Sierpień, 2019

"Szlakiem czarownic" z Paczkowa do "prawie" Nysy

Niedziela, 11 sierpnia 2019 · dodano: 11.08.2019 | Komentarze 0

Dawno temu nabyliśmy książeczki do zdobywania regionalnej kolarskiej odznaki turystycznej "Szlakiem czarownic".
Zgodnie z regulaminem  "Jazdę rowerem można rozpocząć w dowolnej miejscowości i kontynuować ją w dowolnym kierunku jak również odbywać etapami pokonywanymi w dowolnym czasie z uwzględnieniem potwierdzenia przejazdu".
Przy okazji innych wycieczek rowerowych przejechaliśmy pewne odcinki szlaku odwiedzając obiekty związane z "czarownicami". Byliśmy w Paczkowie, Otmuchowie, Nysie i Głuchołazach.
Mapka "Szlaku czarownic"

Regulamin odznaki m.in. na stronie http://www.szlakczarownic.eu/pl/odznaka-turystyczn...

Na dzisiaj zaplanowaliśmy przejechanie północnego odcinka szlaku z Paczkowa prawie do Nysy. W muzeum nyskim,
w którym jest ekspozycja "Procesy czarownic na pograniczu nysko - jesenickim" byliśmy wcześniej dlatego do  Nysy nie dojeżdżaliśmy. Następny etap rozpoczniemy od Nysy - wjedziemy wtedy na górę czarownic, na której wg podań odbywały się lokalne sabaty nyskich czarownic.

Z Kłodzka do Paczkowa dojechaliśmy samochodem z rowerami na bagażniku.

Już rowerami jedziemy pod Dom Kata - jesteśmy tam kilka minut po godzinie 9, niestety czynne dzisiaj od 10.
Jedziemy więc na trasę: PACZKÓW - Pomianów Dolny - LUBIATÓW - Ligota Wielka - Sarnowice - OTMUCHÓW - Grądy - RYSIOWICE - Karłowice Wielkie - Słupice - NOWAKI - RADZIKOWICE - Jędrzychów - Goświnowice - Grądy - Starowice - Otmuchów - Sarnowice - Ligota Wielka  - Lubiatów - Pomianów Dolny - Paczków.
Dużymi literami napisałam miejscowości, w których znajdowały się obiekty wskazane do zwiedzenia.

W Paczkowie odwiedzamy DOM Kata (jednocześnie jest to IT) - jesteśmy kilkanaście minut przed zamknięciem tj. przed godziną 16. Godzina jest dosyć wczesna, kondycja, po przejechaniu 80 km nie najgorsza, postanawiamy nie wracać od razu do domu a pokręcić się jeszcze po okolicy.
I tak jedziemy: Kamienica (fotografujemy krzyż pokutny do innej odznaki o czym dalej) - Bila Voda - Kamienicka - Horni Hostice - Bily Potok - Paczków.
Odcinek Szlaku z Nysy do Głuchołaz planujemy przejechać w najbliższym czasie.
Czeską część Szlaku - ?
Przejechanie polskiej części Szlaku z potwierdzeniem przejazdu przez określone miejscowości i zwiedzenia wskazanych obiektów uprawnia do zdobycia małej odznaki "Szlakiem czarownic".

Na Szlaku Czarownic jest wiele krzyży pokutnych. W czasie zdobywania odznaki "Krzyże i kapliczki kamienne na Ziemi Kłodzkiej" odnaleźliśmy także wiele krzyży pokutnych. I mam następny cel naszych wycieczek rowerowych - odnajdywanie kolejnych krzyży pokutnych. Zachętą do tego jest Ogólnopolska Odznaka Krajoznawcza PTTK "Krzyże Pokutne w Polsce".
Regulamin odznaki na:

Odznaka ma aż 12 stopni bo i krzyży pokutnych w Polsce jest bardzo dużo.
Na stopień popularny należy odszukać 15 krzyży a na stopień brązowy kolejnych 30 krzyży.  Mamy już więcej jak 15 krzyży, będziemy szukać kolejnych do kompletu na stopień brązowy.

