Sierpień, 2016

Prawie ostatnia wycieczka szlakiem wizerunków św. Jana Nepomucena

Środa, 31 sierpnia 2016 · dodano: 31.08.2016 | Komentarze 0

Dzisiaj wybraliśmy się na ostatnią dłuższą wycieczkę szlakiem wizerunków (figury i płaskorzeźby) św. Jana Nepomucena. Trasa zbyt ambitna aby pokonać ja rowerem - jedziemy samochodem ( przejechaliśmy 162 km) i tylko trochę pochodzimy.
Jedziemy do Międzygórza i odwiedzamy pierwszego Jana. Czesiu "zjechał" do niego na tyłku (a dosadniej mówiąc na d....) - doszedł do takiego miejsca, że nie było odwrotu. Ja krążyłam wokół niego i nie wiedziałam jak mam dojść na tę "wyspę". W końcu przydeptując pokrzywy wysokie po pachy ( nogi i ręce do teraz mnie pieką) i brnąc po mokradle doszłam do Czesia i św. Jana.  Po tej "wizycie" chlupało nam w butach - buty i skarpety mokre.

Oto ta figura -na  zapleczu  zajazdu "Złoty Róg" ( nie umiem odwrócić obrazu)

Czesiu miał ochotę wracać do Kłodzka - ja stwierdziłam, że jest ciepło i mokre buty i skarpety "przeżyjemy".
I pojechaliśmy w następne odwiedziny. Były to kolejno: Nowa Wieś (1xJN) - Domaszków (1XJN) - Roztoki (3xJN)  -  Różanka (2xJN) -Boboszów (1xJN) - Lesica (1xJN) - Niemojów (2xJN) - Mostowice (1xJN) - Zieleniec (3xJN) - Mikowice (1xJN).
Trochę się nachodziliśmy. Najdalej (ponad 1/2 godziny w jedną stronę) szliśmy w Lesicy - drogę do nigdzie nie opisanego JN (bez głowy) wskazała nam mieszkanka Lesicy - ale niestety nie udało się nam go odszukać.
To miał być ten nepomuk.

Fotografia ze strony Kłodzkiego Towarzystwa Oświatowego znaleziona na tej stronie przypadkowo dopiero w roku 2017.
Była ona prezentowana na wystawie w Centrum Kultury Chrześcijańskiej (Kaplica przy kościele pw. Podwyższenia Krzyża św. w Kłodzku). Autorem zdjęć figur św. Jana Nepomucena prezentowanych na tej wystawie jest Jerzy Budziński.

Także prawie 1/2 godziny w jedną stronę zajęło nam dojście go figury w Boboszowie ( zielony szlak pieszy wzdłuż granicy w kierunku wsi Kamieńczyk).
Na zielonym szlaku pieszym z Boboszowa

Na zielonym szlaku pieszym w Lesicy ( po nieudanym poszukiwaniu wracamy do Lesicy).

Wcześniej udało się nam wejść do kościoła w Lesicy ( zwiedzała go grupa młodzieży przebywająca w Lesicy)

i zobaczyć jego piękne wnętrze ( kiedyś w czasie wycieczki rowerowej oglądaliśmy go tylko z zewnątrz)

Zostały nam jeszcze malutkie odwiedziny i czas szykować materiał na konkurs.

Przez Karłów i Radków

Niedziela, 28 sierpnia 2016 · dodano: 28.08.2016 | Komentarze 0

Niedziela - dzień wolny od zajęć - a więc na rower. Dzisiejszą trasę, jak zwykle ostatnio, wyznaczyły nepomuki, których jeszcze nie odwiedziliśmy dla potrzeb uczestnictwa w konkursie.  Większość ich odwiedzamy ponownie (pierwszy raz do odznaki PTTK).
Te dzisiejsze odwiedzimy pierwszy raz - czekało nas ich poszukiwanie w terenie. Opisy dojść do nich zaczerpnęliśmy z bloga "Nepomuceny odwiedzone".
Dzisiejsza trasa: Kłodzko - Stary Wielisław - Polanica Zdrój - Szczytna - Batorów - Torfowiska Batorowskie - Karłów (JN) - Droga Stu Zakrętów - Radków (2XJN) - Ratno Górne - Ratno Dolne - Wambierzyce - Chocieszów - Wolany - Szalejów Górny - Szalejów Dolny - Kłodzko.
Między Batorowem a Karłowem

