Miało być bez celu

Niedziela, 2 czerwca 2019 · dodano: 02.06.2019 | Komentarze 0

W niedzielę często jeździmy z Kaziem i tak miało być dzisiaj. Dlatego nie planowaliśmy jazdy w kierunku Wojborza i wsi z ostatniego projektu "kulturowe skarby kłodzkich wsi" czyli miała to być jazda "bez celu". Okazało się, że Kaziu  umówił się z Piotrem na wcześniejszą godzinę i pojechał z nim. A my ruszamy sami. W jakim kierunku? Jak sami to może jednak na poszukiwanie kolejnych "kulturalnych skarbów" - proponuję. Czesiu mówi - a jedź. I jedziemy przez Wojbórz do Łącznej, w której odnajdujemy wszystkie tj. 7 skarbów. Z Łącznej jedziemy do Święcka (przez Huberek) gdzie udaje się nam zlokalizować także wszystkie tj.12 obiektów. W kolejnej wsi Gorzuchowie odnajdujemy także wszystkie (9) obiekty. Z całego projektu został nam jeszcze do zakończenia Wojbórz.

Łączna
Kaplica poświęcona św. Annie ufundowana w roku 1755. i kamienna pasja

z napisem w j. niemieckim i polskim tłumaczeniem

Święcko

Kaplica pw. św. Floriana wzniesiona w 1794 r. w stylu barokowym

i kamienna grupa figuralna ukrzyżowania z płaskorzeźbą św. Floriana na postumencie.
Krzyż flankują kamienne rzeźby Maryi i św. Jana. Pod krucyfiksem motywy pełzającej żmii (symbol grzechu) i czaszki (symbol śmierci).

Okazała grupa ukrzyżowanie o unikatowej budowie. W górnej części postumentu kapliczka Matki Bożej. Poniżej tablica z cytatem biblijnym w języku niemieckim. U dołu data ufundowania (1821). Po bokach rzeźby: św. Marii Magdaleny oraz św. Jana Apostoła (uszkodzona), które nietypowo flankują kapliczkę z nie pasję.

Gorzuchów

Kamienna Pasja z XVII/XIX w. - znajduje się w polu przy szlaku do ruin wieży Grodziszcze.
W obrębie postumentu wizerunek Matki Bożej Bolesnej. Poniżej relief przedstawiający motyw Baranka Bożego, symbolizujący ofiarę Jezusa na krzyżu dla odkupienia ludzkości.

Okazała kamienna grupa figuralna - ukrzyżowanie z 1834 r. Została wystawiona w miejscu pochówku zmarłych na cholerę mieszkańców wsi.

Dojście do tej figury jest przez posesję na której jest pasieka. Aby do niej dojść zostaliśmy odpowiednio "ubrani" i przedzieraliśmy się przez krzaki. Aby ją sfotografować trzeba było odgiąć kilka gałęzi.

Prezentacja - te pszczoły były zajęte pracą i nie zwracały na nas uwagi.

Dalsza nasza dzisiejsza trasa: Kamieniec - "8" - Szalejów Dolny - Kłodzko.

Upał dzisiaj był niemiłosierny - dobrze ponad 30 stopni. Dobrze, że sklepy na wsiach były czynne i mogliśmy kupić coś do picia.
A górek dzisiaj trochę było co widać na śladzie trasy. I ekstremalny - jak dla mnie - zjazd z Huberka do Święcka.

Ślad trasy ( znowu GPS wyłączył się - tym razem kilka minut przed zakończeniem jazdy)