Jaszkowa Dolna i Górna (c.d. zabytki) - Droszków - Ołdrzychowice

Sobota, 6 kwietnia 2019 · dodano: 06.04.2019 | Komentarze 0

Dzisiaj jedziemy przez Jaszkową Dolna i Jaszkową Górną w celu "odkrywania" kolejnych zabytków.
W Jaszkowej Dolnej odnaleźliśmy 5 obiektów (nr 15,16, 33, 34,36).

Dawne gołębniki (obiekt nr 15 i 36)  - obiekty unikatowe w skali regionu.

Krzyż z 1828 r znajduje się przy polnej drodze, w znacznej odległości od wsi (patrz ślad trasy).
Na zdobionym postumencie umieszczony jest relief z motywami Męki Pańskiej. Krzyż flankowany był (niestety był !) dwiema figurami (Maryi i św. Jana).

W Jaszkowej Dolnej zostały nam jeszcze do odnalezienia 2 kapliczki fasadowe (nr 5 i 29) i jeden gołębnik (nr 18).

W Jaszkowej Górnej dotarliśmy do ostatnich 3 obiektów (razem było ich 30). Mamy rozwiązany Quest - nie możemy ustalić kto posiada pieczątkę - skarb.

Kapliczka wykonana jest z piaskowca i pochodzi prawdopodobnie z połowy XIX w. Nisza jest niestety także pusta.
Kapliczka znajduje się w polu.
Rowery zostawiliśmy na łące i do kapliczki doszliśmy pieszo.

Idąc dalej przez pola

doszliśmy do kolejnej kapliczki

Kapliczka ta położona jest przy polnej drodze, która prowadzi ze wsi (my szliśmy do niej na przełaj od kapliczki pokazanej wyżej).

Wiosna na trasie:

Dalsza trasa to: Droszków (kolejna miejscowość, która będzie w br "opracowana" przez młodzież)  - Ołdrzychowice - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko.