Zapomniane i nieznane ....c.d.

Poniedziałek, 11 listopada 2019 · dodano: 11.11.2019 | Komentarze 0

Zimno - czekamy aż się trochę ociepli i w południe ja, Czesiu i Kaziu jedziemy. Gdzie? Proponuję c.d. szlakiem "zapomnianych i nieznanych zabytków kłodzkich wsi".
Bez euforii ale akceptują moją propozycję. Jedziemy do Ławicy (droga: Nowy Świat - ul. Łukasińskiego - Szpital - polna droga wzdłuż Nysy).
W Ławicy mamy 17 obiektów.

Nie znaleźliśmy 4 obiektów (nr 5,6, 9,11).

Jedziemy do Podtynia. W Podtyniu odnaleźliśmy wszystkie tj. 8 obiektów.

Kaziu wraca do Kłodzka a ja i Czesiu jedziemy do Morzyszowa.

W Morzyszowie odnajdujemy obiekty nr 3,4,5,6,7 i 8.
Obiekty nr 1, 2 i 9 to obiekty znajdujące się "w terenie". Obiekt nr 1 - to pozostałości domu opiekuna przeprawy przez rzekę Nysę, obiekt nr 2 - to dawny szlak handlowy a obiekt nr 9 - dawna osada z epoki kamienia.
Odwiedzamy sołtysa wsi aby dowiedzieć się jak dojechać do obiektu nr 1. Dowiadujemy się, że rowerami nie dojedziemy a i pieszo trudno dojść bo teren jest "trudny". Pan sołtys planuje wiosną wykonać dojście do tego obiektu.

Pałac w Ławicy od strony Kłodzka (zdjęcie wykonane dzisiaj).

Pałac w Ławicy ( zdjęcie wykonane wcześniej).

Krzyż a Podtyniu

Pałac w Podtyniu (po raz pierwszy wzmiankowany został w 1830 r.)

Dom czeladny w Podtyniu. Uwagę zwraca zachowana snycerka drewniana obiektu o cechach unikatowych w regionie.

Między pałacem a domem czeladnym jest brama z mocno zniszczonym kartuszem herbowym (obiekt nr 4 - patrz tablica).

Dawna gospoda w Morzyszowie

Dawny dom dróżnika kolejowego (zbudowany na przełomie XIX / XX wieku.