Krzeszów

Czwartek, 22 września 2011 · dodano: 01.01.2013 | Komentarze 0

Z Kłodzka przez Tłumaczów do Golińska dojechaliśmy 3 samochodami z rowerami na dachach ( grupa 8 osobowa).

Samochody zostawiliśmy na parkingu i dalej rowerkami trasą: Golińsk - Mieroszów - Różana - Kochanów dojechaliśmy do Gorzeszowa gdzie zatrzymaliśmy się przy Głazach Krasnoludków.
"Głazy Krasnoludków" to malownicze skałki powstałe w wyniku długotrwałej erozji, porozrzucane wśród boru świerkowego na długości 1200 m i szerokości 200 m. Skały te przypominają kształtem kolumny, grzyby, maczugi czy pochyłe platformy, najwyższe sięgają 17 m wysokości.

Następnie przez Krzeszówek dotarliśmy do KRZESZOWA.

Krzeszów to zabytek najwyższej światowej klasy, znajdujący się na Liście Prezydenta RP i będącym żelaznym kandydatem do UNESCO. Tedy przebiega również główny Europejski Szlak Cysterski oraz Sudecka Droga św. Jakuba.

Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej to przede wszystkim Bazylika Mniejsza p.w. Wniebowzięcia NMP – piękna późnobarokowa świątynia z przebogatym wnętrzem, nazywana Europejską Perłą Baroku, w której na szczególną uwagę zasługuje ołtarz główny z monumentalnym obrazem Wniebowzięcia NMP, zespół fresków o tematyce biblijnej i zakonnej oraz organy koncertowe – przez wielu uważane za najlepiej zachowane organy barokowe w tej części Europy. Na placu sanktuarium znajduje się również kościół p.w. św. Józefa z cyklem fresków „Śląskiego Rembrandta” M. Willmanna „Radości i troski św. Józefa” - prezentującym w niespotykany sposób sceny z życia św. Rodziny. W tylnej części bazyliki znajduje się Mauzoleum Piastów Świdnicko-Jaworskich, w którym w gotyckich sarkofagach spoczywają szczątki fundatorów krzeszowskiego opactwa. Poza murami w pięknym krajobrazie rozsiane są kaplice Kalwarii Krzeszowskiej liczące 33 stacje służące rozważaniu męki Chrystusa. Jednak największym skarbem sanktuarium jest XIII-wieczna ikona Matki Bożej Łaskawej – najstarszy wizerunek maryjny w Polsce, ukoronowany 2 czerwca 1997 roku w Legnicy przez Papieża błogosławionego Jana Pawła II. Krzeszów to również przez wieki miejsce przenikania się trzech kultur, gdyż początku istnienia pielgrzymowali tu Polacy, Niemcy i Serbołużyczanie.

Droga powrotna to: Lubawka - Chełmsko - Łączna - Różana - Mieroszów - Golińsk.