Przez Rogówek

Niedziela, 15 listopada 2020 · dodano: 15.11.2020 | Komentarze 0

Główny cel dzisiejszego wyjazdu to Rogówek.  U sołtysa są materiały z ostatnio zakończonego projektu "Znane i mniej znane zabytki kłodzkich wsi".
Jedziemy: Kłodzko - Jaszkowa Dolna - Jaszkowa Górna - Rogówek.
W Rogówku otrzymujemy poniżej przedstawione materiały

i ruszamy (mocno pod górę) na szlak zabytków Rogówka (mapka z zabytkami Rogówka we wpisie z 7 listopada br.).
Widok z tej drogi na Skrzynkę

Dojeżdżamy do 4 zabytków (nr 5 - dawny folwark, nr 6 - kapliczka przydrożna, nr 7 - kapliczka skrzynkowa w lesie i nr 4 - krzyż drewniany w lesie).
Barokowa kapliczka datowana na XVIII w.

Dzisiaj nie podejmujemy się szukania kapliczek nr 2 i 3, gdyż są one w lesie i, jak napisano w folderze, są  "trudne do odszukania". Żona pana sołtysa nie umiała nam wytłumaczyć jak do nich dojść a pan sołtys był nieobecny. Zadanie pozostaje "do odrobienia".
W drodze do Ołdrzychowic (na skrzyżowaniu dróg: Rogówek - Droszków - Skrzynka - Ołdrzychowice) ostatni zabytek zaliczony przez detektywów do Rogówka - obiekt nr 1 (kamienna pasja z XIX w.)

W Ołdrzychowicach  odnajdujemy 1 zabytek - Tron Łaski

a w Żelaźnie dawny dwór sędziowski (obiekt nr 12) i kapliczkę (obiekt nr 7), do której nie dało się dojechać.

I uciekamy do domu - Czesiowi zmarzły ręce a i słońce chyliło się już ku zachodowi.