Listopad, 2020

Kółko przez Polanicę-Zdrój

Czwartek, 26 listopada 2020 · dodano: 26.11.2020 | Komentarze 0

Dzisiaj ja i Czesiu i trasa: Kłodzko - Szalejów Dolny- Szalejów Górny - Wolany - Polanica-Zdrój - Stary Wielisław - Kłodzko.
W Polanicy pusto - w parku  ani jednej osoby.

Tak samo na deptaku.

Dom Ludowy w Szalejowie Dolnym po remoncie

na http://dkl24.pl/pl/8996/60/c/dom-ludowy-prawie-jak...

"Dobiegła końca gruntowna modernizacja domu ludowego. Robotami objęto cały wiekowy budynek stojący w centrum wsi, m.in. otrzymał nowe pokrycie dachowe i świeżą elewację. Szeroki zakres zadań w nim prowadzonych był możliwy dzięki wsparciu finansowemu z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wartość całego przedsięwzięcia to kwota ponad 1,1 mln zł, w tym dofinansowaie 500 tys. zł

Niegdysiejsza gospoda całkowicie zmieniła swoje przeznaczenie. Teraz jeszcze lepiej ma służyć celom kultury i rekracji."

Kategoria rower, rodzinnie

Do Rogówka - i finał całego projektu

Środa, 25 listopada 2020 · dodano: 25.11.2020 | Komentarze 0

Zimno i wieje wiatr ale pojawia się słońce, które może poprawi trochę warunki jazdy, Dzisiaj jedziemy do Rogówka (przez Krosnowice, Żelazno i Ołdrzychowice) aby dojść do 2 ostatnich zabytków z projektu detektywów przeszłości "Znane i mniej znane zabytki kłodzkich wsi", którym objęte były wsie: Marcinów, Żelazno, Romanowo, Ołdrzychowice Kłodzkie, Rogówek.
Wczoraj rozmawiałam (telefonicznie) z Sołtysem Rogówka, który obiecał pokazać nam jak do tych kapliczek dojść.
Rowery zostawiamy na posesji  sołtysa Rogówka. Sołtys wskazuje nam kierunek w jakim mamy iść do kapliczek. Rozpoczynamy wędrówkę i już na samym początku wybieramy trasę za bardzo na prawo od właściwej.
Zdjęcie z zejścia. Zamiast iść tak jak teraz schodzimy tj. w lewo wzdłuż ogrodzenia, poszliśmy w prawo środkiem pastwiska, na którym pasły się piękne konie.

Miało być wzdłuż grubego lasu, który wg Czesia był tam gdzie poszliśmy. Wędrówka była długa i ciernista. W końcu zniecierpliwiona brakiem kapliczek zadzwoniłam do Sołtysa, który poinformował nas, że obie kapliczki są pod linią energetyczną. Linię tę wypatrzyliśmy ale byliśmy w takim miejscu, że aby do niej dojść musieliśmy się przedzierać przez jeżyny, wiatrołomy i różniste inne przeszkody. Idąc w górę byliśmy w pobliżu linii energetycznej i, jak się później okazało, także bardzo blisko kapliczek. Kapliczki są niedaleko od wioski, ale nam dojście do nich zajęło prawie dwie godziny, a zejście od nich do rowerów to tylko kilkanaście minut. Nie mam zapisu trasy wędrówki, gdyż GPS został z rowerem na podwórku Sołtysa.
Kapliczka (obiekt nr 3)

Kapliczka (obiekt nr 2)

Wracamy przez Jaszkową Górną i Jaszkową Dolną.

Rogówek to ostatnia wioska z tego projektu z odnalezionym kompletem zabytków:
- w Marcinowie - 11 obiektów,
- w Żelaźnie - 38 obiektów,
- w Romanowie - 7 obiektów,
- w Ołdrzychowicach - 36 obiektów,
- w Rogówku - 7 obiektów.
tj. razem 99 obiektów. Dla "równego rachunku" tj. do 100 dodajemy jeszcze obiekt w Żelaźnie nie ujawniony przez detektywów przeszłości (patrz relacja z dnia 17 listopada).

