Szlakiem pomników

Poniedziałek, 26 kwietnia 2021 · dodano: 27.04.2021 | Komentarze 0

Dzisiaj jedziemy całą (prawie) trasą pomników: Stary Wielisław - Polanica-Zdrój - Szalejów Górny - Szalejów Dolny. Jest to "nowy" szlak opracowany przez "detektywów przeszłości".
Na trasie w Starym Wielisławiu

Wszystkie obiekty były na dzisiejszej trasie.

W Polanicy nie odnaleźliśmy tablicy i dzisiaj nie dojechaliśmy do niedźwiadka (jest na uboczu a my mieliśmy mało czasu).

Polanica - widok z góry na której jest dawny dwór jezuicki (obiekt nr 1) a obecnie Szkoła Specjalna prowadzona przez Zgromadzenie Sióstr Św. Józefa.

W Szalejowie Górnym do kompletu  brak obiektu nr 15 tj. fasadowego obrazu sakralnego, który wg opisu umieszczony jest na domu nr 45. Dom odnaleziony ale tego malowidła na nim nie ma.
Kapliczka przydrożna  z 1828 r (obiekt nr 16 w Szalejowie Górnym)

Na zdobionym kartuszu inskrypcja brzmi: "Obdarz mnie Boże łaskami, o które wyprasza u Ciebie Twoja Matka. Maryjo utrzymaj w nas głębokie zaufanie do Ciebie".

W Szalejowie Dolnym wszystkie obiekty zlokalizowane.

W szerszym zakresie poznaliśmy:
- zabytki Starego Wielisławia w ramach projektu "Wielisławski Włóczykij". - 60 obiektów.
- zabytki Szalejowa Górnego (15 obiektów) i Szalejowa Dolnego (34 obiekty)  na szlaku pomników utworzonym przez Towarzystwo Archanioł Anioł i Helmuta Goebela