Czerwiec, 2019

Gorzanów - Stara Łomnica

Sobota, 29 czerwca 2019 · dodano: 29.06.2019 | Komentarze 0

Pierwszy raz w tym roku KTM-ami. Czesiu zmienił w nich koła i trzeba było je przetestować. Trasa: Kłodzko - Krosnowice - Gorzanów  - Stara Łomnica - Starków - Stary Wielisław - Kłodzko.

Marcinów - Jaszkowa Górna - Krosnowice

Środa, 26 czerwca 2019 · dodano: 26.06.2019 | Komentarze 0

Późnym popołudniem, a właściwie to wieczorem bo przed godziną 18, ja z Czesiem jedziemy: Kłodzko - Krosnowice - Żelazno - Marcinów (do końca wsi) - zawracamy i "Marcinówką" jedziemy: Jaszkowa Dolna - Jaszkowa Górna (do kościoła) - zawracamy i jedziemy przez Jaszkową Dolną do drogi na Bystrzycę i polną drogą do ścieżki rowerowej i nią jedziemy do Krosnowic. A z Krosnowice to już do Kłodzka.

Marcinów, jak w każdym roku, ukwiecony.

A w Jaszkowej Dolnej taka piękna dekoracja.

Informacja ze strony internetowej Gminy Kłodzko:
"Znamy już wyniki po I przeglądzie wsi w konkursie „Piękna i aktywna wieś Gminy Kłodzko 2019”. Na obecną chwilę na podium znajduje się Jaszkowa Dolna, Marcinów, Podtynie... ale konkurs wciąż trwa. Przed nami jeszcze dwa przeglądy, kolejny już 4-5 lipca."

Marcinów zawsze był zadbany i ukwiecony. A posesja Pani Sołtys zachwycająca.
W Jaszkowej Dolnej pojawiło się wiele nowego - nowe dekoracje, więcej kwiatów.

Polanica - Wolany

Poniedziałek, 24 czerwca 2019 · dodano: 24.06.2019 | Komentarze 0

Późnym popołudniem ja i Czesiu: Kłodzko - Polanica-Zdrój - Polanica Górna - Wolany I - Chocieszów - Wolany II - Szalejów Górny - Szalejów Dolny - Kłodzko.
I tyle na dzisiaj.

Koło przez Wambierzyce

Niedziela, 23 czerwca 2019 · dodano: 23.06.2019 | Komentarze 0

Umawiamy się z Kaziem. Na miejscu zbiórki są oprócz mnie, Czesia i Kazia jeszcze Jola i Piotr. Razem jedziemy przez Stary Wielisław do Polanicy-Zdroju.
W Polanicy spotykamy Władzia. Ja, Czesiu i Władziu jedziemy dalej, a reszta towarzystwa tj. Jola, Kaziu i Piotr wracają do Kłodzka.

Dalsza nasza trasa: Polanica-Zdrój - Polanica Górna - Wolany I - Chocieszów (początek miejscowości) - Wolany II (początek) - Niwa (tylko ją "przecinamy" i jedziemy drogą przez pola) - Chocieszów (koniec miejscowości) - Wambierzyce - Radków - Ratno Górne - Ratno Dolne - Ścinawka Średnia - Ścinawka Dolna - Gorzuchów (początek miejscowości) - Ruszowice I - Kamieniec - "8" - Szalejów Dolny - Kłodzko.

Ślad trasy (znowu niecała trasa)

Droszków - sędziowska wieś

Sobota, 22 czerwca 2019 · dodano: 22.06.2019 | Komentarze 0

Przed południem na działkę - zebrać truskawki i wyrwać trochę chwastów.
Po godzinie 12 na rowery. Jak zwykle pada pytanie - gdzie jedziemy? Czesiu proponuje Droszków gdzie mamy kolejne "zabytki" do odkrycia.
Projekt "Sędziowska wieś - zabytki Droszkowa" to najnowszy projekt grupy "Detektywi przeszłości".

Jedziemy: Kłodzko - Krosnowice - Żelazno - Ołdrzychowice - Droszków (dojechaliśmy do Przełęczy Droszkowskiej).

W Droszkowie mamy 17 obiektów. Lokalizację części z nich znamy, niektórych szukamy. Dzisiaj nie dotarliśmy tylko do obiektu nr 3, który znajduje się w lesie przy drodze na Przełęcz Leszczynową, a tam dzisiaj nie zamierzaliśmy jechać.

Niektóre z nich:

Obiekt nr 17 - kamienna pasja z 1812 r.

Obiekt nr 14 (próbowałam zobaczyć co przedstawiają elementy leżące na ziemi - nie udało się).

