Ruszowice, Piszkowice, Bierkowice - c.d. "Wielokulturowe dziedzictwo kłodzkich wsi"

Środa, 6 marca 2019 · dodano: 07.03.2019 | Komentarze 0

Dzisiaj ja i Czesiu i c.d. szukania obiektów z projektu "Zabytki, które warto zobaczyć".
Dzisiejsza trasa to: Kłodzko - Korytów - Ruszowice - Piszkowice - Bierkowice - Piszkowice - Korytów - Kłodzko.

W Ruszowicach fotografujemy 8 obiektów. Dzisiaj także nie udało się nam odnaleźć niszy w jednym z budynków. Łącznie mamy 14 z 15 zabytków.
Krzyż przydrożny - kamienna pasja z 1885 r.

Kolejna kamienna pasja - także z 1885 r

W Piszkowicach odnajdujemy kolejne 9 obiektów. Została jeszcze "Drewniana pasyjka" (do kompletu dołączyła 12 marca)
Dzisiaj w Piszkowcach m.in.:
Młyn w folwarku dolnym (budynek z 1748 r.) - obecnie mała elektrownia wodna.
Na tle budynku elektrowni: kamienna pasja z XIX w., Czesiu i rowery.

Grupa figuralna ukrzyżowanie - pomnik z 1832 r. Fundacja związana z tragiczną śmiercią żony i córki ówczesnego właściciela posesji. Pomnik ma nietypowe usytuowanie - lico pomnika zwrócone jest w stronę kościoła Wniebowzięcia NMP w Kłodzku a tyłem do drogi. Dzięki uprzejmości gospodarza posesji (widoczny w tle fotografii) weszłam na posesję i sfotografowałam obiekt.

W Bierkowicach lokalizujemy 5 obiektów, mamy więc komplet tj. 8 obiektów.

Dawny zajazd

Krzyż przydrożny z XIX w.

Od powyższego krzyża, który zlokalizowany jest przy drodze bocznej, zaczynamy wędrówkę polną drogą (ok. 2 km) do kolejnego krzyża.
Droga początkowo jest trawiasta (można było jechać) a potem jak widać.

Dochodzimy do rzeki i ... Czesiu zostaje

a ja przechodzę aby poszukać krzyża, - który jak powiedziała nam mieszkanka Bierkowic -  jest na łące po lewej stronie za rzeką.

Trud wynagrodzony - krzyża sfotografowany.

Okazała Grupa Ukrzyżowanie o unikatowej budowie. W górnej części postumentu kapliczka Matki Bożej. Poniżej Baranek Boży, a pod nim tablica z cytatem biblijnym w języku niemieckim. U dołu data ufundowania (1821). Po bokach rzeźby: św. Marii Magdaleny oraz św. Jana Apostoła (uszkodzone), które nietypowo flankują kapliczkę, a nie Pasję.

Teren wokół kapliczki  uporządkowany, drzewa  świeżo przycięte.

Od tej figury niedaleko jest do drogi z Kłodzka do Wałbrzycha (widać było jadące samochody). Dojście do niej od strony Święcka byłoby łatwiejsze (ale to wiemy teraz).

Wracamy do Bierkowic i jedziemy do Kłodzka przez Piszkowice i Korytów.

Teraz kolej na zabytki Jaszkowej Dolnej (38) i Jaszkowej Górnej (30).

Na śladzie drogi widać rzekę do której dojechaliśmy rowerami.
Potem ja boso przez rzekę i ok. 200 m do celu czyli do krzyża.