Przez Bystrzycę Kłodzką i Stary Wielisław

Sobota, 14 kwietnia 2018 · dodano: 14.04.2018 | Komentarze 0

Po wczorajszym deszczu dzisiaj rano czekała na nas praca na działce - m.in. rozgarnięcie ziemi po jesiennym kopaniu. Z Kaziem umówiliśmy się na 12,30 i o tej godzinie wyjechaliśmy.
Wybrałam trasę z nepomukami i obiektami do "Wielisławskiego Włóczykija" czyli: Kłodzko - Krosnowice - Gorzanów - Stary Waliszów-Mszaniec (Jan Nepomucen) - Bystrzyca Kłodzka (2x Jan Nepomucen) - Szklarka - Stara Łomnica - Starkówek - Polanica-Zdrój - Stary Wielisław (ostatnie obiekty do "Wielisławskiego Włóczykija" - nr 16,9,10 i 8).

Kapliczka św. Franciszka Ksawerego w Bystrzycy Kłodzkiej

Kaplica przy dolnym moście na Nysie Kłodzkiej. Dar wotywny mieszczan dla św. Franciszka Ksawerego za uratowanie miasta od zarazy. Według legendy w tym miejscu zmarł zadżumiony uciekinier z Kłodzka, który chciał dostać się do Bystrzycy Kłodzkiej, wbrew podjętym w mieście środkom ostrożności.

Obraz w ołtarzu  w w/w kapliczce.

Kaziu i św. Jan Nepomucen na ul. Szpitalnej w Bystrzycy Kłodzkiej

Brama Wodna w Bystrzycy Kłodzkiej

Okazałą częścią murów miejskich Bystrzycy Kłodzkiej jest Brama Wodna z wieżą zwieńczoną ceglanymi blankami. Jest zbudowana z kamienia i pochodzi z XIV wieku. Ceglane wykończenie i hełm zbudowano na początku wieku XVI. Na piętrze wieży mieści się izdebka z drewnianym stropem, nad którym jest pomieszczenie z otworami strzelniczymi.
Dawniej Brama Wodna była miejscem, gdzie pobierano opłaty za wjazd do miasta.

Wielisławski Włóczykij - obiekt nr 10 (wotywna kolumna Maryjna z XIX w,)

Wielisławski Włóczykij - obiekt nr 16 (kamienna pasja z 1867 r.) -  stan jak widać

Wielisławski Włóczykij - obiekt nr 8 (kolumna wotywna z XVII w.)

Był to ostatni i najtrudniejszy do odnalezienia obiekt z gry "Wielisławski Włóczykij".

W książeczce  "Stary Wielisław wieś z historią w tle" opisany:
"Przy torach kolejowych poniżej dworu dolnego, na trudno dostępnym terenie stoi kolumna - unikatowy przykład miejscowej sztuki kamieniarskiej. Wybudowana w 1889 r., ozdobiona przepięknymi i niezwykle bogato zdobionymi kamiennymi reliefami umieszczonymi na zwieńczeniu kolumny w kształcie latarni"
Obiektu tego - od strony dworu dolnego - szukałam 25 marca. Rozpytywani mieszkańcy nie potrafili wskazać jego lokalizacji.
Dzisiaj trafiliśmy lepiej i lokalizację tej kolumny wskazał nam mieszkaniec Starego Wielisławia, mieszkający w pobliżu obiektu nr 9 i 10.
Aby dojść do tego obiektu musieliśmy iść wzdłuż torów (fotografia poniżej).
Na asfalt wyszliśmy przy kaplicy - mauzoleum.

Mapka wskazująca lokalizacje poszczególnych obiektów gry "Wielisławski Włóczykij".

i obiekty

Teraz czeka nas wizyta w bibliotece po odbiór albumu i naklejek.
Dla ambitnych tropicieli przygotowana została zagadka: "na terenie wsi znajdują się jeszcze trzy obiekty, które celowo nie zostały ujęte w albumie i na ulotce - to małe kapliczki na fasadach budynków, widocznych z drogi głównej". Aby otrzymać specjalną nagrodę należy je odszukać, wykonać zdjęcia i pokazać w bibliotece wraz ze skompletowanym albumem.
My wytropiliśmy trzy wnęki w fasadach budynków. Nie ma w nich żadnych figurek, są puste -   czy to są te właściwe?