Podróż sentymentalna

Niedziela, 19 sierpnia 2012 · dodano: 19.08.2012 | Komentarze 0

Dokładnie 19 sierpnia przed 40 laty w Kościele p.w. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny w Złotym Stoku ślubowaliśmy sobie z mężem miłość, wierność ...... itd. W związku z tym postanowiliśmy nawiedzić tenże Kościół. I tak powstał plan dzisiejszej wycieczki rowerowej szlakiem moich miejsc zamieszkania i ...( o tym dalej).
Tak to jest, że w pewnym okresie życia ( nie chce tutaj użyć słowa " na starość") ma się ochotę powrotu do czasów młodości.
Trasa naszej dzisiejszej wycieczki rowerowej to:
Kłodzko, Wojciechowice,
Laskówka ( mieszkałam tam w latach 1953-1961 i uczęszczałam do 4-klasowej Szkoły Podstawowej, klasa V w Dzbanowie ominiętym w czasie dzisiejszej wycieczki),
Janowiec, Bardo,
Przyłęk (uczęszczałam do klasy VI i część klasy VII - klasę VII skończyłam w Wojborzu, który był na trasie naszej wczorajszej wycieczki i w którym mieszkałam w latach 1961- 1964),
Sosnowa, Płonica,
Złoty Stok ( mieszkałam tam w latach 1964-1973 i jak wspomniałam tam dokładnie przed 40 laty zawarliśmy związek małżeński),
Mąkolno,
Ożary ( w Kościele p.w. Katarzyny Aleksandryjskiej w roku 1957 przystąpiłam do I Komunii ŚW. - był to wówczas kościół parafialny dla Laskówki),
Laski ( w Kościele p.w. Wniebowzięcia NMP zostałam ochrzczona ( w Laskach mieszkali moi rodzice w roku mego urodzenia),
Kolonia Gaj ( dom rodzinny mego męża),
Jaszkowa Górna (mąż: Szkoła Podstawowa i w Kościele p.w.Św. Mikołaja wszyskie sakramenty święte przed zawarciem sakramentu małżeństwa),
Kłodzko ( meta naszej podróży sentymentalnej i miejsce zamieszkania od 1973 roku).
Łacznie w dniu dzisiejszym nawiedziliśmy 11 kościołów ( w tym 1 wymieniony w regulaminie KOP jako obowiązkowy) zdobywając kolejne punkty do Kolarskiej Odznaki Pielgrzymiej.

Kościół p.w. Św. Mikołaja w Laskówce. Obok tego kościoła znajduje się szkoła do której uczęszczałam do klas od I do IV.

Laskówka: budynek (była leśniczówka), w którym mieszkałam i kościół w tle.
Bałagan na podwórku, który mnie niemile zaskakuje od kilku lat, to jak usłyszałam od obecnego właściciela budynku, efekt trwającego remontu.
Bardo: Metropolitarne Sanktuarium Matki Bożej Strażniczki Wiary Świętej

Przed kościołem p.w. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Bardzie
Barokowy kościół pod wezwaniem Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny, wybudowany w latach 1686 - 1704 na miejscu kościołów "czeskiego" i "niemieckiego", może pomieścić około 5 tys. ludzi, ma 54,5 m długości, 26 m szerokości i 25 m wysokości.
Kamień węgielny poświęcił w 1686 r. opat z Krzeszowa, sławny B. Rosa, wielki czciciel Matki Bożej Bardzkiej. Konsekracji kościoła dokonał 28 IX 1704 r. sufragan wrocławski biskup F.E. Barbo.
Niestety, nie udało się ustalić nazwiska projektanta świątyni. Według kronik proboszcza F. Millera projektantem kościoła był architekt M. Klein. Inni znawcy problematyki bardzkiej uważają, iż był to bliżej nieznany Włoch Quadro.
Zgodnie z duchem baroku w kościele bardzkim wyeksponowane zostały tabernakulum, ambona, chrzcielnica oraz organy - elementy uważane wówczas za najważniejsze w wyposażeniu kościoła.
W kosciele tym znajduje sie FIGURA MATKI BOŻEJ
Figura Matki Bożej Bardzkiej to najstarsza drewniana rzeźba romańska zachowana na Dolnym Śląsku. Wykonana z drewna lipowego, mierzy 43,3 cm. Wnętrze Figury wydłutowano, a w jego górnej części umieszczono siedem rzędów liter, których znaczenia dotąd nie odszyfrowano. Zakomponowana frontalnie i symetrycznie rzeźba tworzy zwarty układ zbliżony do trójkąta. Siedząca na tronie Matka Boża przybrana jest w suknię i płaszcz, na głowie ma koronę o trójlistnych zębach. Dzieciątko Boże siedzi na kolanach Matki również frontalnie, nieznacznym odchyleniem od pełnej symetrii jest lekkie skręcenie górnej części jego tułowia oraz układ rąk. Matka Boża trzyma w wyciągniętej do przodu prawej ręce królewskie jabłko. Dzieciątko natomiast lewą rączką podtrzymuje opartą na kolanach Księgę, a prawą podnosi w geście błogosławieństwa.
Zadumana i z dobrocią uśmiechającą się Matkę Boża Bardzką niekiedy nazywa się "Madonną uśmiechniętą".
Figura Matki Bożej Bardzkiej reprezentuje niezwykle rozpowszechniony w XI i XII w. typ "Madonny Tronującej". Historycy nie są zgodni co do tego, czyim jest dziełem i kiedy powstała. Prawdopodobnie Figura Matki Bożej pojawiła się w Bardzie w około 1110 r. i umieszczona była w kaplicy zamkowej. Według legendy, Maryja objawiła się w tej kaplicy pobożnemu młodzieńcowi, któremu przekazała swój wizerunek wraz z życzeniem, by w tym miejscu czczono ją w szczególny sposób.
Przyłęk: po lewej stronie fotografii szkoła podstawowa do której uczęszczałam (z prawej strony to nowy budynek rozbudowanej szkoły).

Kościół p.w. Św. Anny w Przyłęku - obecnie kościół parafialny dla kościoła w Laskówce