Kolejne zabytki w Żelaźnie i Ołdrzychowicach

Środa, 11 listopada 2020 · dodano: 11.11.2020 | Komentarze 0

Mglisto, zimno i wieje dlatego jedziemy na krótko, do Żelazna i Ołdrzychowic, na tropienie kolejnych zabytków. Opiekun "detektywów przeszłości" odpowiedział na moje zapytanie o materiały dotyczące projektu - poinformował, że materiały są u sołtysów i w świetlicach.
Żelazno i Ołdrzychowice to największe wsie objęte tym projektem dlatego dzisiaj tam się wybraliśmy z nadzieją otrzymania stosownych materiałów. Niestety sołtysi obu wsi tj. Żelazna i Ołdrzychowic materiałów związanych z projektem nie otrzymali. Po powrocie do domu postanowiłam zadzwonić do sołtysów pozostałych wsi aby dowiedzieć się czy posiadają materiały z projektu. Zaczęłam od Rogówka jako ostatniej wsi na ścieżce edukacyjnej - w poprzednich projektach w ostatniej wsi oprócz folderów była pieczątka - "skarb", który uzyskuje się za rozwiązanie Qestu.
Trafione - sołtys Rogówka ma foldery, Qest i pieczątkę-skarb.

A dzisiaj udało się nam wytropić 3 zabytki w Żelaźnie (nr 5,6 i 25) i 2 zabytki w Ołdrzychowicach (nr 6 i 8).
Zabytek nr 8 w Ołdrzychowicach - kapliczka domkowa, znajduje się w lesie, prawie 1 km od stacji kolejowej. Od stacji kolejowej  ok. 0,5 km drogą brukowaną a następnie przekraczamy tory i ok. 0,5 km (część trasy pchamy rowery) drogą polną w górę do lasu.
Kapliczka w lesie poświęcona Czternastu Świętym Wspomożycielom (datowana na XVIII/XIX w.)

Kapliczka wewnątrz (wystrój wnętrza wtórny)

I piękny jesienny liść znaleziony na trasie do kapliczki

A z trasy piękne widoki na Ołdrzychowice - nie zrobiłam zdjęć ale z komórki to i tak niewiele byłoby widać.