Listopad, 2018

Znowu do Polanicy-Zdroju

Poniedziałek, 26 listopada 2018 · dodano: 26.11.2018 | Komentarze 0

W nieczynnej wczoraj IT w Polanicy-Zdroju wypatrzyłam przez szybę interesujące mnie materiały z serii "Wieś bogata w historię" a dotyczące wsi Jaszkowa Górna i Wojciechowice.
Od poniedziałku do piątku informacja czynna jest od 8.00 do 16.00.
Na drzwiach wczoraj była informacja, że 26.XI, tzn. w poniedziałek, IT czynna będzie od 10.00
Dzisiaj, mimo niezbyt sprzyjającej pogody (temperatura ok.+3 stopnie i silny wiatr), pojechałam z Czesiem i Kaziem do Polanicy. Na drzwiach zastaliśmy nową kartkę z informacją, że "dzisiaj IT czynna do godziny 13.30" (a była już 13.50).
Do PolanicyZdroju przyjechaliśmy przez Stary Wielisław a wracaliśmy: Polanica Górna - drogą 388 do Wolan - Wolany - Szalejów Górny - Szalejów Dolny - Kłodzko.
W Polanicy-Zdroju zaczął kropić deszcz, w Szalejowie Dolnym nawet padało a jak dojeżdżaliśmy do Kłodzka to przestało padać ale się ochłodziło.

Dzisiejszy wyjazd był 71 w tym roku. To tyle ile w  całym roku 2017 ( od I-XI było ich 67 ) Wyjazdów więcej ale km mniej (w tym roku 3000 km a w ub.r. od I-XI  - 3461 km).

Kółeczko przez Polanicę-Zdrój

Niedziela, 25 listopada 2018 · dodano: 25.11.2018 | Komentarze 0

Ja, Czesiu, Kaziu i Piotr wybraliśmy się dzisiaj do Polanicy-Zdroju. Trasa: Kłodzko - Stary Wielisław - Polanica-Zdrój (przerwa na kawę i ....) -

i powrót:  Polanica Górna - drogą "388" w kierunku Wambierzyc do Wolan - Szalejów Górny - Szalejów Dolny - Kłodzko

Cichalka

Poniedziałek, 12 listopada 2018 · dodano: 12.11.2018 | Komentarze 0

W ramach zdobywania przez Kazia odznaki "Krzyże i kapliczki kamienne na Ziemi Kłodzkiej" planowałam w trakcie jednego wyjazdu dotarcie do 2 krzyży kamiennych: w Lewinie i na granicy CZ/PL (na mapie Cihalka i Czarny Krzyż). Miało być do Lewina szynobusem a potem rowerem przez Miejski Lasek, Kocioł i Oleśnice do Cihalki.  Z moich planów, dotarcia do 2 krzyży kamiennych, a przy okazji do 2 figur św. Jana Nepomucena w Lewinie, nic nie wyszło i plany trzeba było zmienić.

Dzisiaj zaproponowałam dojechanie do Czarnego Krzyża na granicy CZ/PL (dawne przejście graniczne). Rano było zimno - przy gruncie był chyba nawet przymrozek -  dlatego wyjechaliśmy dopiero o godzinie  10.30
Z Kłodzka wyruszyliśmy w składzie 5 - osobowym: ja, Czesiu, Kaziu, Władziu i Piotr, który dojechał z nami do Polanicy-Zdroju.
Dalsza trasa to: Szczytna - Duszniki - poboczem "8" do Przełęczy Polskie Wrota (miejscami, przynajmnej ja, "z duszą na ramieniu") - drogą 389 do Cihalki.
Cel osiągnięty.

Czesiu i Władziu odpoczywali po trudzie wspinaczki a ja i Kaziu poszliśmy wzdłuż granicy do Czarnego Krzyża (ok. 200 m) aby Go sfotografować na tle tego krzyża.