We wszystkich zakończonych projektach, realizowanych przez detektywów przeszłości, w 28 wsiach opisano 527 obiektów. My odnaleźliśmy 525 obiektów (brak 2 obiektów w Morzyszowie).
W opracowaniu są jeszcze 2 projekty z ostatnich 7 wsi gminy Kłodzko (patrz na FB https://www.facebook.com/detektywiksp/)  tj.:
-  wsie: Podzamek, Jaszkówka, Boguszyn, Mikowice, Kamieniec,
-  Szalejów Górny, Szalejów Dolny (+ powtórnie "w skrócie" Stary Wielisław i Polanica Zdrój).

Zimno - na trasie mieliśmy nawet tylko + 0,1 stopnia i wiatr, który potęgował uczucie chłodu. W drodze powrotnej marzły nam palce u rąk i u nóg.

Ślad i profil trasy rowerowej:

Żelazno - Ołdrzychowice - zabytki c.d. i 5000 km w tym roku

Wtorek, 24 listopada 2020 · dodano: 24.11.2020 | Komentarze 0

Plan na dzisiaj to dotarcie do kapliczki na szczycie Sosnowej Góry w Żelaźnie. Jedziemy do Żelazna, szukamy drogi polnej, w którą mamy skręcić z drogi głównej prowadzącej do Lądka-Zdroju. Droga ledwie widoczna - właściwie prawie łąka. Jedziemy kawałek, potem pchamy rowery (dosyć mocno pod górę) w kierunku lasu, rowery przywiązujemy do drzewa

i rozpoczynamy wędrówkę przez las w kierunku kapliczki. Na wykresie trasy "wysokość - dystans" widać jak to mocno pod górę.
Cel osiągnięty. Kapliczka została wybudowana w 1841 r. i jest poświęcona Matce Bożej.

Schodzimy do rowerów,

sprowadzamy je do "drogi" i jedziemy dalej.

Żelazno - widok z miejsca gdzie przypięliśmy rowery

Żelazno, po Marcinowie i Romanowie, to kolejna wieś, w której odnaleźliśmy wszystkie zabytki.

Jedziemy do Ołdrzychowic na poszukiwanie brakujących obiektów. Krzyż drewniany, którego jeszcze nie zlokalizowaliśmy, jest gdzieś w okolicach cmentarza, Zatrzymujemy się przy cmentarzu i pytamy spotkanego pana o ten krzyż - pokazujemy zdjęcie z folderu. Dobrze trafiliśmy, gdyż pan ten znał jego lokalizację - wskazał nam drogę (zaraz za cmentarzem, droga w kierunku lasu). Trochę jadąc a trochę idąc dotarliśmy do tego krzyża.

Jedziemy na ul. Młyńską w Ołdrzychowicach na poszukiwanie kapliczki fasadowej - został nam tylko jeden budynek (Młyńska 8), do którego wcześniej nie dojechaliśmy. Kapliczka (a ściślej określając pusta wnęka w murze - zabytek ?) odnaleziona i sfotografowana.

Ołdrzychowice dołączyły do wsi, w których odnaleźliśmy wszystkie zabytki.

Z 99 obiektów tego projektu zostały nam do zlokalizowania jeszcze dwie kapliczki w Rogówku. Planujemy jutro jazdę do Rogówka i mam nadzieję, że jutro ogłosimy finał.

I jest 5000 km w tym roku. W ub.r. było to nieco wcześniej bo 31 października. Cały ub.r. to 5550 km - ile uda się jeszcze przejechać w br?

Romanowo - Ołdrzychowice

Piątek, 20 listopada 2020 · dodano: 20.11.2020 | Komentarze 0

Dzisiaj jedziemy do Romanowa z zamiarem zlokalizowania ostatnich 3 zabytków.
Trasa: Kłodzko - Krosnowice - Żelazno - Romanowo.
Na początku Romanowa odnajdujemy dwa zabytki:
- kapliczkę słupową z XIX w. (obiekt nr 1),

- Pasję wykonaną z piaskowca z przełomu XIX i XX w. (obiekt nr 2).

Dojeżdżamy do świetlicy - planowaliśmy zostawić rowery i pieszo, czarnym szlakiem pieszym, dojść do kapliczki (obiekt nr 3), która znajduje się na wzgórzu Sędzisz, i wrócić do rowerów. Droga polna, którą poprowadzony został czarny szlak pieszy wydała się nam odpowiednia do przejścia z rowerami. Zdecydowaliśmy się na wędrówkę z rowerami.

Romanowo widziane z czarnego szlaku pieszego

Kapliczka "zdobyta" i sfotografowana.

