Listopad, 2017

Autem do trzech krzyży kamiennych

Środa, 29 listopada 2017 · dodano: 29.11.2017 | Komentarze 0

Dzisiaj mieliśmy do załatwienia sprawę w Wałbrzychu. Pojechaliśmy samochodem i udało mi się namówić Czesia na powrót drogą trochę okrężną. I tym sposobem odnaleźliśmy trzy kolejne krzyże kamienne: w Woliborzu, Dzikowcu i Czerwieńczycach.

Czesiu i krzyż kamienny w Woliborzu ( przy ogrodzeniu posesji nr 130))

Krzyż kamienny w Dzikowcu (na skwerze przy skrzyżowaniu ulic)

Na tym samym placu jest jeszcze krzyż,

figura św. Jana Nepomucena

i  figura św. Floriana.

Dużo jak na jeden plac w niedużej miejscowości.

Krzyż kamienny w Czerwieńczycach ( za murem kościoła w pobliżu bramy)

I mamy już 7 krzyży kamiennych ( łącznie jest ich 20 a wymaganych do odznaki 17) i 3 kapliczki kamienne (łącznie jest ich 9 a wymagana ilość do odznaki to 8 kapliczek).

W poszukiwaniu kolejnych krzyży i kaplic kamiennych

Niedziela, 26 listopada 2017 · dodano: 26.11.2017 | Komentarze 0

Dzisiaj trasa podporządkowana została poszukiwaniu kolejnych krzyży i kaplic kamiennych. Wybieramy trasę do Trzebieszowic przez Jaszkową Dolna i Górną oraz Skrzynkę. Z Trzebieszowic wracamy przez Ołdrzychowice - Żelazno - Krosnowice na cmentarz w Kłodzku.

Jaszkowa Dolna - kapliczka kamienna na prywatnej posesji nr 21

Kapliczka kamienna w Jaszkowej Górnej przy posesji nr 29

Trzebieszowice - kapliczka kamienna przy drodze do Skrzynki. Pole ogrodzone jest siatką, którą udało się nam podnieść i przeczołgaliśmy się pod nią.

Kłodzko -  krzyż kamienny na terenie cmentarza, przy ogrodzeniu od strony ul. Korytowskiej.

GPS włączyłam dopiero przy wodospadzie.

Krosnowice, Żelazno i pierwsze krzyże kamienne do odznaki

Sobota, 25 listopada 2017 · dodano: 25.11.2017 | Komentarze 0

Dzisiaj na krótką przejażdżkę wybraliśmy się do Żelazna przez Krosnowice z zamiarem odnalezienia znajdujących się w tych miejscowościach trzech krzyży kamiennych, które są obiektami do odznaki "Krzyże i kapliczki kamienne na Ziemi Kłodzkiej".
Krzyże zlokalizowaliśmy, fotografie wykonaliśmy, w Żelaźnie zdobyliśmy pieczątkę sołtysa. W Krosnowicach próbowaliśmy uzyskać pieczątkę w parafii - nie udało się.

Żelazno, na posesji prywatnej, za ogrodzeniem domu nr 131

I znowu nasze rowerowanie po najbliższej okolicy ma nowy cel, którym wg regulaminu jest "promocja regionu, odnalezienie krzyży i kapliczek w terenie, w miejscowościach wymienionych w załączniku do regulaminu, ich opisanie, uaktualnienie wiedzy z tego  zakresu".

Nowa odznaka "Krzyże i kapliczki kamienne na Ziemi Kłodzkiej"

Sobota, 25 listopada 2017 · dodano: 25.11.2017 | Komentarze 0

PTTK w Kłodzku ustanowił nową odznakę turystyczną "Krzyże i kapliczki kamienne na Ziemi Kłodzkiej".
Regulamin odznaki dostępny jest na stronie www.klodzko.pttk.pl/ w zakładce "Krzyże i kapliczki kamienne na Ziemi Kłodzkiej".
W załączniku do regulaminu ujęto 20 krzyży i 9 kapliczek kamiennych z czego do zdobycia odznaki należy odnaleźć 17 krzyży i 8 kapliczek.
WYKAZ KRZYŻY I KAPLICZEK KAMIENNYCH NA ZIEMI KŁODZKIEJ
Krzyże kamienne:
1. Batorów, krzyż na zboczu góry Błażkowa (G. Stołowe), ok. 100 m od Praskiego Traktu, w pobliżu czarnego szlaku turystycznego; (zaznaczony na niektórych mapach turystycznych).
2. Czerwieńczyce, za murem kościoła p.w. św. Bartłomieja, nieopodal bramy.
3. Duszniki (Graniczna), na granicy polsko-czeskiej, ok. 100 m od przejścia Duszniki-Zdr. – Olešnice.
4. Dzikowiec, na skwerze, przy skrzyżowaniu dróg.
5. Gorzanów, na posesji przy ulicy Kłodzkiej 17.
6. Kłodzko, ul. Korytowska, przy ogrodzeniu cmentarza.
7. Kłodzko, na dziedzińcu Muzeum Ziemi Kłodzkiej.
8.x2  Krosnowice, kościół p.w. św. Jakuba Apostoła, dwa kamienne krzyże na szczytach kościoła.
9. Lewin Kłodzki, na posesji prywatnej, obok domu przy ul. Obrońców Warszawy 18.
10. Międzylesie (kierunek Lesica), ok. 2,7 km od przejazdu kolejowego (po lewej stronie drogi, w lesie).
11. Nowy Waliszów, za ogrodzeniem na cmentarzu przykościelnym.
12. Nowy Waliszów, na dachu, w szczycie nawy kościoła p.w. św. Mikołaja.
13. Poręba, na skarpie poniżej kościoła p.w. św. Sebastiana.
14. Radochów, przy pierwszych schodach prowadzących na górę Cierniak.
15. Stójków, przy drodze Stójków – Strachocin (przełęcz pomiędzy górami: Kuźnicą i Pośrednicą).
16. Szalejów Dolny, przy kaplicy św. Marii Magdaleny.
17. Wambierzyce, w wydzielonym miejscu z posesji nr 20 przy drodze do Studzienna.
18. Wolibórz, na posesji prywatnej, za ogrodzeniem domu nr 130.
19. Żelazno, na posesji prywatnej, za ogrodzeniem domu nr 131.

