Kłodzko-Spalona-Międzylesie-Kłodzko

Wtorek, 14 sierpnia 2012 · dodano: 14.08.2012 | Komentarze 0

W grupie 4-osobowej, w składzie jak w niedzielę tj. ja, mój mąż, Kaziu i Władziu pokonaliśmy trasę z Kłodzka przez Starą i Nową Bystrzycę do Spalonej (Schronisko Jagodna) i dalej przez Niemojów i Lesicę do Międzylesia i przez Roztoki, Długopole, Bystrzycę, Gorzanów, Krosnowice do Kłodzka. Po drodze podziwialiśmy piękno naszej Ziemi Kłodzkiej a także nawiedziliśmy pięć kościołów (Nowa Bystrzyca, Niemojów, Lesica, Długopole Górne i Gorzanów) i jeden zamek (w Międzylesiu) zdobywając kolejne punkty do odznak turystycznych.

Na tle Kościoła p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Nowej Bystrzycy
Drewniany kościół przedpogrzebowy, otoczony murkiem cmentarnym, postawiony w 1726 roku na miejscu starszej kaplicy z 1631 roku. Czterospadowy dach eternitowy (dawniej gontowy) nakrywa dość rozbudowany korpus na wysokiej podmurówce. Nad nim wznosi się duża sygnaturka z latarnią i cebulastym hełmem gontowym.
Wnętrze jest wyraźnie dwudzielne: nawa to prawie kwadrat o wymiarach 10,1x9 m, a prezbiterium jest nieco węższe przy wymiarach 6,95x6,4 m i wyższe o 40 cm. Wieniec, łączony na nakładką płetwową, okrywa zewnątrz pionowe oszalowanie. Na łuku tęczowym znajduje się drewniany krucyfiks z XVIII wieku. Dość bogaty jest ołtarz barokowy z około 1710 roku w trybie architektonicznym. Wieńczy go Trójca Święta nad złoconym globem. Drewniana barokowa ambona, polichromia i reszta wyposażenia (w większości z XIX wieku) prezentuje poziom rzemieślniczo - ludowy z pierwszej połowy XVIII wieku bez większych wartości artystycznych. Odznaczają się nimi natomiast obrazy na szkle wiszące w przedsionku.

Szlakowskaz przy schronisku Jagodna

Przy schronisku Jagodna

Na tle kościoła p.w. Św. Marcina w Lesicy

Przy dworcy PKP w Międzylesiu chwila zastanowienia: czekamy na pociąg do Kłodzka czy jedziemy dalej? Damy radę, jedziemy dalej, chociaz godzina już niewczesna