Po dzisiejszym dniu Kaziu ma już wymaganą ilość krzyży (17 z 19) i kapliczek (8 z 9) i może wysłać książeczkę do weryfikacji. Pozostałe obiekty (krzyż w Lewinie i krzyż przy drodze z Międzylesia do Lesicy oraz kapliczkę przy Strażniku Wieczności) odwiedzi jak będą bardziej sprzyjające warunki atmosferyczne.

Z tego miejsca można:
- jechać do Lewina przez Czechy ( za daleko - a dzień krótki),
- dalej jechać w kierunku Zieleńca (ok. 5 km) i zjechać do Dusznik,
- czarnym szlakiem rowerowym do Podgórza i zjechać do Dusznik Zdroju,
- wracać tak jak przyjechaliśmy (cały czas z góry - bo tam było cały czas pod górę).

Zwyciężył wariant ostatni i trochę marznąc (z góry i szybka jazda) dojechaliśmy do Kłodzka znacznie przed zachodem słońca.

Ślad trasy z GPS-a

Żelazno (kościół pw. św. Marcina) - Marcinów

Niedziela, 11 listopada 2018 · dodano: 11.11.2018 | Komentarze 0

Dzisiaj podwójne święto: 100-lecie odzyskania przez Polskę Niepodległości  i imieniny Marcina.
Po oglądnięciu w TV części uroczystości 100 - lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości pojechaliśmy do Żelazna gdzie znajduje się kościół pw. św. Marcina, ale nie aby uczestniczyć w uroczystościach kościelnych, ale po rogale marcińskie, które z tej okazji są tam do nabycia.

Nie udało się ich kupić ale podarował nam  je proboszcz parafii, który w drodze na plebanię zatrzymał się przy nas, podarował nam okolicznościową kartkę i wydał dyspozycję aby obdarowano nas rogalami.

Z Żelazna pojechaliśmy jeszcze do Marcinowa

i przez Jaszkową Dolną wróciliśmy do Kłodzka.

A o godzinie 16.00  XIII Kłodzka Lekcja Śpiewania Pieśni Patriotycznych.
Każdy uczestnik otrzymał śpiewnik,

z tekstami pieśni dzisiaj zaśpiewanymi.

Teksty, skłaniające do refleksji, 2 ostatnich pieśni odśpiewanych przez uczestników na stojąco.

A na deser 20 - kilogramowy tort, którym byli częstowani uczestnicy Lekcji Śpiewania.

Ślad trasy dzisiejszej wycieczki.

Kamieniec - Niwa - Szalejów - Krosnowice

Sobota, 10 listopada 2018 · dodano: 10.11.2018 | Komentarze 0

Dzisiaj w składzie 4-osobowym tj. ja, Czesiu, Kaziu i Piotr. Dosyć mocno wieje,. Aby na początek jechać z wiatrem wybieramy kierunek na Korytów a potem na bieżąco na każdym rozwidleniu dróg decydujemy gdzie dalej. I tak jechaliśmy: Kłodzko - Korytów - Ruszowice - Kamieniec - Niwa - Chocieszów - Wolany - Szalejów Górny - Szalejów Dolny - Kłodzko (ul. Korczaka) - Krosnowice (Pilcz) - drogą św. Jakuba do stadionu w Kłodzku - nową drogą rowerową na Nowy Świat  i dalej drogą rowerową obok Galerii  Handlowej i ul. Objazdową do domu.

Kolejne wsie odwiedziła  młodzież z Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości. O efektach ich pracy można poczytać na:

Dzisiaj na naszej drodze były dwie wsie - odszukanie wszystkich opisanych zabytków w tych i pozostałych wsiach to zadanie na kolejne wyjazdy.

Przewodnik po zabytkach w/w wsi dostępny jest m.in. w IT pod Twierdzą Kłodzką. Jest "świeżutki" - dostałam do w ostatni piątek.

Następną wsią, którą już odwiedziła młodzież i w najbliższym czasie ukażą się stosowne materiały jest Jaszkowa Dolna.

Na naszej dzisiejszej trasie znajdowały się także dwa obiekty do odznak turystycznych zdobywanych przez Kazia:

- figura św. Jana Nepomucena przed kościołem o. Jezuitów,

- krzyż kamienny w Muzeum.

