Do Rogówka - i finał całego projektu

Środa, 25 listopada 2020 · dodano: 25.11.2020 | Komentarze 0

Zimno i wieje wiatr ale pojawia się słońce, które może poprawi trochę warunki jazdy, Dzisiaj jedziemy do Rogówka (przez Krosnowice, Żelazno i Ołdrzychowice) aby dojść do 2 ostatnich zabytków z projektu detektywów przeszłości "Znane i mniej znane zabytki kłodzkich wsi", którym objęte były wsie: Marcinów, Żelazno, Romanowo, Ołdrzychowice Kłodzkie, Rogówek.
Wczoraj rozmawiałam (telefonicznie) z Sołtysem Rogówka, który obiecał pokazać nam jak do tych kapliczek dojść.
Rowery zostawiamy na posesji  sołtysa Rogówka. Sołtys wskazuje nam kierunek w jakim mamy iść do kapliczek. Rozpoczynamy wędrówkę i już na samym początku wybieramy trasę za bardzo na prawo od właściwej.
Zdjęcie z zejścia. Zamiast iść tak jak teraz schodzimy tj. w lewo wzdłuż ogrodzenia, poszliśmy w prawo środkiem pastwiska, na którym pasły się piękne konie.

Miało być wzdłuż grubego lasu, który wg Czesia był tam gdzie poszliśmy. Wędrówka była długa i ciernista. W końcu zniecierpliwiona brakiem kapliczek zadzwoniłam do Sołtysa, który poinformował nas, że obie kapliczki są pod linią energetyczną. Linię tę wypatrzyliśmy ale byliśmy w takim miejscu, że aby do niej dojść musieliśmy się przedzierać przez jeżyny, wiatrołomy i różniste inne przeszkody. Idąc w górę byliśmy w pobliżu linii energetycznej i, jak się później okazało, także bardzo blisko kapliczek. Kapliczki są niedaleko od wioski, ale nam dojście do nich zajęło prawie dwie godziny, a zejście od nich do rowerów to tylko kilkanaście minut. Nie mam zapisu trasy wędrówki, gdyż GPS został z rowerem na podwórku Sołtysa.
Kapliczka (obiekt nr 3)

Kapliczka (obiekt nr 2)

Wracamy przez Jaszkową Górną i Jaszkową Dolną.

Rogówek to ostatnia wioska z tego projektu z odnalezionym kompletem zabytków:
- w Marcinowie - 11 obiektów,
- w Żelaźnie - 38 obiektów,
- w Romanowie - 7 obiektów,
- w Ołdrzychowicach - 36 obiektów,
- w Rogówku - 7 obiektów.
tj. razem 99 obiektów. Dla "równego rachunku" tj. do 100 dodajemy jeszcze obiekt w Żelaźnie nie ujawniony przez detektywów przeszłości (patrz relacja z dnia 17 listopada).

We wszystkich zakończonych projektach, realizowanych przez detektywów przeszłości, w 28 wsiach opisano 527 obiektów. My odnaleźliśmy 525 obiektów (brak 2 obiektów w Morzyszowie).
W opracowaniu są jeszcze 2 projekty z ostatnich 7 wsi gminy Kłodzko (patrz na FB https://www.facebook.com/detektywiksp/)  tj.:
-  wsie: Podzamek, Jaszkówka, Boguszyn, Mikowice, Kamieniec,
-  Szalejów Górny, Szalejów Dolny (+ powtórnie "w skrócie" Stary Wielisław i Polanica Zdrój).

Zimno - na trasie mieliśmy nawet tylko + 0,1 stopnia i wiatr, który potęgował uczucie chłodu. W drodze powrotnej marzły nam palce u rąk i u nóg.

Ślad i profil trasy rowerowej: