Romanowo - Ołdrzychowice

Piątek, 20 listopada 2020 · dodano: 20.11.2020 | Komentarze 0

Dzisiaj jedziemy do Romanowa z zamiarem zlokalizowania ostatnich 3 zabytków.
Trasa: Kłodzko - Krosnowice - Żelazno - Romanowo.
Na początku Romanowa odnajdujemy dwa zabytki:
- kapliczkę słupową z XIX w. (obiekt nr 1),

- Pasję wykonaną z piaskowca z przełomu XIX i XX w. (obiekt nr 2).

Dojeżdżamy do świetlicy - planowaliśmy zostawić rowery i pieszo, czarnym szlakiem pieszym, dojść do kapliczki (obiekt nr 3), która znajduje się na wzgórzu Sędzisz, i wrócić do rowerów. Droga polna, którą poprowadzony został czarny szlak pieszy wydała się nam odpowiednia do przejścia z rowerami. Zdecydowaliśmy się na wędrówkę z rowerami.

Romanowo widziane z czarnego szlaku pieszego

Kapliczka "zdobyta" i sfotografowana.

Czesiu został przy kapliczce

a ja podeszłam jeszcze na szczyt Sędzisz, na którym wypatrzyłam drewniany krzyż.

Widok ze szczytu na Ołdrzychowice (zdjęcie z telefonu)

Widoki z tego miejsca na Romanowo i Ołdrzychowice zachwycają.
Dalej wędrując czarnym szlakiem pieszym doszliśmy do Ołdrzychowic. Czasu mieliśmy jeszcze trochę więc zdążyliśmy jeszcze zlokalizować cztery obiekty (nr 13, 14, 17, 21) w Ołdrzychowicach.

Barokowa kapliczka z XVIII/XIX w.  -  na skarpie, nad rzeką - doszłam ale dojście mało bezpieczne (innym razem spróbuję ją sfotografować zza rzeki - może uda się tam dojść przez znajdujący się niżej zakład)

Ołdrzychowice - dawna remiza strażacka z wieżą, która służyła do suszenia węży strażackich

Kamienny krzyż (obiekt nr 14), którego nie udało się nam wypatrzeć przedwczoraj (a byliśmy kilka metrów od niego). Posadowiony jest na posesji prywatnej za płotem i za drzewem (zdjęcie zrobiłam przez szparę w płocie).

Kolejny obiekt (nr 17) - kapliczka naziemna Męki Pańskiej z XIX w.

Łącznie w 5 wsiach objętych ostatnim projektem jest 99 obiektów z czego 94 już odnaleźliśmy. Pozostało pięć obiektów: po dwa w Rogówku i Ołdrzychowicach i jeden w Żelaźnie.

We wszystkich zakończonych projektach, realizowanych przez detektywów przeszłości, w 28 wsiach opisano 527 obiektów.  My odnaleźliśmy 520 obiektów (brak 5 w/w obiektów i 2 w Morzyszowie).
W opracowaniu są 2 projekty z ostatnich 7 wsi gminy Kłodzko ( patrz na FB https://www.facebook.com/detektywiksp/)

Ślad i profil trasy:
cała trasa

czarny szlak pieszy z Romanowa (GPS włączony z opóźnieniem) do Ołdrzychowic z wędrówką na szczyt Sędzisz