Taką drogą dojechaliśmy do obiektu nr 14

Obiekt nr 12 (kościół pw. św. Barbary z barokowym wyposażeniem - wybudowany w 1405 r.) i  obiekt nr 13 (Pasja)

Obiekt nr 11 - św. Jan Nepomucen - figura z 1732 r.

Obiekt nr 6 (stan jak widać) - figura z 1863 r
Pierwotnie krzyż flankowały dwie zaginione rzeźby (Matki Bożej  i św. Jana).
Na szczycie widoczna Maria Magdalena adorująca  Chrystusa i kielich goryczy

Obiekt nr 4 (jeszcze się nie przewrócił)

Obiekt nr 2

Obiekt nr 1 - kapliczka wzniesiona w 1679 r. na Przełęczy Droszkowskiej (niedawno remontowana).

Na Przełęczy Droszkowskiej zawróciliśmy i pojechaliśmy: Droszków - Skrzynka - Trzebieszowice - Ołdrzychowice - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko.

Nagroda za rozwiązanie Questu (hasło - Tak czasem określa się Droszków:  "Poletko Pana Boga")

Ślad trasy (znowu zabrakło "prądu" ale tylko na mały odcinek trasy).

Start i meta w Święcku

Piątek, 21 czerwca 2019 · dodano: 21.06.2019 | Komentarze 0

Wnuczka miała dzisiaj o 18 jazdę konną w Święcku - trzeba ja tam zawieźć i czekać ponad półtorej godziny. Proponuję Czesiowi abyśmy załadowali rowery na samochód
i w czasie oczekiwania przejechali się po okolicy.
Tak zrobiliśmy i przejechaliśmy: Święcko I - Gorzuchów - Święcko II - Bożków - Słupiec - Bożków - Święcko II - Gorzuchów - Ścinawka Dolna - Gorzuchów - Święcko I.

W Gorzuchowie odwiedzamy sołtysa i uzyskujemy pieczątkę skarb za rozwiązanie Questu "Kulturowe skarby kłodzkich wsi"

Z tego projektu zostały nam jeszcze do odnalezienia  23 obiekty w Wojborzu.
I z ostatniego projektu  tj. w  Droszkowie - 9 obiektów.

We wszystkich projektach realizowanych przez "Detektywów przeszłości" opracowano 17 wsi a w nich 334 obiekty.

My zlokalizowaliśmy i sfotografowaliśmy już 302 obiekty:

14.Łączna - 7 obiektów,
15.Święcko - 12 obiektów,
16.Gorzuchów - 9 obiektów,
17.Droszków - 8 obiektów (pozostało 9 obiektów).

Ślad trasy:

Do bobrów w Topolicach i nie tylko

Niedziela, 9 czerwca 2019 · dodano: 09.06.2019 | Komentarze 0

Ja, Czesiu, Kaziu i Piotr spotykamy się i jak zwykle pada pytanie - gdzie jedziemy?
Ja na dzisiaj nie mam planu. Pada propozycja aby jechać do bobrów w Topolicach - zanim ich nie zjedzą. Jedziemy: Kłodzko - Krosnowice - Topolice - Gorzanów. Żegnamy Piotra, który wraca do Kłodzka.
A my dalej: Zabłocie - Bystrzyca Kłodzka - Szklarka - Stara Łomnica - Starkówek - Polanica Zdrój - Stary Wielisław - Kłodzko.

Tama zbudowana przez bobry oglądnięta. Teraz mój rower "przechodzi regulację".

Zamek w Gorzanowie z innej strony.

A wieczorem na koncert

Piękny koncert. W Chórze Szkoły Muzycznej śpiewał nasz wnuk Kuba.

Chór i orkiestra projektu "Sygnał Miłosierdzia"  wystąpi na koncercie w Boże Ciało - patrz plakat.
Warto tam być.

Kółko przez Starków i Wolany

Sobota, 8 czerwca 2019 · dodano: 08.06.2019 | Komentarze 0

Pogoda przed południem niezbyt wyraźna ale zdecydowaliśmy się na wyjazd.
Ja, Czesiu i Kaziu na trasie: Kłodzko - Krosnowice - Starków - Starkówek - Polanica-Zdrój - Polanica Górna - Wolany - Chcieszów - Wolany - Szalejów Górny - Szalejów Dolny - Kłodzko.
W drodze niestety "złapał" nas deszcz. Schroniliśmy się na przystanku autobusowym między Krosnowicami a Starkowem (na rozkładzie jazdy autobusów było napisane, że jest to Starków a na budynkach, że to Krosnowice)' Padało długo i obficie. Postój nasz trwał 1 godzinę i 10 minut, Z nami deszcz ten przeczekała kilkuosobowa grupa rowerzystów z Mazowsza. Wystartowali dzisiaj z Lądka-Zdroju i jadą do Świnoujścia. Dzisiaj mają dojechać do Sokolca. Do Lądka-Zdroju ich rowery zostały przywiezione samochodem z przyczepą. Tym wyjazdem kończą kilka lat trwającą rowerową podróż wzdłuż granic Polski.

