączony na parkingu na Lisiej Przełęczy "złapał" sygnał dopiero na Narożniku)

Marcinów - Kukułka

Niedziela, 26 sierpnia 2018 · dodano: 26.08.2018 | Komentarze 0

Dzisiaj tylko ja i Czesiu i trasa: z Kłodzka do Krosnowic za stadionem przyszłą drogą rowerową (obecnie w trakcie budowy) - po Krosnowicach ulicami dotąd nieodwiedzanymi - obok zamku w Żelaźnie - drogą przez pola do Marcinowa - do końca Marcinowa
i powrót - "Marcinówką" do Jaszkowej Dolnej (nowy asfalt na dość długim odcinku drogi) i dalej do Jaszkowej Górnej - w Jaszkowej Górnej dojeżdżamy do drogi do Gaju i wracamy - w Jaszkowej Dolnej wjeżdżamy na drogę prowadzącą do drogi nr 46 (Kłodzko - Nysa) - pewien odcinek jedziemy drogą nr 46 i skręcamy na Kukułkę - jedziemy do Wojciechowic - w Wojciechowicach dojeżdżamy do kościoła i wracamy - stąd już prosto do Kłodzka.

„Piękna i aktywna wieś Gminy Kłodzko 2018” to konkurs ogłoszony przez Gminę Kłodzko.
Po trzech przeglądach I miejsce zajmuje wieś Marcinów. Wieś ukwiecona - na szczególne uznanie zasługują dekoracje na wozach. Oto one

Koniec wsi Marcinów.
Od tego miejsca, w kierunku początku wsi, na odcinku kilkuset metrów ( do wozu z pierwszą dekoracją - co można wypatrzeć na pierwszym zdjęciu) położony został nowy asfalt. Kiedy kontynuacja?

Nowa tablice informacyjne:
- przed kościołem w Jaszkowej Górnej

- w pobliżu kościoła w Wojciechowicach

Trasa wg GPS

Z Kaziem trasą z nepomukami

Środa, 22 sierpnia 2018 · dodano: 22.08.2018 | Komentarze 0

Umawiamy się z Kaziem. Jedziemy ul. Lisią, w okolice stacji Orlen, po odbiór naprawionego GPS-a.
Dalsza trasa: Mikowce (obok firmy DOLPOL fotografuję Kazia na tle pasji na cokole której jest scena topienia św. Jana Nepomucena) - polną drogą do Roszyc (powtórka trasy z piątku) - Ruszowice I  - początek wsi Kamieniec - Ruszowice II - Ścinawka Dolna - Ścinawka Średnia (2 figury św. Jana Nepomucena dla Kazia do odznaki) - Słupiec ( kolejne 2 figury JN) - Bożków - Święcko - Gorzuchów - Bierkowce - Piszkowice - Korytów (kolejna figura JN ) - Kłodzko.

Na dzisiejszej trasie jechaliśmy obok 11 "przedstawień" św. Jana Nepomucena. Na tle pięciu Kaziu już był fotografowany wcześniej a z sześcioma został uwieczniony dzisiaj.  Trzy z nich Kaziu pokazał na swoim FB. A trzy pozostałe to:

- płaskorzeźba w Mikowicach ( św. Jan Nepomucen zrzucony z mostu do Wełtawy),

- druga figura w Ścinawce Średniej,

- druga figura w Słupcu

Naprzeciw tej figury św. Jana Nepomucena w Słupcu na ul. Radkowskiej 86 jest niżej przedstawiona nieruchomość

Co to jest za obiekt? Nie mogę znaleźć żadnej informacji o tym obiekcie.

I jeszcze dzisiaj w Ścinawce Średniej kościół ewangelicko - metodystyczny do KOP.

Jazda z zagipsowanym kciukiem

Piątek, 17 sierpnia 2018 · dodano: 17.08.2018 | Komentarze 0

Kciuk lewej ręki, który "ucierpiał" w Ustce został kilka dni temu zagipsowany. Dzisiaj podjęłam próbę jazdy rowerem z zagipsowanym palcem.

Po placu przed garażem dałam radę więc pojechaliśmy dalej i dalej. Trasa dzisiejsza:

Kłodzko - ul. Lisią i drogą polną do stacji Orlen ( w punkcie, który znajduje się obok Orlenu Czesiu zostawił do naprawy GPS) - Mikowice (do końca wsi i powrót do jej początku) - nowym asfaltem obok firmy Dolpol (http://dolpol.pl/o-nas/) dojechaliśmy do stacji Orlen i znowu pojechaliśmy do Mikowic - z Mikowic drogą przez pola dojechaliśmy do Roszyc - po przejechaniu "8" pojechaliśmy do Szalejowa Dolnego (tutaj spotkaliśmy Jurka jadącego z Polanicy do Kłodzka) - Szalejów Górny - Wolany - Polanica Górna - Polanica-Zdrój (w parku wypatrzył nas Kaziu, który przyjechał do Polanicy sam) - razem z Kaziem przez Stary Wielisław przyjechaliśmy do Kłodzka.