Krzyż pokutny w Lubiatowie

Pałac w Rysiowicach jest własnością prywatną - zdaniem jego sąsiadów nie ma szans aby się do niego dostać (bramy zamknięte)

2 spojrzenia na pałac z drogi

W tym pałacu mieszkała na przełomie lat 60/70 ub. w. moja ciocia z rodziną (byli nauczycielami w Karłowicach). Ja w tym pałacu bywałam i nawet nocowałam.

Dwa krzyże pokutne w Radzikowicach

Nowaki - krzyż pokutny

<>>< ><>>
I na zakończenie smaczne, słodziutkie mirabelki przy których zatrzymywaliśmy się w drodze tam i w drodze powrotnej.

Eksperymentowałam dzisiaj z urządzeniem POWERBASE - niestety nie udało się nagrać całej trasy.
Nagrał się początek trasy (niecałe 4 km), potem następny poniższy odcinek trasy i na c.d. zabrakło "prądu".

Do Ołdrzchowic

Sobota, 10 sierpnia 2019 · dodano: 10.08.2019 | Komentarze 0

Umawiamy się z Kaziem a na starcie meldują się jeszcze: Piotr, Władziu i Krzysiu. Jedziemy: Kłodzko - Krosnowice - Żelazno - Ołdrzychowice. Tutaj nawracamy - obiecaliśmy Kaziowi, że wrócimy do Kłodzka przed godziną 14. Wracają: Kaziu, ja, Czesiu i Piotr. Władziu i Krzysiu jadą dalej w kierunku Lądka Zdroju. W Kłodzku ja
i Czesiu pojechaliśmy jeszcze drogą rowerową od stadionu przez miasto, do Galerii
i przez Książówkę wróciliśmy do domu. Od startu i przez całą drogę wisiały nad nami deszczowe chmury. Zaczęło kropić jak dojechaliśmy do garażu - ale się nie rozpadało.

Krosnowice (droga powrotna) - odpoczynek i przerwa na ....

Ślad  i profil trasy:

Przez Romanowo i Trzebieszowice

Piątek, 9 sierpnia 2019 · dodano: 09.08.2019 | Komentarze 0

Późnym popołudniem ja i Czesiu i trasa: Kłodzko - Krosnowice - Żelazno - Romanowo - Trzebieszowice - Ołdrzychowice - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko.

Ślad i profil trasy:

Przez Rogówek i Skrzynkę

Poniedziałek, 5 sierpnia 2019 · dodano: 05.08.2019 | Komentarze 0

Ja i Czesiu i trasa: Kłodzko - Krosnowice - Jaszkowa Dolna - Jaszkowa Górna - Rogówek - Skrzynka - Trzebieszowice - Ołdrzychowice - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko.

Przy drodze w Jaszkowej Dolnej pojawiło się wiele dekoracji - dzisiaj kolejne z nich

Dekoracje są także w Jaszkowej Górnej - jest wiele takich "ludzików" (dzisiaj jeden z nich ).

Ślad i profil trasy (GPS włączyłam z opóźnieniem)

Wojbórz - "zabytki" (finał)

Niedziela, 4 sierpnia 2019 · dodano: 04.08.2019 | Komentarze 0

Pogoda "niewyraźna" ale decydujemy się na jazdę. Jedziemy tylko we dwoje tj. ja
i Czesiu dlatego wybieramy trasę do Wojborza (przez Ścinawicę i Młynów) aby zlokalizować ostatnie zabytki z projektu "Kulturowe skarby kłodzkich wsi - zabytki, które warto zobaczyć". Udało się nam w Wojborzu odnaleźć wszystkie brakujące obiekty czyli mamy finał tego projektu, którym objęte były wsie: Wilcza, Wojbórz, Łączna, Święcko i Gorzuchów.

Dwie kamienne pasje

Obie odnowione  - co na takie odnowienie konserwator zabytków?

Dalsza trasa z Wojborza to: Łączna - Bierkowice - Piszkowice - Ruszowice (lekko pada --chronimy się pod wiatą) - Kamieniec - asfaltową drogą przez pola do "8" - Szalejów Dolny (pada - chronimy się pod wiatą) - Kłodzko.