Koło przez Bystrzycę Kłodzką

Sobota, 14 maja 2022 · dodano: 14.05.2022 | Komentarze 0

Czesiu, Kaziu, Piotr, Władziu czyli czterej panowie i ja  i trasa: Kłodzko - Krosnowice - Gorzanów - Zabłocie - Bystrzyca Kłodzka - Szklarka - Stara Łomnica - Starków  - Stary Wielisław - Kłodzko.
Odpoczywamy w Bystrzycy obok kolumny Trójcy Świętej.

Często zatrzymujemy się w tym miejscu - dzisiaj rozszyfrowywaliśmy z Władziem postacie jakich świętych są na pomniku i prawie (!) się udało.
Dzisiaj nie zrobiłam zdjęcia - poniższe jest wykonane na innej wycieczce.

Opis figury na:  https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolumna_Trójcy_Święt...
"Pomnik ma wysokość około 10 metrów i w ocenie historyków sztuki jest jednym z najlepszych dzieł  Antona Jörga. Inspiracją dla tej kompozycji stał się dwunasty rozdział Apokalipsy św. Jana, o czym informuje inskrypcja wykuta na podstawie pomnika. Szczyt wysokiego, zwężającego się ku górze cokołu o trzech wklęsłych bokach pokrytych ornamentem regencyjnym, zwieńczono przedstawieniem Trójcy Świętej. Poniżej ulokowano figurę Matki Bożej Wniebowziętej. Postać Marii otaczają postaci świętych Józefa, Anny i Joachima. Poniżej Marii, na niewysokiej kolumnie, stoi figura Archanioła Michała. Postument otacza bogato ornamentowana kamienna balustrada, w której narożach stoją figury świętych Floriana, Jana Nepomucena i Franciszka Ksawerego. Pomnik okolono żeliwnym ogrodzeniem. Całość jest bogato zdobiona puttami, wolutami, motywami roślinnymi i innymi detalami.
Kolumna ukazuje symbolicznie walkę Kościoła z Szatanem. Jest to szczególnie widoczne w przedstawieniu Marii przezwyciężającej zło i w postaci Michała z pokonanym smokiem.
Pomnik ze względu na rozmiary i bogactwo form ma charakter monumentalny oraz cechuje się doskonałą równowagą elementów statycznych i dynamicznych. W przeszłości był efektownym narzędziem propagandy religijnej i walki z reformacją."