Kopalnia Złota i Średniowieczny Park Techniki w Złotym Stoku

Sobota, 7 września 2013 · dodano: 07.09.2013 | Komentarze 0

Do Złotego Stoku jadę z Anią i trójką wnuków samochodem z moim rowerem na dachu. Czesiu jedzie rowerem.
Celem wyjadu jest zwiedzenie Kopalni Złota oraz Średniowiecznego Parku Techniki.
Wyjazd ten na dzień dzisiejszy zaplanowaliśmy już wcześniej. Wczoraj dowiedzieliśmy się, że w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa w dniach 7,8,14 i 15 września oba obiekty mają po dwa wejścia bezpłatne. Postanawiamy z tego skorzystać i zjawiamy się przed godziną 10. Po kopalni oprowadza nas sympatyczny przewodnik. Zwiedzanie kończy wyjazd z kopalni kolejką wąskotorową.
W dniach od 7 do 15 września 2013 r. w całej Polsce, podobnie jak w większości krajów europejskich, z inicjatywy Rady Europy i pod patronatem Unii Europejskiej, organizowane są Europejskie Dni Dziedzictwa. Należą one do najważniejszych europejskich wydarzeń kulturalnych o charakterze edukacyjnym. Promując szczególnie interesujące, często unikatowe, zabytki przyczyniają się do kształtowania postaw otwartości na kulturową różnorodność, rozbudzają zainteresowanie historią własnego regionu.
Po raz pierwszy w Europejskich Dniach Dziedzictwa udział bierze nowa atrakcja turystyczna Dolnego Śląska czyli Średniowieczny Park Techniki w Złotym Stoku, otwarty dla publiczności w kwietniu tego roku. Tam można zobaczyć, jak wyglądały najstarsze urządzenia techniki takie jak: kierat, koło deptakowe, średniowieczna sztolni oraz zwiedzić chatę kata i tunel strachu.
Zwiedzanie tego parku to duża frajda dla dzieci - oprowadzała nas też sympatyczna pani przewodnik, która angażowała dzieci do uruchamiania urządzeń, próbowania jak one działają itp.

Następnym punktem programu wycieczki było pokazanie wnukom domu (w Złotym Stoku), w którym mieszkałam wraz z mamą i rodzeństwem i do którego ich mama i ciocia Ania przyjeżdżały do babci a ich prababci Kazi.
Stamtąd dzieci z Anią pojechały na zamek w Javorniku i dalej przez Lądek do Kłodzka.

Ja i Czesiu rowerami pojechaliśmy do Bilej Vody do pałacu Marianny Orańskiej, w którym obecnie mieści się szpital psychiatryczny ( po potwierdzenie do książeczki "Szlakiem Królewny Marianny Orańskiej"). Wróciliśmy do Złotego Stoku i przez Kamieniec Ząbkowicki, Ożary, Laski, Kolonię Gaj i Jaszkową dotarliśmy do Kłodzka.
Licznik Czesia pokazał 90 km(przed zwiedzaniem Parku Teczniki przejechał się jeszcze do Sosnowej).