Czesiu został przy kapliczce

a ja podeszłam jeszcze na szczyt Sędzisz, na którym wypatrzyłam drewniany krzyż.

Widok ze szczytu na Ołdrzychowice (zdjęcie z telefonu)

Widoki z tego miejsca na Romanowo i Ołdrzychowice zachwycają.
Dalej wędrując czarnym szlakiem pieszym doszliśmy do Ołdrzychowic. Czasu mieliśmy jeszcze trochę więc zdążyliśmy jeszcze zlokalizować cztery obiekty (nr 13, 14, 17, 21) w Ołdrzychowicach.

Barokowa kapliczka z XVIII/XIX w.  -  na skarpie, nad rzeką - doszłam ale dojście mało bezpieczne (innym razem spróbuję ją sfotografować zza rzeki - może uda się tam dojść przez znajdujący się niżej zakład)

Ołdrzychowice - dawna remiza strażacka z wieżą, która służyła do suszenia węży strażackich

Kamienny krzyż (obiekt nr 14), którego nie udało się nam wypatrzeć przedwczoraj (a byliśmy kilka metrów od niego). Posadowiony jest na posesji prywatnej za płotem i za drzewem (zdjęcie zrobiłam przez szparę w płocie).

Kolejny obiekt (nr 17) - kapliczka naziemna Męki Pańskiej z XIX w.

Łącznie w 5 wsiach objętych ostatnim projektem jest 99 obiektów z czego 94 już odnaleźliśmy. Pozostało pięć obiektów: po dwa w Rogówku i Ołdrzychowicach i jeden w Żelaźnie.

We wszystkich zakończonych projektach, realizowanych przez detektywów przeszłości, w 28 wsiach opisano 527 obiektów.  My odnaleźliśmy 520 obiektów (brak 5 w/w obiektów i 2 w Morzyszowie).
W opracowaniu są 2 projekty z ostatnich 7 wsi gminy Kłodzko ( patrz na FB https://www.facebook.com/detektywiksp/)

cała trasa

czarny szlak pieszy z Romanowa (GPS włączony z opóźnieniem) do Ołdrzychowic z wędrówką na szczyt Sędzisz

Do Żelazna i Ołdrzychowic na poszukiwanie kolejnych zabytków

Wtorek, 17 listopada 2020 · dodano: 17.11.2020 | Komentarze 0

Od rana lekko mży ale my nieustraszeni o 12.12 ruszamy na poszukiwanie kolejnych zabytków w Żelaźnie i Ołdrzychowicach.
W Żelaźnie udaje się nam zlokalizować 6 obiektów (nr 7, 8, 9, 11, 12 i 21 - tablica z nr obiektów w relacji z dnia 5 listopada) a w Ołdrzychowicach 4 obiekty (nr 4, 12, 16 i 28 - tablica z nr obiektów w relacji z dnia 7 listopada). Ponadto korzystam z tego, że Czesiu wziął aparat fotograficzny (większy ZOOM niż w komórce) i w Żelaźnie fotografujemy oddaloną od drogi kapliczkę, która jest na posesji ogrodzonej i przygotowanej zapewne na budowę. Kapliczka ta nie została zinwentaryzowana przez detektywów przeszłości a znajduje się ok. 150 m od kapliczki z nr 31 przy bocznej drodze z Żelazna do Ołdrzychowic.
To ta kapliczka

Po dzisiejszym dniu:
- w Żelaźnie pozostał nam 1 obiekt (nr 37) - kapliczka domkowa przy Czarnym Lesie na szczycie Sosnowej Góry (kapliczka wybudowana w 1841 r.) - trasa od drogi głównej do kapliczki na wycieczkę pieszą a nie rowerową,
- w Ołdrzychowicach mamy do odszukania jeszcze 5 obiektów (nr 9, 14, 13, 17 i 35). Dzisiaj próbowaliśmy zlokalizować, pytając mieszkających w okolicy, obiekty nr 9 i 14 - niestety bez efektu.

Kapliczka (obiekt nr 7) w Żelaźnie z przełomu XIX i XX w. - jak widać mocno zniszczona.