Kapliczki kamienne:
1. Batorów, przy czerwonym szlaku w kierunku Studzienna, na pn od Rogacza.
2. Gorzanów, nieco oddalona od centrum wsi, przy dawnej drodze, za torami kolejowymi.
3. Huta, przy drodze „Wieczność”, nieopodal kamiennej figury („Strażnik Wieczności”).
4. Jaszkowa Dolna, na prywatnej posesji nr 21.
5. Jaszkowa Górna, przy posesji nr 29.
6. Konradów, przy głównej drodze, na prywatnej posesji nr 22.
7. Łężyce, przy drodze w górnej części wsi.
8. Ponikwa, przy drodze ok. 30 m za kościołem p.w. św. Józefa Robotnika.
9. Trzebieszowice, po prawej stronie drogi do Skrzynki, w polu, między okazałymi lipami.

Przygotowałam notesy na prowadzenie kroniki dla siebie, Czesia i Kazia i startujemy.

Kolejne odznaki zweryfikowane

Sobota, 25 listopada 2017 · dodano: 25.11.2017 | Komentarze 0

W środę odwiedziliśmy w Nysie pana Michała Raczyńskiego, który posiada uprawnienia do weryfikacji odznak rowerowych.    Weryfikacji poddane zostały książeczki  Kolarskiej Odznaki Turystycznej i Kolarskiej Odznaki Pielgrzymiej.

W Kolarskiej Odznace Turystycznej zdobyliśmy odznakę stopień duży srebrny a w Kolarskiej Odznace Pielgrzymiej  stopień  złoty.
Za wzorowo przygotowane relacje z wycieczek rowerowych i zwiedzanie w czasie ich trwania wielu obiektów turystycznych otrzymaliśmy premie w ilości po 150 pkt każdy z nas.

Następne stopnie do zdobywania to:
- w KOT duży złoty (wymogi: 1500 punktów, 5 parków narodowych i 25 obiektów krajoznawczych z listy wg zał. do regulaminu),
- w KOP duży srebrny (wymogi: 25 kościołów obowiązkowych i 225 kościołów dowolnych).
  Na ten stopień odznaki  kościoły dowolne już mamy odwiedzone. Łącznie nawiedziliśmy od początku zdobywania odznaki 653 kościoły dowolne z czego 380 zaliczono na stopnie już przyznane a zostały 273 kościoły na kolejne stopnie. Mamy także na stopień duży srebrny nawiedzone 3 kościoły obowiązkowe. Musimy nawiedzić jeszcze 22 kościoły obowiązkowe wymienione w załączniku do regulaminu.

A tak przy okazji informacja o Panu Michale Raczyńskim

Do Ołdrzychowic

Poniedziałek, 20 listopada 2017 · dodano: 20.11.2017 | Komentarze 0

Świeci słońce, temperatura ok. 5 stopni, wiatr znośny a więc na rower. Ja i Czesiu i trasa: Kłodzko - Krosnowice - Żelazno - Ołdrzychowice - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko.
Na trasie pogoda się popsuła, zaczął mżyć deszcz (w międzyczasie w Kłodzku popadało co widać było po kałużach), temperatura spadła do 3 stopni i w drodze do domu pod wiatr.

Wojbórz - Morzyszów

Niedziela, 12 listopada 2017 · dodano: 12.11.2017 | Komentarze 0

Ja, Czesiu i Kaziu i trasa: Kłodzko - Ustronie - Ścinawica - Młynów - Wojbórz (centrum - cmentarz) - "nawrotka" - droga w kierunku Barda - Morzyszów - "nawrotka" (dzisiaj nie decydujemy się jechać do Dębowiny - nie mamy ochoty na 20% wspinaczkę) - Podtynie -  Ławica - Boguszyn - Kłodzko.

