Przez Szalejów Dolny i Górny oraz Polanicę Zdrój - szlakiem obiektów sakralnych

Wtorek, 28 sierpnia 2012 · dodano: 28.08.2012 | Komentarze 0

Kolarskie wędrówki krajoznawcze połączyliśmy ze zdobywaniem Kolarskiej Odznaki Pielgrzymiej. Zgodnie z obowiązujacym regulaminem:
"Poznane obiekty opisuje się w książeczce wycieczek rowerowych (kolarskich) lub KOP. Obowiązuje potwierdzenie pieczęcią danego obiektu (kościoła lub klasztoru). Dopuszcza się też dowolne prowadzenie kronik jak też potwierdzeń fotograficznych, które świadczą o bytności w danym miejscu. Inne potwierdzenia można stosować dopiero w przypadku niemożliwości uzyskania pieczęci kościelnej (należy opisać i musi być pieczęć danej miejscowości). Potwierdzeniem może też być zdjęcie turysty na tle świątyni".
Tak się złożyło, że nie mamy w ogóle potwierdzeń z Kłodzka oraz niewiele z najbliższych obiektów sakralnych. Postanowiliśmy to nadrobić. Dzisiejszy wyjazd był z założenia takim właśnie poświęconym na zdobycie potwierdzeń z Szalejewa (świadomie używam określenia Szalejewa a nie Szalejowa - jakoś mi to drugie okreslenie nie "pasuje") i Polanicy Zdroju.
I tak kolejno nawiedziliśmy, zdobywając stosowne potwiedzenia:
- Kościół p.w. Św. Św. Szymona i Judy Tadeusza w Szalejewie Dolnym,
- Kaplicę p.w. Św. Anny w Szalejewie Dolnym,
- Kaplicę p.w. Św. Marii Magdaleny w Szalejewie Dolnym,
- Kościół p.w. Św. Jerzego w Szalejewie Górnym,
- Kaplicę w Klasztorze Sióstr Św. Józefa w Polanicy Zdroju( nawiedzoną wcześniej- dzisiaj uzyskano potwierdzenie),
- Kościół p.w. Wniebowzięcia N.M.P. w Polanicy Zdroju,
- Kaplicę (Kościółek) p.w. Św. Antoniego w Polanicy Zdroju,
- Kościół p.w. Matki Bożej Królowej Pokoju.

W Polanicy zostały nam jeszcze do nawiedzenia 2 kapliczki : Św.Wawrzyńca (Polanica Górna) i Najświętszej Marii Panny (u zbiegu ul. Zdrojowej i Tranzytowej).
Musimy się też postarać o uzyskanie potwierdzenia z nawiedzenia klasztoru O. Sercan na Sokołówce oraz kaplicy Matki Bożej Bolesnej na Wolanach.

Wracaliśmy do Kłodzka przez Stary Wielisław. Potwierdzenie nawiedzenia sanktuarium M.B.Bolesnej w Starym Wielisławiu udało się nam uzyskać już wcześniej.

Św. Rozalia i lapidarium przy kościele Św.Św.Szymona i Judy w Szalejewie Dolnym
Pomnik poległych żołnierzy przy kościele w Szalejewie Dolnym
Twórcą pomnika "Archanioł Michał" był Franz Wagner z Kłodzka, pomnik został poświęcony w dniu 6.X.1929r. W 2002 r. został on poddany renowacji przez firmę Remmers z Löhningen, a następnie przeniesiony w nowe miejsce obok kościoła.
Kaplica p.w. Św. Anny w Szalejewie Dolnym.
Duży ośrodek pielgrzymkowy św. Anny istniał w Szalejowie Dolnym już w 1523 roku. Jej kult rozwinął się po tym, jak wieś ta stała się własnością kłodzkich jezuitów. Pierwszą procesję do tutejszej kaplicy św. Anny poprowadzili jezuici w 1628 roku. Obecny, barokowy zespół pielgrzymkowy, wzniesiono w latach 1731-1732 z inicjatywy Gotrfyda Wedingera - rektora kolegium jezuickiego w Kłodzku. Składa się on z dwóch sąsiadujących z sobą kaplic. Większa poświęcona jest św. Annie, mniejsza zaś - pokutna - św. Marii Magdalenie, która przeznaczona była dla spowiadających się.
Fasada kaplicy św. Anny zwrócona jest w kierunku wejścia do kaplicy św. Marii Magdaleny. Jej niewątpliwą ozdobą jest portal podtrzymujący półokrągły balkonik, pełniący dawniej funkcję zewnętrznej ambony. W niszach tej ściany umieszczone są figury przedstawiające św. Annę i jej męża, św. Joachima. W środku znajduje się jedno z najpiękniejszych dzieł sztuki barokowej w całej archidiecezji wrocławskiej: drewniany, polichromowany ołtarz główny. Po jego obu stronach widoczne są oryginalne, pochodzące z 1740 roku relikwiarze. Poza tym na uwagę zasługują liczne barokowe rzeźby i malowidła, efektownie zdobiona empora muzyczna oraz sklepienie kolebkowe pokryte malowidłami S. Föckera z pierwszej połowy XVIII wieku.

Kaplica Św. Marii Magdaleny w Szalejewie Dolnym. Kaplica została wzniesiona w roku 1734. Obok funkcji spowiedniczej (pokutnej), pełniła rolę kaplicy cmentarnej.
Obok kaplicy św. Marii Magdaleny stoi krzyż pokutny - krzyże takie wykuwali mordercy, jako część zadośćuczynienia za popełnioną zbrodnię.