Widok na Szczeliniec

Długopole Zdrój - Ponikwa - Poręba - Długopole Górne

Sobota, 27 sierpnia 2016 · dodano: 27.08.2016 | Komentarze 0

Miał być dzisiaj dzień roboczy. Postanowiliśmy jednak wykorzystać sprzyjająca pogodę, obowiązki przełożylismy na poniedziałek (ma padać) i  popedałowaliśmy do kolejnych nepomuków.
Dzisiejsza trasa: Kłodzko - Krosnowice - Gorzanów - Topolice - Bystrzyca Kłodzka - Długopole Dolne - Długopole Zdrój - Ponikwa (JN) - Długopole Zdrój - Poręba (JN) - Długopole Zdrój - Długopole Górne (JN) - Długopole Zdrój -

- Długopole Dolne - Bystrzyca Kłodzka - Zabłocie - Gorzanów - Krosnowice - Kłodzko.

Kolejne "odwiedziny"

Piątek, 26 sierpnia 2016 · dodano: 26.08.2016 | Komentarze 0

Dzisiaj ja i Czesiu w towarzystwie Kazia "odwiedziliśmy" kolejne figury św. Jana Nepomucena.
Dzisiejsza trasa: Kłodzko - Krosnowice - Żelazno - Ołdrzychowice - Trzebieszowice - Radochów (JN) - Lądek Zdrój - Stronie Śląskie - Goszów (JN) - Stronie Śląskie - Lądek Zdrój - Trzebieszowice - Romanowo Górne - Nowy Waliszów (JN) - Stary Waliszów przysiółek Mszaniec (JN) - Zabłocie - Gorzanów -   Krosnowice - Kłodzko.

Nasze rowery w towarzystwie rowerów kolorowych i  ukwieconych - Trzebieszowice na skrzyżowaniu drogi do Bystrzycy i Lądka Zdr.

Figura ukryta w ogrodzie posesji nr 53 w Radochowie. O jej istnieniu przeczytałam w tym tygodniu na stronie nepomuceny.blogspot.com/, którą prowadzą Renia i Jurek - partnerzy konkursu ogłoszonego przez starostę kłodzkiego.

Informacje zamieszczone na ich blogu były nam bardzo pomocne przy odwiedzaniu figur św. Jana Nepomucena do odznaki turystycznej "Szlakami św. Jana Nepomucena".
Dla potrzeb konkursu odwiedzamy je ponownie, gdyż fotografie mają być wykonane w okresie od 15 kwietnia do 15 września br. a my "odwiedzaliśmy" je wcześniej.

Nepomuki wyznaczyły dzisiejszą trasę

Środa, 24 sierpnia 2016 · dodano: 24.08.2016 | Komentarze 0

Dzisiaj znowu nepomuki wyznaczyły nam trasę. Szynobusem jedziemy do Lewina Kłodzkiego. Dalej siłą naszych mięśni, które wprawiają w ruch rowery pokonujemy trasę: Lewin Kłodzki ( 2xJN +kościół do KOP) - Jeleniów - Kudowa - Brzozowie (JN +kościół do KOP) - Słone (3XJN +kościół do KOP) - Jeleniów - Dańczów - Darnków (JN) - Gołaczów - Kulin - Słoszów ( JN nie udało się nam odnaleźć) - Duszniki (JN) - Szczytna - Szczytnik (JN) - Polanica (JN w kapliczce) - Stary Wielisław (3xJN) - Kłodzko.

św. Jan Nepomucen w Brzozowie - namalowany na blasze

św. Jan Nepomucen w Kudowie Słonem

Najbliższe nepomuki

Poniedziałek, 22 sierpnia 2016 · dodano: 22.08.2016 | Komentarze 0

Dzisiaj odwiedziliśmy najbliższe nepomuki. Trasa: Kłodzko - Wojciechowice (JN) - Owcza Góra - Boguszyn (JN) - Ławica (2 ? figury i 3 płaskorzeźby JN) - Kłodzko (JN na Moście św, Jana i na Placu Kościelnym).