Do Woliborza i 3000 km (dopiero) w tym roku

Środa, 7 listopada 2018 · dodano: 07.11.2018 | Komentarze 0

Prognoza na dzisiaj (zapowiadano słońce) sprawdziła się. Już od rana było słonecznie ale niestety mocno wiało. Piotr zrezygnował z jazdy a ja, Czesiu i Kaziu nie zrażając się decydujemy wyruszyć z domu  i postanawiamy jechać w górę z wiatrem aby droga powrotna z góry była pod wiatr.
A więc gdzie? Wybór padł na Wojbórz. Jedziemy więc do Wojborza a co dalej to zdecydujemy w Wojborzu. Jedzie się nie najgorzej  więc jedziemy do Czerwieńczyc. Jak już dojechaliśmy do Czerwieńczyc to może by tak dalej. Panowie mają średnią ochotę na jazdę w kierunku Nowej Wsi Kłodzkiej ale lekko przeze mnie namawiani zgadzają się. W Nowej Wsi zatrzymujemy się przy nietypowo pokolorowanej figurze św. Jana Nepomucena (do odznaki dla Kazia).

Po "sesji zdjęciowej" nieśmiało proponuję abyśmy jechali do Dzikowca gdzie jest kamienny krzyż i figura św. Jana Nepomucena (oba obiekty do odznaki dla Kazia). Panowie głośno nie protestują  i jedziemy. Na naszej drodze pojawia się kolejna figura św. Jana Nepomucena - w przysiółku Woliborza Przylesiu - fotografuję Kazia na jej tle.
Czas mamy dobry, słońce jeszcze wysoko, dlatego postanawiam podjechać do kamiennego krzyża w Woliborzu. Nie skręcamy do Dzikowca a zjeżdżamy w dół Woliborza - zatrzymujemy się przy wspomnianym krzyżu - fotografuję Kazia na jego tle.

Zawracamy i jedziemy do Dzikowca.
Po "uwiecznieniu"  Kazia na tle w/w obiektów

jedziemy już prosto do Kłodzka trasą: Dzikowiec - Koszyn - Bożków - Gorzuchów - Bierkowice - Piszkowice - Korytów - Kłodzko.

Po dzisiejszym dniu Kaziu ma:
- 48 na 50 wymaganych figur św. Jana Nepomucena do odznaki "Szlakami św. Jana Nepomucena" w stopniu złotym,
- 15 na 17 wymaganych (jest ich 19) krzyży kamiennych i wszystkie - tj. 9 - kapliczki kamienne do odznaki "Krzyże i kapliczki kamienne na Ziemi Kłodzkiej".
Ja i Czesiu te odznaki mamy już zdobyte.

Był to mój 66 wyjazd w tym roku z przekroczonym dzisiaj  3-tysięcznym kilometrem. Mało ale "babcine" obowiązki są ważniejsze.

Dzisiejsza trasa:

Do Radochowa i powrót

Poniedziałek, 5 listopada 2018 · dodano: 05.11.2018 | Komentarze 0

Z Kłodzka wyjeżdżamy w składzie 5 - osobowym tj. ja, Czesiu, Kaziu, Władziu i Piotr.
W Krosnowicach pożegnał się z nami Piotr - wrócił do domu (za bardzo mu wiało).
W Żelaźnie pożegnaliśmy się z Kaziem - musiał wrócić na umówione spotkanie.
Z Władziem pojechaliśmy dalej tj.:  Żelazno - Ołdrzychowice - Trzebieszowice - Radochów. Tradycyjnie zatrzymaliśmy się przy sklepie w Radochowie, zjedliśmy także tradycyjnie, zakupioną w nim chałwę, i zarządziliśmy powrót, prawie tą sama drogą, do Kłodzka.
Na dalszą drogę nie było już czasu - szybko robi się ciemno.

