Podróż w towarzystwie wszechobecnego zapachu kwitnącej, jak na lipiec przystało, lipy

Środa, 17 lipca 2013 · dodano: 18.07.2013 | Komentarze 0

Dzisiaj do Radkowa grupa sześcio- ( Kazia, ja, Czesiu, Władziu, Kaziu i Piotr) a dalej pięcio-osobowa, gdyż Kazia postanowiła wrócić do Kłodzka.
Celem dzisiejszego wyjazdu miał być Radków - miejsce urodzenia Piotra. Do Radkowa dojechaliśmy ale na tym się nie skończyło bo Władziu poprowadził nas opłotkami tak, że dojechaliśmy do granicy

Na granicy: czterech panów i ja jako fotograf( Kazia była już w drodze powrotnej do Kłodzka).

a dalej do Bożanova.
Bożanov to wieś rolnicza, położona u stóp Koruny w Bozanovskich Stenach. Pierwsza wzmianka o Bozanovie pochodzi z 1256 roku. Występuje tu zabudowa wiejska typu broumowskiego.
W centrum wsi znajduje się rzeźba Immaculaty z figuralnym reliefem na cokole z 1718 roku, oraz barokowy kościól św. Marii Magdaleny(punkt do KOP) wzniesiony na miejscu pierwotnie istniejącego z XIII wieku, według projektu K.I. Dientzenhofera.

Droga powrotna to: zalew w Radkowie - Radków - Wambierzyce - Ratno - Ścinawki -Gorzuchów - Bierkowice - Piszkowice - Korytów - Kłodzko.

Na tle Koruny

Koruna (czes. Koruna) – szczyt (769 m n.p.m.) w Czechach w czeskiej części Gór Stołowych (Broumovska vrchovina) w Broumowskich Ścianach (Broumovské stěny)

Wzniesienie położone jest po zachodniej stronie od Božanova na obszarze Czech w granicach czeskiego parku narodowego (Narodni Přírodní Rezervace Broumovské Stěny) w czeskiej części Gór Stołowych (Broumovska vrchovina) w południowo-wschodniej części Broumovskich Ścianach (Broumovské stěny), stanowiących czeską część Gór Stołowych, około 6,0 km na północny zachód od Radkowa.

Jest to góra o charakterystycznym kształcie i zboczach przechodzących w pionowe ściany z wyraźną częścią szczytową jest drugim co do wysokości wzniesieniem Broumovskich Ścian. Położone jest na rozciągniętej wierzchowinie szczytowej, zbudowanej z górnokredowych piaskowców ciosowych, która rozciąga się poziomo w kierunku północno-zachodnim, w stronę wzniesienia Velká kupa, w pozostałych kierunkach opada pionowymi wielometrowej wysokości ścianami, które w niższych partiach przechodzą w strome zbocza, porośnięte lasem regla dolnego.

Mimo niewielkiej wysokości bezwzględnej wzniesienie widoczne jest z daleka jako masyw porośnięty lasem. Piaskowcowa powierzchnia szczytu jest zwietrzała, popękana i poprzecinane małymi szczelinami skalnymi. Na szczycie na skałach położony jest punkt widokowego, z którego rozciąga się panorama na okolice Broumova, Góry Suche, Obniżenie Ścinawki, Góry Stołowe ze Szczelińcem i Błędnymi Skałami.

Nad zalewem w Radkowie

Tablica na trasie z Ratna do Ścinawki

Dzisiaj towarzyszył naszemu podróżowaniu zapach kwitnących lip. Na niektórych lipach było tak dużo kwiatów, że nie było prawie widać liści.