W Ławicy jedna figura św. Jana Nepomucena (chyba najmłodsza na Ziemi Kłodzkiej) "zamieszkała" we wnęce kaplicy pw. św. Anny

a druga (?) przy posesji nr 1.

Jest to figura z trzema płaskorzeźbami . Na temat tej figury na stronie

zostało napisane:

"W tej wsi na północ od Kłodzka, niedaleko miejsca, gdzie Ścinawka spotyka się z Nysą Kłodzką i w zakolu tej ostatniej, przy skrzyżowaniu bocznych dróg stoi kamienna polichromowana figura przedstawiająca pątnika, z zsuniętym na plecy kapeluszu pielgrzymim. Marek Perzyński w swej książce "Gminy Kłodzko skarby i osobliwości" identyfikuje tę postać z Janem N.: "Etnografowie zwracają zaś uwagę, że w Ławicy zachowało się niezwykle rzadkie przedstawienie św. Jana Nepomucena jako pielgrzyma do sanktuarium w Starej Boleslavi". Analizy tego przypadku podjęła się G.S. przywołując artykuł Andrzeja Sheera ("Przydrożne Pomniki Przeszłości 2003, z. 37, s. 2-16"). Wniosek: jest to figura św. Franciszka Ksawerego, a twierdzić tak pozwala podobieństwo do wizerunków tej postaci z Trzebieszowic, z rynku w Bystrzycy i Nowego Waliszowa.
Za to po lewej stronie cokołu, w rokokowym obramowaniu, znajduje się płaskorzeźbiony wizerunek Jana N. - jego identyfikacja budzi już mniej wątpliwości, choć nie jest bezdyskusyjna. Ma on sutannę, komżę, pelerynę, biret na głowie i krzyż. Z jego powodu ten wpis pozostaje w zestawieniu Nepomuków Kłodzkich (nad: W.Brygier, uzup: G.S.)"
Na cokole tej figury są aż trzy płaskorzeźby - wszystkie opisywane w różnych miejscach jako przedstawienia św. Jana Nepomucena. W cytowanym wyżej tekście mowa jest tylko o jednej płaskorzeźbie. I bądź tu mądry.

Kościół na Owczej Górze

Ponownie szlakiem nepomuków

Sobota, 20 sierpnia 2016 · dodano: 20.08.2016 | Komentarze 0

Do końca trwania konkursu czasu pozostało niewiele dlatego przyspieszyliśmy odwiedzanie "kłodzkich" nepomuków.

W drodze do Wałbrzycha (podróż autem) w  środę ( 17.08) "odwiedziliśmy" 6 nepomuków: Gołogłowy, Bożków, Słupiec (3), Świerki.

W drodze z Walimia do Kłodzka (podróż autem) w piątek (19.08) "odwiedziliśmy 10 nepomuków: Jugów (2), Wolibórz (2), Dzikowiec, Nowa Wieś Kłodzka, Czerwieńczyce, Wojbórz (3).

św. Jan Nepomucen - obraz  na bud. Domu Pomocy Społecznej w Jugowie

Dzisiaj już rowerowo i kolejne nepomuki.
Dzisiejsza trasa: Kłodzko - Kłodzko, ul. Wielisławska (JN) - Szalejów Dolny (JN) - Szalejów Górny (JN) - Wolany - Niwa (JN) - Chocieszów - Wambierzyce (2xJN) -  Ratno Dolne - Ścinawka Średnia (JN na ul. Leśnej) - Ścinawka Górna - Włodowice - Nowa Ruda (3xJN) - Włodowice -  Ścinawka Górna - Ścinawka Średnia ( JN na ul. 3 Maja) - Ścinawka Dolna - Ruszowice ( JN - już wcześniej odwiedzony) - Roszyce (JN) -  Korytów (2XJN) - Kłodzko Leszczyna (JN) - Kłodzko.