Kółko przez Droszków

Niedziela, 4 listopada 2018 · dodano: 04.11.2018 | Komentarze 0

Wczoraj mieliśmy wolny dzień ale cały dzień padało - nie był to dzień rowerowy. Dzisiaj nie padało, była mgła, niebo zachmurzone i temperatura 11 stopni. Nie bardzo chciało się wyjść z domu. Niemoc została przezwyciężona i ok. 13.30  wyjechaliśmy.

Dzisiejsza trasa: Kłodzko - Jaszkowa Dolna - Jaszkowa Górna ("odwiedzamy" cmentarz) - Droszków - Ołdrzychowice - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko.
W Kłodzku za stadionem wjechaliśmy na nową (na ostatnim etapie wykonywania) drogę rowerową  i dojechaliśmy na Nowy Świat (początek tej drogi). Stamtąd drogą rowerową w kierunku Galerii Handlowej i ul. Objazdową, przez cmentarz dotarliśmy do domu.

Kapliczka w Jaszkowej Górnej przed kościołem

Kapliczka na Przełęczy Droszkowskiej

Opisy zabytków pojawiły się w tym roku i są efektem projektu "Wieś bogata w historię – zabytki Jaszkowej Górnej" .

O projekcie za http://jaszkowagorna-historia.cba.pl
"Projekt związany jest z poznaniem i promowaniem lokalnego dziedzictwa kulturowego. Jego głównym celem jest stworzenie na terenie jednej z najstarszych miejscowości Ziemi Kłodzkiej trasy turystycznej w oparciu o zachowane zabytki oraz gry terenowej (Questu), która poszerzą ofertę turystyczną regionu. Realizować go będzie 10 osobowa nieformalna grupa młodzieży w wieku 16 - 19 lat "Detektywi przeszłości" pod opieką coacha, historyka i regionalisty, co ma zapewnić rzetelność realizowanych działań, podobnie jak poprzedzająca je szczegółowa kwerenda w dostępnych źródłach. Projekt przyczyni się do kształtowania tożsamości lokalnej uczestników i odbiorców. W ramach jego realizacji zaplanowane zostały różnorodne działania: warsztaty, spotkania, wycieczki. Efektem projektu będą tablice informacyjne, foldery (informacyjny, questowi) i przewodnik po zabytkach Jaszkowej Górnej, które wzbogacą ofertę publikacji regionalnych adresowanych do turystów odwiedzających region.
Efektami projektu będzie folder z trasą turystyczną po Jaszkowej Górnej, mini przewodnik, trwałe oznaczenie wybranego zabytku poprzez umieszczenie w jego pobliżu tablicy informacyjnej (jęz. pol., czeski i niem.),tabliczki informacyjne na wybranych kapliczkach przydrożnych z wykorzystaniem aplikacji qr-kodu, strona internetowa, a także warsztaty dla młodzieży uczestniczącej w projekcie.
Projekt będzie realizowany od XI 2017 do IV 2018 r. w Kłodzku i Jaszkowej Górnej przez 10 osobową, nieformalną grupę młodzieży o nazwie "Detektywi przeszłości"."

Zabytki Jaszkowej Górnej na opracowanej trasie turystycznej:
MAŁA ARCHITEKTURA SAKRALNA:

O Starym Wielisławiu wiedzieliśmy wcześniej i już odnaleźliśmy wszystkie (60) obiekty za co uzyskaliśmy nagrodę (patrz wpis na blogu pod datą 16.04.2018r).
W pozostałych miejscowościach widzieliśmy tablice informacyjne (na naszym blogu pod datą 26.8.br. pokazałam tablice z Jaszkowej Górnej i Wojciechowic) ale nie wiedzieliśmy, że są one częścią większych opracowań.

Przed nami więc nowe wyzwanie - wycieczki śladem skatalogowanych atrakcji w w/w miejscowościach.

Ślad dzisiejszej trasy:

W ostatnim czasie została nam zweryfikowana kolejna odznaka turystyczna - stopień złoty odznaki "Szlakami drewnianych Kościołów Opolszczyzny".

Nasze odznaki turystyczne na nowej tablicy.