Krzyż przy "8" nieopodal stacji Orlen

św. Florian - jedna z 4 płaskorzeźb

Droga przez pola z Mikowic do Roszyc

Wambierzyce - Słupiec

Niedziela, 12 sierpnia 2018 · dodano: 12.08.2018 | Komentarze 0

Dzisiaj tylko ja i Czesiu. Kaziu "zabrał się" z grupą rowerową Władzia. A my na kolejny trzeci etap "Drogi Krzyżowej" - dzisiaj były to:
1. stacja XIII w Kościele pw. Nawiedzenia NMP w Wambierzycach,
2. stacja XII w kościele pw. Katarzyny Aleksandryjskiej w Nowej Rudzie - Słupcu.
Kolejność zamieniona bo taka droga jest łatwiejsza do przejechania (więcej z góry).
Ostatnia XIV stacja jest w kościele pw. św. Bartłomieja Apostoła w Kudowie - Czermnej.

Dzisiejsza trasa to: Kłodzko - Szalejów Dolny - Szalejów Górny - Wolany - Niwa - Chocieszów - Wambierzyce (1,5 godzinny odpoczynek) - Ścinawka Średnia - Słupiec (w czasie 2-godzinnego oczekiwania na pieczątkę przejechaliśmy się nową drogą rowerową w kierunku Nowej Rudy) - Bożków - Gorzuchów - Ruszowice II - Kamieniec (początek wsi) - Ruszowice I - Roszyce - Szalejów Dolny - Kłodzko.

Na drodze rowerowej w Słupcu

Kapliczka ze św. Barbarą patronką górników na placu przed kościołem w Słupcu.

Trasa z GPS tylko do Słupca.
Naładowanie starczy na ok. 6 godzin - na czas postojów nie wyłączałam go więc "pracował od 11 do 17.

Do Arboretum w Lądku Zdroju

Sobota, 11 sierpnia 2018 · dodano: 11.08.2018 | Komentarze 0

Po długiej przerwie jedziemy. Umawiamy się z Kaziem a ten z Władziem i Piotrem. Spotykamy się przy garażu. Jaka na dzisiaj trasa? Nie ma propozycji wiec proponuję Arboretum w Lądku Zdroju. Jest to najwyżej położone Arboretum w Polsce - obiekt do odznaki turystyczno-krajoznawczej PTTK "Polskie Naj" (OTK PLN).

Arboretum w Lądku Zdroju założone zostało  w latach 1972-74. z inicjatywy Mieczysława Wilczkiewicza (1913-1994) nad potokiem Jadwiżanki na terenie lasów komunalnych. Jest jednym z najmłodszych tego typu ogrodów i najwyżej położonym arboretum w Polsce. Utrzymane jest w charakterze spacerowego parku z ławkami, ścieżkami i mostkami.
Panujące tu dogodne warunki klimatyczne i glebowe, tworzą specyficzny mikroklimat sprzyjający rozwojowi wielu gatunków drzew i krzewów pochodzących z całego świata. Możemy tu zobaczyć bogatą kolekcję drzew i krzewów, gatunków iglastych i liściastych.
Na terenie ogrodu jest wiele azalii i różaneczników dlatego  najatrakcyjniej ogród prezentuje się na przełomie maja i czerwca, wówczas tonie w kwiatach.

Po zwiedzeniu ogrodu podchodzimy jeszcze do  źródełka św Jadwigi.

za:
"W roku 1911, dwaj bracia G. i M. Braunowie - przemysłowcy z Berlina - z wdzięczności za odzyskanie zdrowia w lądeckim kurorcie ufundowali ten właśnie pomnik. Ich zamiarem było stworzenie pomnika patronki Śląska, mającego służyć jako obudowa tamtejszego źródełka i miejsce wypoczynku kuracjuszy, gdyż całej zabudowie pomnika towarzyszą kamienne ławy przeznaczone do spoczynku. W środkowej części pomnika znajduje się ujście źródełka. Nad nim umieszczono dużych rozmiarów płaskorzeźbę przedstawiającą popiersie otoczonej obłokami św. Jadwigi trzymającej w ręce model kościoła cysterek w Trzebnicy, który osobiście fundowała."

Współcześnie kult św. Jadwigi jest również bardzo żywy, a do jej sanktuarium w Trzebnicy i dziś licznie przybywają pielgrzymi.