Kapliczka w Żelaźnie (obiekt nr 11)

Krzyż drewniany w Żelaźnie (obiekt nr 21) a w tle kościół i wieża rycerska

Kamienna Pasja z 1918 r w Ołdrzychowicach (obiekt nr 12)

Kamienna Pasja z 1880 r. w Ołdrzychowicach (obiekt nr 16)

W listopadzie jeszcze na trasie takie kwiatki

Ślad  profil trasy:

Przez Rogówek

Niedziela, 15 listopada 2020 · dodano: 15.11.2020 | Komentarze 0

Główny cel dzisiejszego wyjazdu to Rogówek.  U sołtysa są materiały z ostatnio zakończonego projektu "Znane i mniej znane zabytki kłodzkich wsi".
Jedziemy: Kłodzko - Jaszkowa Dolna - Jaszkowa Górna - Rogówek.
W Rogówku otrzymujemy poniżej przedstawione materiały

i ruszamy (mocno pod górę) na szlak zabytków Rogówka (mapka z zabytkami Rogówka we wpisie z 7 listopada br.).
Widok z tej drogi na Skrzynkę

Dojeżdżamy do 4 zabytków (nr 5 - dawny folwark, nr 6 - kapliczka przydrożna, nr 7 - kapliczka skrzynkowa w lesie i nr 4 - krzyż drewniany w lesie).
Barokowa kapliczka datowana na XVIII w.

Dzisiaj nie podejmujemy się szukania kapliczek nr 2 i 3, gdyż są one w lesie i, jak napisano w folderze, są  "trudne do odszukania". Żona pana sołtysa nie umiała nam wytłumaczyć jak do nich dojść a pan sołtys był nieobecny. Zadanie pozostaje "do odrobienia".
W drodze do Ołdrzychowic (na skrzyżowaniu dróg: Rogówek - Droszków - Skrzynka - Ołdrzychowice) ostatni zabytek zaliczony przez detektywów do Rogówka - obiekt nr 1 (kamienna pasja z XIX w.)

W Ołdrzychowicach  odnajdujemy 1 zabytek - Tron Łaski

a w Żelaźnie dawny dwór sędziowski (obiekt nr 12) i kapliczkę (obiekt nr 7), do której nie dało się dojechać.

I uciekamy do domu - Czesiowi zmarzły ręce a i słońce chyliło się już ku zachodowi.

Kolejne zabytki w Żelaźnie i Ołdrzychowicach

Środa, 11 listopada 2020 · dodano: 11.11.2020 | Komentarze 0

Mglisto, zimno i wieje dlatego jedziemy na krótko, do Żelazna i Ołdrzychowic, na tropienie kolejnych zabytków. Opiekun "detektywów przeszłości" odpowiedział na moje zapytanie o materiały dotyczące projektu - poinformował, że materiały są u sołtysów i w świetlicach.
Żelazno i Ołdrzychowice to największe wsie objęte tym projektem dlatego dzisiaj tam się wybraliśmy z nadzieją otrzymania stosownych materiałów. Niestety sołtysi obu wsi tj. Żelazna i Ołdrzychowic materiałów związanych z projektem nie otrzymali. Po powrocie do domu postanowiłam zadzwonić do sołtysów pozostałych wsi aby dowiedzieć się czy posiadają materiały z projektu. Zaczęłam od Rogówka jako ostatniej wsi na ścieżce edukacyjnej - w poprzednich projektach w ostatniej wsi oprócz folderów była pieczątka - "skarb", który uzyskuje się za rozwiązanie Qestu.
Trafione - sołtys Rogówka ma foldery, Qest i pieczątkę-skarb.

A dzisiaj udało się nam wytropić 3 zabytki w Żelaźnie (nr 5,6 i 25) i 2 zabytki w Ołdrzychowicach (nr 6 i 8).
Zabytek nr 8 w Ołdrzychowicach - kapliczka domkowa, znajduje się w lesie, prawie 1 km od stacji kolejowej. Od stacji kolejowej  ok. 0,5 km drogą brukowaną a następnie przekraczamy tory i ok. 0,5 km (część trasy pchamy rowery) drogą polną w górę do lasu.
Kapliczka w lesie poświęcona Czternastu Świętym Wspomożycielom (datowana na XVIII/XIX w.)

Kapliczka wewnątrz (wystrój wnętrza wtórny)

I piękny jesienny liść znaleziony na trasie do kapliczki

A z trasy piękne widoki na Ołdrzychowice - nie zrobiłam zdjęć ale z komórki to i tak niewiele byłoby widać.

