Spóźnieni na wyjazd grupowy

Środa, 17 kwietnia 2013 · dodano: 17.04.2013 | Komentarze 0

Nasz grupa umówiła się dzisiaj na 11. Robienie porządków wkoło domu córki przeciągnęło się i niestety na tę godzinę nie zdążyliśmy. Wyruszyliśmy z Czesiem po 12. Dzisiejsza trasa: Kłodzko - Krosnowice- Krosnówką do Jaszkowej Dolnej - Podzamek (pieczątki do książeczek KOT i KOP) - Kukułka - Wojciechowice (do końca wsi) - Kłodzko.

Kapliczka przy drodze do Bystrzycy Kł. przy wyjeździe z Krosnówki

Zawilec gajowy przy Domu Pomocy Społecznej w Podzamku.
Zawilec Gajowy w róznych regionach kraju posiada różne nazewnictwo np: "przylaszczka", "koziadrzyść", "niestrętek", "raść", "sasanka gajowa", "sasanka niestrętek", "zawilec niestrętek", "zawilec biały".
Kwiat piękny ale oto co wyczytałam na jego temat w internecie:
Zawilec gajowy jest rośliną trującą. Podobnie jak wszystkie gatunki z rodziny jaskrowatych zawiera we wszystkich organach trującą ranunkulinę, przy czym najwięcej jest jej w kłączach. Glikozyd ten łatwo się rozkłada na glukozę i toksyczną protoanemoninę pod wpływem enzymu ranunkulazy podczas suszenia lub przy zniszczeniu tkanek (np. przy zrywaniu, rozcieraniu lub żuciu rośliny). Protoanemonina to lakton o gorzkim i piekącym smaku i ostrym zapachu. Wykazuje bardzo silne działanie drażniące błony śluzowe i skórę. W wyniku kontaktu z rozgniecioną rośliną lub z jej sokiem na skórze pojawia się zaczerwienienie i obrzęk, piekący ból i pęcherze. Dłuższy kontakt prowadzi do rozpadu tkanki. Niebezpieczne może być potarcie oczu lub ust nieumytą dłonią po zrywaniu kwiatów, zwłaszcza w przypadku dzieci – powstać mogą dokuczliwe stany zapalne. Zatrucia w wyniku spożycia są bardzo rzadkie z powodu piekącego smaku tych roślin. W przypadku spożycia następuje zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, żołądka i jelit, krwawa biegunka, omdlenia, czasem drgawki, w końcu niewydolność krążeniowa, oddechowa i zapalenie nerek z krwiomoczem i białkomoczem. W wyniku zatrucia może nastąpić nieodwracalne uszkodzenie nerek. W przypadku spożycia roślin konieczne jest płukanie żołądka, nie wolno prowokować wymiotów, podawać należy duże ilości płynów. Po wysuszeniu roślina w znacznym stopniu traci właściwości toksyczne.
W miejscach masowego występowania zawilca gajowego na łąkach nie powinno się wypasać bydła, ponieważ ulega zatruciu z objawami podobnymi jak wyżej opisano.