Wojciechowice i ..........

Środa, 5 czerwca 2019 · dodano: 05.06.2019 | Komentarze 0

Ze względu na upał umówiliśmy się z Kaziem dopiero na godzinę 16. Ja miałam dzisiaj sprawę do załatwienia w świetlicy w  Wojciechowicach - pieczątkę "skarb" na Queście "Zabytki Wojciechowic - wieś bogata w historię - odkrywamy zabytki wsi" . Dlatego dzisiejsza trasa to na początek Wojciechowice. Świetlica czynna jest od godziny 17
a my byliśmy obok niej o 16.30. Pojechaliśmy więc do końca wsi i wróciliśmy do świetlicy.
Pieczątka zdobyta

więc dalej: Kukułka - Jaszkowa Dolna - Marcinów - Żelazno (obok pałacu) - Krosnowice - droga św. Jakuba tj. droga rowerowa wzdłuż Nysy - Kłodzko.

Miało być bez celu

Niedziela, 2 czerwca 2019 · dodano: 02.06.2019 | Komentarze 0

W niedzielę często jeździmy z Kaziem i tak miało być dzisiaj. Dlatego nie planowaliśmy jazdy w kierunku Wojborza i wsi z ostatniego projektu "kulturowe skarby kłodzkich wsi" czyli miała to być jazda "bez celu". Okazało się, że Kaziu  umówił się z Piotrem na wcześniejszą godzinę i pojechał z nim. A my ruszamy sami. W jakim kierunku? Jak sami to może jednak na poszukiwanie kolejnych "kulturalnych skarbów" - proponuję. Czesiu mówi - a jedź. I jedziemy przez Wojbórz do Łącznej, w której odnajdujemy wszystkie tj. 7 skarbów. Z Łącznej jedziemy do Święcka (przez Huberek) gdzie udaje się nam zlokalizować także wszystkie tj.12 obiektów. W kolejnej wsi Gorzuchowie odnajdujemy także wszystkie (9) obiekty. Z całego projektu został nam jeszcze do zakończenia Wojbórz.

Łączna
Kaplica poświęcona św. Annie ufundowana w roku 1755. i kamienna pasja

z napisem w j. niemieckim i polskim tłumaczeniem

Święcko

Kaplica pw. św. Floriana wzniesiona w 1794 r. w stylu barokowym

i kamienna grupa figuralna ukrzyżowania z płaskorzeźbą św. Floriana na postumencie.
Krzyż flankują kamienne rzeźby Maryi i św. Jana. Pod krucyfiksem motywy pełzającej żmii (symbol grzechu) i czaszki (symbol śmierci).

Okazała grupa ukrzyżowanie o unikatowej budowie. W górnej części postumentu kapliczka Matki Bożej. Poniżej tablica z cytatem biblijnym w języku niemieckim. U dołu data ufundowania (1821). Po bokach rzeźby: św. Marii Magdaleny oraz św. Jana Apostoła (uszkodzona), które nietypowo flankują kapliczkę z nie pasję.

Gorzuchów

Kamienna Pasja z XVII/XIX w. - znajduje się w polu przy szlaku do ruin wieży Grodziszcze.
W obrębie postumentu wizerunek Matki Bożej Bolesnej. Poniżej relief przedstawiający motyw Baranka Bożego, symbolizujący ofiarę Jezusa na krzyżu dla odkupienia ludzkości.

Okazała kamienna grupa figuralna - ukrzyżowanie z 1834 r. Została wystawiona w miejscu pochówku zmarłych na cholerę mieszkańców wsi.

Dojście do tej figury jest przez posesję na której jest pasieka. Aby do niej dojść zostaliśmy odpowiednio "ubrani" i przedzieraliśmy się przez krzaki. Aby ją sfotografować trzeba było odgiąć kilka gałęzi.

Prezentacja - te pszczoły były zajęte pracą i nie zwracały na nas uwagi.

Dalsza nasza dzisiejsza trasa: Kamieniec - "8" - Szalejów Dolny - Kłodzko.

Upał dzisiaj był niemiłosierny - dobrze ponad 30 stopni. Dobrze, że sklepy na wsiach były czynne i mogliśmy kupić coś do picia.
A górek dzisiaj trochę było co widać na śladzie trasy. I ekstremalny - jak dla mnie - zjazd z Huberka do Święcka.

Ślad trasy ( znowu GPS wyłączył się - tym razem kilka minut przed zakończeniem jazdy)