Niedziela nie tylko rodzinnie

Niedziela, 12 sierpnia 2012 · dodano: 13.08.2012 | Komentarze 0

Trasa zaplanowana na sobotę, ze względu na nieodpowiednia pogodę, "przejechana" została w niedzielę.
W składzie 4-osobowym: ja z mężem, Kaziu (nasz niedzielny towarzysz) i Władziu, który jako główny cel wyprawy miał do zaliczenia ruiny zamku Szczerba (dla odznaki turystycznej) dojeżdżamy pociągiem do Domaszkowa.
Z Domaszkowa kierujemy się w kierunku Gniewoszowa gdzie zwiedzamy wspomniane ruiny zamku Szczerba oraz nawiedzmy Kościół p.w. Michała Archanioła (punkt do KOP).
Część naszej trasy biegnie szlakiem papieskim (żółty krzyż) na którym napotykamy tablicę informującą, iż w domu przy którym się znajduje nocował w 1955r Karol Wojtyła.
Na naszej trasie znajdował się punkt widokowy Jedlnik z którego rozciągają się niesamowite panoramy - najlepsze w Górach Bystrzyckich. Widać m.in. Kłodzko , Bystrzycę Kłodzką, Międzylesie i Králíky (Czechy), Masyw Śnieżnika ze Śnieżnikiem, Czarną Górą, Igliczną i Trójmorskim Wierchem, na horyzoncie Góry Złote i Bardzkie.
Doskonale widać było Osiedle na którym mieszkamy.
Na zaplanowanej do przejechania trasie jest wiele kościołów. W związku z tym, iż troje z naszej czwórki zdobywa punkty do Kolarskiej Odznaki Pielgrzymiej (KOP) postanawiamy je nawiedzać.
I tak kolejno nawiedzamy:
- w Rudawie Kościół p.w. Podwyższenia Krzyża Św.,
- w Mostowicach Kościół p.w. Narodzenia Najświętszej Marii Panny,
- w Lasówce Kościół p.w. Św.Antoniego,
- w Zieleńcu Kościół p.w. Św. Anny.
Z Zieleńca piękna, nową drogą zjeżdżamy do Dusznik gdzie zatrzymujemy się na chwilę przy fontannie ( kościoła w Dusznikach już nie nawiedzamy - zostawiamy go na następny raz). Z Dusznik przez Szczytną, Polanicę Zdr. i Stary Wielisław wracamy do Kłodzka.

W oczekiwaniu na, spóźniony prawie 40 minut, pociąg do Domaszkowa

Ruszamy z Domaszkowa w kierunku Gniewoszowa

Do ruin zamku Szczerba

Historia zamku Szczerba

Dalej o zamku Szczerba

Tablica na Kościele w Gniewoszowie

Tablica pamiątkowa w Gniewoszowie

Na Jedlniku

Na tle Kościoła p.w. Św. Antoniego w Lasówce - ja, Czesiu i Władziu - zdobywający punkty do Kolarskiej Odznaki Pielgrzymiej

Na tle Kościoła p.w. Św. Anny w Zieleńcu.
Obecny kościół powstał w stylu neoromańskim w 1902 r. dzięki staraniom proboszcza Augustyna Grunda. Nowy obiekt stanął na miejscu pochodzącego z XVIII w. kościoła drewnianego. Jest to budowla jednonawowa, wymurowana z kamienia polnego, jedynie obróbka kamieniarska wykonana jest z piaskowca. Wyposażenie wnętrza jest neoromańskie i pochodzi z czasów budowy. Tylko barokowa pokrywa marmurowej chrzcielnicy z 1790 r. pochodzi prawdopodobnie z poprzedniego kościoła. Na zewnątrz kościoła, po obu stronach wejścia umieszczone są barokowe figury św. Krzyża (1866) i Matki Bożej (1862).