Do Lądka-Zdroju

Środa, 31 stycznia 2018 · dodano: 31.01.2018 | Komentarze 0

Dzisiaj w składzie 4-osobowym tj. ja, Czesiu, Kaziu i Władziu. Trasę zaproponował Czesiu i jedziemy: Kłodzko - Krosnowice - Żelazno - Ołdrzychowice - Trzebieszowice  - Radochów - drogą nr 390 (Lądek-Złoty Stok) do Lądka-Zdroju - Trzebieszowice - Ołdrzychowice - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko.

Jak jedziemy z Kaziem to "odwiedzamy" napotkane po drodze figury św. Jana Nepomucena. Dzisiaj były to 2 figury w Radochowie i 2 figury w Lądku-Zdroju. Łącznie ma na stopień srebrny 20 pkt na 30 wymaganych.

Władziu rozpoczyna zdobywane odznaki "Krzyże i kapliczki kamienne na Ziemi Kłodzkiej". W czasie dzisiejszego wyjazdu sfotografowałam go na tle krzyża kamiennego w Żelaźnie, na tle kapliczki kamiennej w Trzebieszowicach i na tle 2 krzyży kamiennych na szczycie kościoła w Krosnowicach.

Moi towarzysze podróży - na rynku w Lądku-Zdroju

Władziu i pierwszy jego obiekt do odznaki "Krzyże i kapliczki kamienne na Ziemi Kłodzkiej"

Kaziu i św. Jan Nepomucen na moście św. Jana w Lądku-Zdroju

Gotycki most Św. Jana w Lądku Zdroju to dwuprzęsłowy kamienny obiekt z 1565 roku. To bardzo cenny, zabytkowy most liczący dziś 450 lat. W średniowieczu obok mostu stał jeszcze dom celnika. Co ciekawe, most w Lądku Zdroju oparł się wszystkim dotychczasowym powodziom, jakie nawiedziły Lądek Zdrój, zarówno tym dawnym, jak i potężnej powodzi z 1997 roku. Mówi się, że od wielkiej wody chroni go figura św. Jana Nepomucena zdobiąca most. Figura św. Jana Nepomucena z 1709 roku, która zdobi gotycki most jest  wzorowana na figurze Nepomucena ze słynnego mostu Karola w Pradze. Lądecka figura należy do najstarszych rzeźb Nepomucena na całym Śląsku.
Inna teza mówi, że most w Lądku jest tak wytrzymały, bowiem do budowy, prócz kamieni i zaprawy, użyto także białek kurzych, podobnie jak w przypadku mostu gotyckiego w Kłodzku. Od kilkunastu już lat most wyłączony jest z ruchu samochodowego.
Decyzją wojewódzkiego konserwatora zabytków w grudniu 1971 most został wpisany do rejestru zabytków