Do Mikowic i po obrzeżach Kłodzka

Wtorek, 15 grudnia 2020 · dodano: 15.12.2020 | Komentarze 0

Jestem już w Kłodzku i dzisiaj, pomimo wietrznej pogody jedziemy "na krótko" do Mikowic. Jest to kolejna wieś z projektu "Odkrywamy zapomniane i nieznane zabytki kłodzkich wsi".

W Mikowicach odkrywamy zabytki nr 1, 2, 3, 5 ,6 ,7 i 8. Długo szukamy zabytku nr 4 - Czesiu zostaje z rowerami przy drodze głównej a ja krążę po okolicy gdzie, wg mapki, powinna być ta kapliczka. Nie udaje się - jedziemy do Pani sołtys aby zapytać o nią. Pani sołtys jest nieobecna - wracamy i po drodze zatrzymuję kierowcę, pokazuję mu w folderze zdjęcie tej kapliczki i trafione. Pan kierowca prowadzi do miejsca gdzie ta kapliczka BYŁA ale ze dwa lata temu została strącona przez nieostrożnego oracza. Fotografuję jej fundamenty.

Przy tych fundamentach byłam wcześniej ale ja szukałam kapliczki a nie jej fundamentów.
Po powrocie do domu zadzwoniłam do Pani sołtys, która potwierdziła, że kapliczka ta była (zdjęcie w folderze jest z przeszłości a nie aktualne) - nie ma jej obecnie - ale będzie odtworzona.
Tym sposobem Mikowice zostały zaliczone.
Został nam z tego projektu jeszcze tylko Boguszyn.

Obiekt nr 1 - grupa figuralna Ukrzyżowanie z 1851 r. z dwiema figurami flankującymi ( Maryi i św. Jana) oraz adorująca Maria Magdaleną. Na postumencie relief ukazujący zrzucenie św. Jana Nepomucena z praskiego mostu Karola  do Wełtawy.

Obiekt nr 6 - grupa figuralna Ukrzyżowanie z 1903 r. Figury flankujące niestety zaginęły

Obiekt nr 7 - chałupa drewniana -budynek najprawdopodobniej z XVIII w.

Obiekt nr 8 - krzyż przydrożny w miejscu, w którym w 1906 r. została zamordowana 9-letnia córka kowala z Mikowic (ten jest nowy i został postawiony w miejsce zniszczonego).

Obok tablica ufundowana w 2006 r. przez mieszkańców Mikowic

Obiekt nr 2 - dawny folwark

I piękna szopka (Gmina ogłosiła konkurs na najpiękniejszą szopkę)

Ślad i profil trasy (na bardzo krótko wystarczyło "prądu")