Na tle Ratusza w Nowej Rudzie

Szlakiem kolejnych plenerowych przedstawień św. Jana Nepomucena

Poniedziałek, 15 sierpnia 2016 · dodano: 15.08.2016 | Komentarze 0

Dzisiaj znowu szlakiem kolejnych plenerowych przedstawień św. Jana Nepomucena.
Trasa: Kłodzko ul. Korczaka 40 (JN) - Krosnowice (JN) - Żelazno (JN) - Konradów (JN) - Lądek Zdrój (2xJN) - Radochów (JN) - Trzebieszowice (2xJN) - Skrzynka (JN) - Droszków (JN) - Jaszkowa Dolna (2xJN).
Dzisiaj sfotografowaliśmy się z 12 figurami i 3 płaskorzeźbami św. Jana Nepomucena.

i jeszcze w Jaszkowej Górnej zagadka:
Na stronie "polska niezwykła" przeczytałam:
"Kapliczka usytuowana nieopodal kościoła św. Mikołaja. Murowana, otynkowana, z otwartą wnęką i przykryta czterospadowym dachem. Wewnątrz na ołtarzu figura Matki Bożej z Dzieciątkiem. W mensie ołtarza płaskorzeźba przedstawiająca rybę z biretem. Czyżby to było nawiązanie do św. Jana Nepomucena niezwykle popularnego w tym rejonie?"
Kto wie coś więcej na ten temat?

Nieopodal tej kapliczki ukwiecony rower - w tym roku przybył jeszcze maluszek.

Szlakiem plenerowych przedstawień św. Jana Nepomucena

Niedziela, 14 sierpnia 2016 · dodano: 14.08.2016 | Komentarze 0

Na dzisiaj zaplanowałam "odwiedziny" kolejnych plenerowych przedstawień św. Jana Nepomucena. Są to "odwiedziny" powtarzane na potrzeby ogłoszonego przez starostwo konkursu " Nepomuceny powiatu kłodzkiego" - planujemy wysłać swoje zdjęcia na ten konkurs. Wszystkie te figury już odwiedzaliśmy wcześniej ale na konkurs mogą być zgłoszone fotografie wykonane od 15 kwietnia do 15 września br.
Dzisiaj na trasie: Kłodzko - Krosnowice (1xJN) - Gorzanów (3xJN) - Bystrzyca Kłodzka (2xJN)- Stara Łomnica (3xJN) - Nowa Łomnica (1xJN) - Starkówek -  Starków (2xJN) - Krosnowice - Kłodzko  udało się nam sfotografować z 12 przedstawieniami św. Jana Nepomucena.
Miał być jeszcze Stary Wielisław z 3 plenerowymi figurami i ul. Wielisławska (Kłodzko) ale wracaliśmy przez Krosnowice i te figury zostały na następną wycieczkę.
W Starej Łomnicy trafiliśmy na uroczystość 700 lecia powstania wsi.

Pomnik ufundowany z tej okazji - jeszcze przed oficjalnym poświęceniem ( w czasie naszego pobytu w Starej Łomnicy trwała Msza Św. prawdopodobnie z udziałem biskupa świdnickiego Deca).

Nowy szlakowskaz na drodze między Starym Wielisławiem a Starkowem na skrzyżowaniu z drogą do Starkówka

Dzisiaj towarzyszył nam Władziu.

Wambierzyce

Niedziela, 7 sierpnia 2016 · dodano: 07.08.2016 | Komentarze 0

Dzisiaj zebrała się grupa 7-osobowa. Najmłodszy uczestnik miał rower szosowy więc zaplanowana jazda drogami leśnymi odpadła. Wybieramy kierunek do Wambierzyc i ruszamy. Trasa: Kłodzko - Szalejów Dolny - Szalejów Górny - Wolany - Niwa - w górę obok kościoła asfaltem przez pola do Chocieszowa - wyjeżdżamy na drogę główną do Wambierzyc (przy tablicy koniec Chocieszowa) - Wambierzyce - Ratno - Ścinawka Średnia - Ścinawka Dolna - Gorzuchów (zatrzymujemy się nad zalewem) - Bierkowice - Gołogłowy - Kłodzko.