Marcinów, Żelazno, Romanowo i kolejne zabytki

Niedziela, 8 listopada 2020 · dodano: 08.11.2020 | Komentarze 0

Dzisiaj kolejne wsie z zabytkami. Jedziemy: Kłodzko - Jaszkowa Dolna - "Marcinówka" - MARCINÓW - Żelazno - ROMANOWO - Trzebieszowice - Ołdrzychowice - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko.
Pierwsza wieś z zabytkami to Marcinów  (jest tablica informacyjna).

W Marcinowie odnajdujemy obiekty nr 2 (na fotografii poniżej),3,4 i 7. Pozostałe obiekty sfotografowaliśmy 11 października br.

W Marcinowie mamy już odnalezione wszystkie zabytki.

Z Marcinowa jedziemy do Żelazna - za pałacem wjeżdżamy w boczną drogę przy której spotykamy kapliczkę (obiekt nr 4)

Drogą tą jedziemy dalej (nie wiemy gdzie wyjedziemy) i dojeżdżamy do drogi głównej z Kłodzka. Za rozwidleniem dróg (jedna do Lądka, druga do Bystrzycy) w Żelaźnie z drogi w kierunku Bystrzycy Kłodzkiej  skręcamy w boczną drogę w kierunku Ołdrzychowic (przy której są obiekty nr 29, 30 i 31 Żelazna - już wcześniej odwiedzone), z której skręcamy na drogę do Romanowa (przy tej drodze są obiekty nr 32, 33 i 34 Żelazna też wcześniej sfotografowane).

Romanowo to kolejna wieś z tego projektu - także jest już tablica informacyjna.

Niżej niewidoczny na powyższej fotografii obiekt nr 1

Obiekty nr 1, 2 i 3 pozostały do odszukania, pozostałe zlokalizowane i sfotografowane.
A to:
- obiekt nr 6

- obiekt nr 4 (dawna szkoła a obecnie agroturystyka)

O tym projekcie jest film TV Kłodzkiej z dnia 5 listopada br.

Żelazno - Ołdrzychowice - Rogówek

Sobota, 7 listopada 2020 · dodano: 07.11.2020 | Komentarze 0

Dzisiaj z Czesiem jedziemy: Kłodzko - Krosnowice - Żelazno - Ołdrzychowice - Rogówek - Jaszkowa Górna - Jaszkowa Dolna - Kłodzko.

W Żelaźnie odnajdujemy kolejne zabytki.

W Ołdrzychowicach obok kościoła pojawiła się tablica z zabytkami

W Ołdrzychowicach szukamy kolejnych zabytków, które są na tej tablicy.

Jedziemy do Rogówka - jest to kolejna wieś z projektu "detektywów przeszłości". W Rogówku obok świetlicy jest także tablica informująca o zabytkach Rogówka.

Z tego projektu są jeszcze wsie: Marcinów i Romanowo. Część zabytków w tych wsiach już zlokalizowaliśmy. W czasie następnej wycieczki (może jutro) zobaczymy jakie zabytki są na tablicach informacyjnych w tych wsiach i poszukamy brakujących zabytków.

Kręcenie po okolicy

Czwartek, 5 listopada 2020 · dodano: 05.11.2020 | Komentarze 0

Nareszcie nie pada to my na rowery. Dzisiaj trasa: Kłodzko - Jaszkowa Dolna - Jaszkowa Górna (do kościoła) - zawracamy - Jaszkowa Dolna - "Marcinówka" - Żelazno (do kościoła) - zawracamy - Krosnowice - Krosnowice-Pilcz - Krosnowice-Osiedle - Krosnowice-Pilcz - Krosnowice-Osiedle - Krosnowice-Pilcz - "Krosnówka" - Jaszkowa Dolna (do Kolumny Maryjnej) -zawracamy -Kłodzko.

W Żelaźnie, przy figurze św. Jana Nepomucena, pojawiła się nowa tablica z 38 zabytkami zinwentaryzowanymi przez detektywów przeszłości.

Na FB detektywów przeszłości brak informacji o podsumowaniu projektu obejmującego wsie: Żelazno, Ołdrzychowice, Romanowo, Marcinów i Rogówek. Czy w pozostałych wsiach takie tablice się już pojawiły - trzeba będzie sprawdzić lub dowiedzieć się u źródła.
Część zabytków już odnaleźliśmy, kolejnych będziemy szukali - zadanie na kolejne wyjazdy.