Szyndzielnia

Poniedziałek, 27 października 2014 · dodano: 27.10.2014 | Komentarze 0

Dzisiaj spotkaliśmy się przy garażu Piotra. Zebrało się 6 osób: ja, Czesiu, Kaziu, Piotr, Władziu i Jurek.
Zdecydowaliśmy się jechać w kierunku Lądka, Razem dojechaliśmy do Ołdrzychowic.

Jurek i Piotr wrócili do Kłodzka. Ja i trzech panów tj. Czesiu, Kaziu i Władziu pojechaliśmy przez Rogówek do Jaszkowej. W Rogówku zatrzymaliśmy się przy znanej nam jabłonce, która kusiła ładnymi, żółciutkimi jabłkami. Pod jabłonką nie było jabłek. Władziu wszedł na drzewo i natrzepał ich trochę.

Zjedliśmy po jednym jabłuszku, po kilka spakowaliśmy do toreb i ruszyliśmy dalej.
Władziu miał wielką ochotę na zaliczenie wieży na wzniesieniu o nazwie Szyndzielnia - poniżej Kukułki przy żółtym szlaku pieszym do Kłodzka. Aby pragnienie jego zaspokoić, z Jaszkowej Dolnej pojechaliśmy w kierunku Podzamka i dalej na Kukułkę. Żółtym szlakiem pieszym dotarliśmy na to wzniesienie, wykonaliśmy kilka fotek

i wróciliśmy na drogę z Kukułki do Wojciechowic. Zjechaliśmy do Wojciechowic i przez Park Strażacki (dzisiaj bez odpoczywania w nim) dotarliśmy do domów.
Wieża jest murowana ale bez możliwości wejścia na nią. Kiedy i po co ja wybudowano? Próbowałam coś o niej znaleźć w internecie ale poza dyskusją na   forum.dawneklodzko.info   niczego nie udało mi się znaleźć.
A oto jakie "mądrości"  na temat wzniesienia o nazwie Szyndzielnia przeczytałam w internecie:
"Wzniesienie (405 m n.p.m.) o wyraźnie zaznaczonym wierzchołku, wyrasta na wschód od Kłodzka, w postaci małego kopca o niezbyt stromo opadającym zachodnim, południowym i północnym zboczu. Wznosi się, jako ostatnia najniższa kulminacja, w najdłuższym ramieniu odchodzącym na zachód od Kłodzkiej Góry. Od wzniesiena Mariańska Górka po południowo-zachodniej stronie oddzielona jest doliną potokuJodłownik. Położenie góry, na końcu grzbietu oraz wyraźnie wyniesiony wierzchołek, czynią górę rozpoznawalną w terenie.
Zbudowane jest z dolnokarbońskich szarogłazów, zlepieńców i łupków ilastych, należących do struktury bardzkiej. Partie szczytowe oraz zbocza wzniesienia pokrywają gliny zwałowe i osady deluwialne.
Zbocza powyżej 370 m n.p.m. oraz szczyt porasta niewielki las mieszany, niższe partie zboczy, zajmują łąki, pola uprawne i gdzieniegdzie zagajniki."