Jaszkowa Dolna - Jaszkowa Górna

Sobota, 9 marca 2019 · dodano: 09.03.2019 | Komentarze 0

Mocno wieje i ciemne chmury na niebie ale przed godz.15 postanawiamy przejechać chociaż kilka kilometrów. Jedziemy przez Jaszkową Dolną do Jaszkowej Górnej. Po drodze zatrzymujemy się przy zabytkach widocznych z drogi. Są to zabytki zinwentaryzowane przez "Detektywów przeszłości" w projektach:
- w Jaszkowej Górnej -  "Wieś bogata w historię - zabytki Jaszkowej Górnej",
- w Jaszkowej Dolnej  - "Wielokulturowe dziedzictwo wsi - Jaszkowa Dolna".

Po drodze trochę kropi deszcz. W Jaszkowej Górnej dojechaliśmy do drogi w kierunku wsi Gaj (do niedawna Kolonia Gaj) i zawróciliśmy bo zanosiło się na większy deszcz. I faktycznie zaczęło padać - schroniliśmy się na chwilę pod wiatą przystankową. Zaświeciło słońce i na niebie ukazała się tęcza.

W Jaszkowej Dolnej przy drodze głównej zatrzymaliśmy się przy 14 obiektach (do zlokalizowania mamy razem 38 obiektów).
Położenie części z nich jest nam znane - musimy tylko do nich dojechać i sfotografować je.

Kapliczka domkowa z XIX w.
Wewnątrz figura św. Jana Nepomucena a na cokole relief przedstawiający zrzucenie ciała św. Jana z mostu Karola w Pradze do Wełtawy.

Kapliczka wzniesiona w 1897 r.

Kolumna Maryjna z 1783 r. W dolnej części cokołu wyobrażenia trzech świętych m.in. św. Jana Nepomucena

W Jaszkowej Górnej zlokalizowaliśmy 15 obiektów (razem jest ich 30).
Także tutaj położenie części z pozostałych obiektów jest nam znane - dojedziemy do nich i je sfotografujemy.

Kapliczka (tabliczka i foto kapliczki)

Pałac wzniesiony na początku  XVI w. - jest prawdopodobnie najstarszym tego typu obiektem na Ziemi Kłodzkiej.
Stan - jak widać.

Kapliczka z dobudowanym przejściem bramnym datowana na początek XVIII w.

Barokowa Pasja z 1828 r. (przy murze okalającym kościół)

Kościół pw. św. Mikołaja

Kapliczka domkowa stojąca przy kościele

Krzyż przydrożny wystawiony w 1870 r.

Chałupa drewniana zbudowana na początku XIX w. jest charakterystycznym przykładem budownictwa regionalnego Ziemi Kłodzkiej.

Kapliczka - rok powstania 1825 r

Dzisiaj przeczytałam na http://klodzko24.eu/1450107534/granty-szkola-w-dzi...,
że Detektywi przeszłości (Kłodzka Szkoła Przedsiębiorczości) otrzymała 1000 zł na projekt "Sędziowska wieś – zabytki Droszkowa"