Pieszo po Wrocławiu

Poniedziałek, 24 września 2018 · dodano: 24.09.2018 | Komentarze 0

Przy okazji potrzeby załatwienia różnych spraw we Wrocławiu postanowiliśmy dotrzeć do kilku obiektów, które są wymagane do odznak "Polskie Naj" i "Odznaka Krajoznawcza Polski".
Dzisiaj były to: ZOO, Most Grunwaldzki, Panorama Racławicka, Ogród Botaniczny, organy w Katedrze, kościół pw. Najświętszego  Imienia Jezus przy Uniwersytecie Wrocławskim, Pręgierz, Ratusz, Piwnica Świdnicka, Arsenał, Synagoga Pod Białym Bocianem, budynek Dworca Głównego.

Pogoda na wędrowanie była dzisiaj niezbyt sprzyjająca - zimno (6-7 stopni), silny wiatr i trochę deszczu (obyło się bez rozkładania parasoli - największy deszcz przeczekaliśmy na Dworcu Głównym).

Kilka fotek z dzisiejszej wędrówki.

Restauracja - w drodze do ZOO

Krasnoludki w pobliżu Katedry

Ja i pręgierz na tle Ratusza

za https://www.tuwroclaw.com/wiadomosci,odkrywamy-wro...    ciekawostka:
"W XIII wieku przed wschodnią ścianą Ratusza znajdował się plac otoczony rowem i ogrodzony plecionkowym płotem, na którym odbywały się sądy. Na początku XIV stulecia pokryto go drobnym brukiem ceglano-kamiennym i ustawiono drewniany pręgierz. Posiadanie przez Wrocław pręgierza było powodem do dumy, bo świadczyło o przyznaniu miastu przywilejów sądowych, które zezwalały na stosowanie kary miecza. Podobnie było z obecnością kata i posiadaniem szubienicy – dodawały miastu prestiżu, zwracały uwagę na poszanowanie swobód i respektowanie praw."

Synagoga Pod Białym Bocianem

W odległości zaledwie 300 metrów znajdują się: prawosławny sobór Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy, Synagoga pod Białym Bocianem, kościół św. Antoniego z Padwy – świątynia rzymskokatolicka oraz ewangelicko-augsburski kościół Opatrzności Bożej.
Wyjątkowy charakter miejsca sprawił, że od 1995 roku obszar jest nazywany Dzielnicą Czterech Świątyń, Czterech Wyznań czy też Dzielnicą Wzajemnego Szacunku. Tworzy ją obszar ograniczony ulicami Kazimierza Wielkiego, Św. Mikołaja, Pawła Włodkowica i Św. Antoniego. O jej unikalnym charakterze decydują wspaniałe zabytki architektury sakralnej.
W celu umocnienia współpracy między wyznaniami została powołana Rada Dzielnicy Wzajemnego Szacunku, która działa od 1996 roku.
Dwie z w/w świątyń nawiedziliśmy dzisiaj ( 2 fotki wyżej) a dwie kolejne w czasie poprzedniej wędrówki po Wrocławiu.

Dworzec Wrocław Główny po remoncie robi wrażenie - jest  piękny.

Na skrzyżowaniu ul.Świdnickiej i Piłsudskiego - Pomnik Anonimowego Przechodnia

Ta grupa rzeźbiarska została ustawiona na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Świdnickiej 13 grudnia 2005 roku, na pamiątkę stanu wojennego. Ukazana jest tu scena wchodzenia pod ziemię anonimowych mieszkańców Wrocławia i osób wychodzących z podziemia, po drugiej stronie ulicy. To bardzo ważny dla Polaków symbol przechodzenia Polski z czasów stanu wojennego w czasy wolnego już kraju.
Więcej o w/w  m.in. na:  http://dziennikarstwo.wroclaw.pl/przejsciu-jerzego...

Ślad naszej wędrówki (od ZOO do w/w skrzyżowania - dalej pojechaliśmy tramwajem)