Sanktuarium "Maria Śnieżna" na Górze Iglicznej i Międzgórze

Czwartek, 30 sierpnia 2012 · dodano: 30.08.2012 | Komentarze 0

W grupie 3-osobowej tj. ja, Czesiu i Kaziu wyruszyliśmy z Kłodzka aby przez: Krosnowice, Gorzanów, Zabłocie, Pławnicę, Idzików, Marianówkę i Szklary dotrzeć do pierwszego celu naszej podróży tj. Sanktuarium "Marii Śnieżnej"na Górze Iglicznej.
Dojechaliśmy kilkanaście minut przed godziną 12, mogliśmy więc uczestniczyć we Mszy Św.(w dni powszednie odbywają się one właśnie o 12.00).
Po uczcie dla ducha, posililiśmy nasze ciała i ruszyliśmy w drogę w kierunku drugiego celu naszej dzisiejszej wyprawy tj.do Międzygórza. Dojazd do centrum Międzygórza drogą leśną, i jak powiedzieli nam napotkani miejscowi rowerzyści, dłuższą ale łatwiejszą to aż 10 kilometrów. Może łatwiejsza ale nie łatwa ona była - kamienista i nie tylko z górki (wydawałoby się, że z Iglicznej do Międzygórza to będzie tylko z górki,a nie było).
W Międzygórzu podziwialiśmy zabudowę na wzór tyrolski i poogladaliśmy, ale tylko z zewnątrz, dwa kościoły: drewniany parafialny p.w. Św.Józefa Oblubieńca N.M.P. oraz górujący nad nim Kościół Św. Krzyża.Oba kościoły były niestety zamknięte, a ich piękne wnetrza pozostało podziwiać na stronach w internecie.
W drodze z Międzygórza do Kłodzka zatrzymaliśmy się przy kościele w Wilkanowie.
Niestety także był zamknięty, nie mogliśmy więc zobaczyć jego piękna w realu. A wystrój jest, co można zobaczyć w internecie, piękny.

8 km do Sanktuarium Maria Śnieżna tj. pierwszego celu naszego rowerowania.

Musimy wyjechać na górę widoczną w tle fotografii.

Ja z mężem na tle sanktuarium

Szlakowskaz na drodze z Góry Iglicznej do Międzygórza.

Widok w kierunku Śnieżnika z drogi do Międzygórza

Szlakowskaz na początku (końcu?) Międzygórza.

Stamtąd przyjechaliśmy.

Drewniany kościół Św.Józefa w Miedzygórzu.
Drewniany kościół parafialny wybudowany został w latach 1740-42, następnie rozbudowany w 1920 roku. Dwuspadowy, stromy dach ozdobiony jest pośrodku niewielką sygnaturką. Wyposażenie w większości barokowo-rokokowe m.in.ołtarz główny i rzeźby dłuta M.I.Klahra. Przed kościołem stoi kamienna rzeźba z 1781 roku przedstawiająca ukrzyżowanie.
Wewnątrz, wokół nawy, do połowy jej długości, po obu stronach, biegną balkony połączone z chórem muzycznym. Kościół posiada sufit pseudokasetonowy, na wzór renesansowych stropów. W absydzie - prezbiterium stoi piękne retabulum ołtarzowe w kształcie bukietu liści z obrazem przedstawiającym św. Józefa i małego Jezuska. Znany jest jego autor - Hieronim Richter. Na ambonie widoczne są malowane przedstawienia ewangelistów a w zwieńczeniu jej baldachimu tablice z 10 przykazaniami. Stacje drogi krzyżowej ufundowano w XVIII w. jako wota z prośbą o deszcz, który nie padał wówczas w ogóle przez trzy miesiące.
Wnetrze kościoła obejrzałam niestety tylko w internecie. Oba kościoły tj. Św. Józefa i Św. Krzyża, były zamknięte.

Kościół św. Krzyża (1911 r.)
Neoromański, jednonawowy kościół św. Krzyża wzniesiony został w 1911 r. przez ewangelików. Kościół wybudowano z kamienia polnego z wejściem głównym w kształcie ostrołukowego portyku rozdzielonego kolumną z kamienia piaskowego.
Na tle głównego wejścia do kościoła p.w. Św.Jerzego w Wilkanowie.
Kościół św. Jerzego został zbudowany z kamienia w 1516 r. na miejscu drewnianego, wymienionego w 1384 r. Przebudowano go w latach 1696-1701 r., m.in. przeprowadzona dość nieporadna barokizacja przez Jakuba Carove.
Wieża kwadratowa z jednoprześwitowym hełmem cebulastym, nad korpusem - dach dwu spadowy. Oświetlenie dochodzi z dwóch rzędów okien, przy czym górne są półkoliste, a dolne owalne. Prezbiterium kończy się wielobocznie. Dość obfite i wartościowe jest wyposażenie wnętrza, zdobnego w bogate polichromie geometryczne. We wnęce od północy stoi późnogotycka z XV/XVI w. rzeźba z kręgu Pięknych Madonn, obok - barokowy Święty Jan Nepomucen. Rodzina Ludzka przy tabernakulum na ołtarzu głównym oraz rzeźby św. Grzegorza i Melchizedecha, jak też piękna ambona z przycupniętymi jakby przy parapecie kosza ewangelistami, nadto figury dekorujące baldachim, to dzieło Michała Klara z około 1730 r. Inne rzeźby noszą piętno ludowości. Freski i obraz św. Jerzego namalował F. Bartsch, zaś św. Katarzyny - to niezła kopia pracy P. Brandla z Pragi. Reszta elementów także barokowo-rokokowa. Z końca XVIII w. pochodzą snycerskie stacje Drogi Krzyżowej, wykonane w Tyrolu.
Niestety wnętrze tego kościoła mogłam oglądnąć tylko dzięki fotografiom zamieszczonym w internecie, gdyż kościół był zamknięty.