Pieszo na szczyty: Żmijowiec i Śnieżnik

Środa, 28 października 2015 · dodano: 28.10.2015 | Komentarze 0

Kolejny raz w tym miesiącu nogi wygrały z rowerami. Okoliczności jakie miały miejsce w br spowodowały, że nie udało się nam dojechanie do Schroniska na Śnieżniku i dojście na Śnieżnik (szczyt). Postanowiliśmy dojść na Śnieżnik pieszo. Do Kletna dojechaliśmy autem, które pozostawiliśmy na parkingu i ruszyliśmy żółtym szlakiem pieszym. Zatrzymaliśmy się przy Jaskini Niedźwiedziej i dalej na szlak żółty. Przed Przełęczą Śnieżnicką weszliśmy na czerwony szlak pieszy, którym doszliśmy do szczytu Żmijowiec (nasz czwarty z 32 szczytów do odznaki "Tysięczniki Ziemi Kłodzkiej"). Wróciliśmy do szlaku żółtego.

Na Przełęczy Śnieżnickiej jest nowa pamiątkowa Kapliczka Czterech Patronów: Św. Huberta, Św. Eustachego, Św. Franciszka oraz Św. Jana Gwalberta, którą w rocznicę 70-lecia RDLP we Wrocławiu, zaprojektowało, wykonało i postawiło na Śnieżniku Nadleśnictwo Lądek Zdrój we współpracy z nadleśnictwem Międzylesie. Autorką rzeźb na kapliczce jest pani Ewa Beyer – Formela.
5 września 2015 r, podczas uroczystości na Śnieżniku ks. biskup Ignacy Dec, w obecności dyrektora RDLP we Wrocławiu, nadleśniczych – gospodarzy oraz zgromadzonych leśników uroczyście poświęcił tę kapliczkę.

Oto ona i rzeźba św. Franciszka patrona przyrodników na czołowej ścianie.

Na każdej ścianie kapliczki jest jeden z w/w świętych.
Św. Hubert - patron myśliwych i leśników

Św. Eustachy - patron m.in. leśników i myśliwych (obok św. Huberta)

Św. Gwalbert - patron  leśników

Po krótkim pobycie w Schronisku (posiłek i pieczęcie na potwierdzenie pobytu) powędrowaliśmy na Śnieżnik. Towarzyszył nam baaaaaaaaaaaaaaaardzo mocny i ziiiiiiiimny wiatr. Szczyt był w chmurach, widoki zerowe ale szczyt zdobyty (m.in. jako piąty Tysięcznik Ziemi Kłodzkiej i do 3 innych odznak turystycznych).

Zdjęcia robione aparatem Czesia  nie dają się wgrać gdyż: " Rozmiar pliku przekracza limit "

Do Kletna wracaliśmy niebieskim szlakiem pieszym.
Na trasie

Wyschnięte koryto rzeczne

Nie udało się nam dojście z tego szlaku do szczytu Stroma.

W Schronisku, na trasie na szczyt oraz na szczycie spotkaliśmy bardzo wielu Czechów w tym także z dziećmi w wieku szkolnym. Zastanawialiśmy się  dlaczego nie są w szkole i pomyśleliśmy, że chyba mają jakieś święto.
Po powrocie do domu sprawdziliśmy:
28 października obchodzone jest Święto Republiki Czechosłowackiej upamiętniające dzień założenia niepodległego państwa Czechów i Słowaków w 1918 roku. Jest to największe czeskie święto państwowe.
Dzień odzyskania Niepodległości – dzień ten upamiętnia powstanie niepodległej Czechosłowacji, która wyodrębniła się z Austro-Węgier po porażce państw centralnych w I wojnie światowej. 28 października do Genewy przybyła czesko słowacka delegacja na czele z Karelem Kramarem, od listopada pierwszym w historii premierem Czechosłowacji oraz Edvardem Benesem, późniejszym prezydentem kraju. Tego samego dnia w Pradze Czechosłowacka Rada Narodowa (Národní výbor československý) na czele z Antoniem Svehlą i Frantiskem Sokoupem ogłosiła deklarację niepodległości, ustawę o powstaniu Czechosłowacji. Na Placu Wacława odbyła się wówczas ogromna manifestacja patriotyczna, a u stóp konnego pomnika św.Wacława znajdującego się przed Muzeum Narodowym. Na tym placu pisarz Alois Jirasek przeczytał tłumnie zgromadzonym prażanom wspomnianą ustawę.