Antonin - Mikstat - Kotłów

Poniedziałek, 1 czerwca 2015 · dodano: 08.06.2015 | Komentarze 0

W tym domku zamieszkaliśmy

Szlakowskaz w Antoninie w pobliżu stacji PKP (Antonin PKP na szlakowskazie to  ?)

I trasa ( 30 km) dnia dzisiejszego z Basią i Jurkiem to: Antonin - Mikstat (kościół i Sanktuarium św. Rocha patrona Mikstatu) - Kotłów (2 kościoły) - Mikstat - Antonin.
Krzyż autorstwa P. Brylińskiego przed kościołem w Mikstacie

za http://pl.wikipedia.org/wiki/Paweł_Bryliński
Paweł Bryliński urodził się w leżącym na pograniczu Małopolski, Śląska i Wielkopolski Wieruszowie w rodzinie rzemieślniczej. Jako rzeźbiarz, był najprawdopodobniej samoukiem, chociaż istnieje prawdopodobieństwo, że rozwijał swój talent pod okiem wuja, wieruszowskiego snycerza. W 1835 roku Brylińscy przeprowadzili się do Wielowsi Klasztornej, a później do niedalekiego Masanowa. W promieniu do kilkudziesięciu kilometrów od tej miejscowości Paweł Bryliński pozostawił po sobie kilkadziesiąt charakterystycznych słupów i krzyży.
Wiódł życie wędrownego rzeźbiarza. Z nastaniem wiosny opuszczał dom z wózkiem wypełnionym narzędziami. Podczas wykonywania pracy mieszkał najczęściej u fundatora krzyża lub słupa. Jako materiału używał głównie grubych belek dębowych, rzadziej sosnowych, dostarczanych również przez fundatora. Pionowe drzewce wielometrowego słupa lub krzyża zdobił rzeźbami. Najczęściej figury były rzeźbione oddzielnie i przytwierdzane dużymi gwoździami do belki. Rzadziej rzeźbiarz wycinał rzeźby bezpośrednio w drzewcu krzyża.

W Kotłowie są dwa kościoły pod tym samym wezwaniem Narodzenia NMP.
Pierwszy to kościół rzymsko - katolicki

drugi polsko - katolicki ( ten jest w wykazie kościołów obowiązkowych do odwiedzenia do odznaki KOP)

W latach 70. XX wieku parafia w Kotłowie przeżyła rozłam. Po śmierci ówczesnego proboszcza - ks. Wacława Góry (2 września1968), część parafian chciała, by kolejnym duszpasterzem w Kotłowie został dotychczasowy wikariusz. Władze kościelne postanowiły jednak przenieść go do innej parafii w Poznaniu. Sam ksiądz nie zgadzał się jednak z takim postanowieniem, wówczas pociągnął za sobą ponad połowę parafian i zorganizował parafię polskokatolicką w Kotłowie. Wyznanie to ma do dzisiaj charakter dominującego na tym terenie.

II trasa ( 22 km) dni dzisiejszego ( ja i Czesiu): leśną drogą do wsi Kozły, powrót do drogi na Mikstat, do wsi Komorów i powrót do drogi na Mikstat, trochę w kierunku  Mikstatu i powrót do Antonina.