Kółko przez Bystrzycę Kłodzką

Środa, 20 września 2017 · dodano: 20.09.2017 | Komentarze 0

Rano odebrałam z poczty zweryfikowane książeczki i odznaki "Szlakami drewnianych kościołów Opolszczyzny".

W południe wybraliśmy się do Bystrzycy aby zalegalizować gaśnicę do samochodu.
Dzisiejsza trasa: Kłodzko - Krosnowice - Gorzanów - Zabłocie - Bystrzyca Kłodzka - Szklarka - Stara Łomnica - Starkówek - Polanica - Stary Wielisław - Kłodzko.

W Starym Wielisławiu wypatrzyłam nowe tablice informujące o atrakcjach wsi

Po powrocie do domu wykorzystałam internetowy dostęp do informacji i ze strony naszwielisław.pl dowiedziałam się.że:
"W ostatnim czasie na terenie miejscowości pojawiły się nowe oznakowania, które związane są z finalizacją dwóch projektów, zrealizowanych przez młodzież z Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości w Kłodzku: „Detektywi Przeszłości”, pod opieką p. Marka Królikowskiego, nauczyciela historii i mieszkańca wsi.
W ramach projektu „Wieś bogata w historię – zabytki Starego Wielisławia”, dofinansowanego grantem w wysokości 10000 zł przez Narodowy Instytut Dziedzictwa w ramach programu „Wolontariat dla dziedzictwa 2017”, na tzw. dolnej drodze w Starym Wielisławiu (równoległa do drogi powiatowej) została wytyczona ścieżka dydaktyczna „Osiem wieków Starego Wielisławia”. Umieszczone na niej zostały cztery tablice, które przybliżają historię wsi (opracowane w języku polskim, czeskim i niemieckim). Ponadto zostały oznaczone dwa mało znane zabytki: dwór z XVI / XVII w. (Dolny Wielisław) oraz barokowa kapliczka z XVIII w. (centrum wsi). Obudowa merytoryczna ścieżki to: trzy trasy questów - gier terenowych (od Dolnego Wielisławia do centrum, wokół centrum oraz od centrum do Górnego Wielisławia) z pamiątkami dla uczestników, przewodnik po sanktuarium (planowana prezentacja w czasie uroczystości odpustowych w Starym Wielisławiu) oraz film promujący wieś i jej zabytki.
W ramach projektu „Wielisławski włóczykij – pomniki wielokulturowego dziedzictwa w Starym Wielisławiu”, dofinansowanego grantem w wysokości 4000 zł w ramach programu „Potrafisz Polsko! Pilotaż 2017”, na terenie wsi został wytyczony turystyczny „Szlak pomników małej architektury sakralnej w Starym Wielisławiu”. Po uzyskaniu zgód właścicieli i konserwatora zabytków 12 obiektów, spośród ponad 50 kapliczek i krzyży przydrożnych na terenie wsi, zostało oznaczonych specjalnymi tabliczkami informacyjnymi przybliżającymi ich historię.
Obudowa merytoryczna szlaku to: foldery informacyjne oraz albumy do kolekcjonowania zdjęć 60 wybranych zabytków przygotowanych w formie naklejek.
Przed wjazdem do miejscowości (od strony Kłodzka ) umieszczona została tablica informująca o atrakcjach turystycznych na terenie wsi wraz z mapą  - to ta tablica, którą pokazałam wyżej.
W ramach obydwu projektów, wydanych zostanie ponad 1000 szt. materiałów promocyjnych, które zaprezentowane zostaną na spotkaniu podsumowującym projekty pod koniec września b.r."