Taki ludzik pilnuje domu sołtysa wsi Morzyszów

Różyczki też z Morzyszowa

Był to nasz 64 wyjazd w tym roku co przy 3360 przejechanych kilometrach daje 52,5 km na jeden wyjazd.
Z roku na rok mamy coraz mniej przejechanych kilometrów i coraz mniejszą ilość wyjazdów.

rok           ilość wyjazdów      ilość przejechanych kilometrów (moja ilość)      średnia ilość kilometrów na 1 wyjazd
2013                121                                  5300                                                         43,8
2014                112                                  5600                                                         50,0
2015                  89                                  4405                                                         49,5
2016                  83                                  4013                                                         48,3
2017(do dziś)     64                                  3360                                                          52,5

Tylko ilość km na jeden wyjazd jest w br. najlepsza z wszystkich przedstawionych lat mimo tego, że w br. nie mieliśmy kilkudniowych wyjazdów na których z natury rzeczy przejeżdża się dziennie duże odcinki drogi.

Do św. Marcina i do Piotrowic

Sobota, 11 listopada 2017 · dodano: 11.11.2017 | Komentarze 0

Rano zimno i wietrznie - nie mamy ochoty na wyjazd rowerowy. W południe zaświeciło słońce, które wyciągnęło nas z domu. Wyruszamy po 13 i w planach mamy dojechanie do Żelazna - dzisiaj 11 listopada wspomnienie św. Marcina i odpust w Żelaźnie (kościół jest pw. św. Marcina).
Na stronie parafii o św. Marcinie:

"Św. Marcin biskup - patron ludzi wolnych

Św. Marcin czczony jest tu szczególnie przez strażaków i pszczelarzy. Życiorys św. Marcina można prześledzić w tutejszym kościele – przedstawiają go malowidła na emporze organowej. To rodzaj komiksu, dzięki czemu dawniej ludzie niepiśmienni mogli zapoznać się z losami tego niezwykłego człowieka – patrona ludzi wolnych.
Odpust ku czci św. Marcina odbywa się 11 listopada, ale rogale św. Marcina i rozpływające się w ustach pierniki świętomarcińskie, wypiekane przez piekarnię „Kajzerka” w Żelaźnie, można skosztować na plebanii przez cały rok."

Mieliśmy nadzieję, że z okazji dzisiejszego święta uda się nam skosztować tych smakołyków. Niestety nie udało się.
W Żelaźnie byliśmy w czasie jak odprawiana była Msza św. odpustowa, wysłuchaliśmy fragmentu homilii i pojechaliśmy dalej.

Dzisiejsza trasa: Kłodzko - Krosnowice - Żelazno - Ołdrzychowice - ul. Bystrzycką w Ołdrzychowicach do kamieniołomu w Romanowie - Romanowo - Piotrowice Dolne (pieczątka do KOT w Agroturystyce) - Romanowo - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko.

Po powrocie do domu szybki obiad i na Kłodzką Lekcję Śpiewania Pieśni Patriotycznych do Centrum Kultury Chrześcijańskiej w byłej kaplicy przy kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego.

I jak chyba  na każdej imprezie, która odbywa się w Centrum Kultury Chrześcijańskiej, olbrzymi tort ważący 11 kg, którym byli częstowani uczestnicy imprezy.

Zapis dzisiejszej trasy.

Przez Przełęcz Droszkowską do Radochowa

Niedziela, 5 listopada 2017 · dodano: 05.11.2017 | Komentarze 0

Dzisiaj ja i Czesiu, przy nadal mocno wiejącym wietrze, na trasie: Kłodzko - Jaszkowa Dolna - Jaszkowa Górna - Przełęcz Droszkowska - Droszków -  Skrzynka - Trzebieszowice - Radochów - Trzebieszowice (bokiem obok tartaku) - Ołdrzychowice  - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko.

Obwodnicą Kłodzka

Sobota, 4 listopada 2017 · dodano: 04.11.2017 | Komentarze 0

W planie na była dzisiaj wycieczka do Długopola Zdr. Ze względu na bardzo mocny wiatr plany zostały zmienione. Kaziu zaproponował przejażdżkę obwodnicą Kłodzka.  Wiele odcinków jeszcze jest w budowie ale rowerem można przejechać całą obwodnicę od "8" do drogi "46" (droga do Nysy - rondo na poligonie).

Odcinek obwodnicy za drogą do Krosnowic (w głębi widoczny most na drodze do Krosnowic pod którym jest obwodnica  i zabudowania Książówki  obok których jest zbudowana obwodnica).

Końcowy odcinek obwodnicy poprowadzony przez poligon (od ronda w Jaszkowej Dolnej do ronda na drodze nr "46" jest prawie 2,5 km - 1 listopada ten odcinek był otwarty dla ruchu, dzisiaj zammknięty).

Dalej pojechaliśmy do Jaszkówki, na Kukułkę, do Wojciechowic i do Kłodzka.