Topolice i jeszcze kwitnące śnieżyce wiosenne

Czwartek, 18 kwietnia 2013 · dodano: 18.04.2013 | Komentarze 0

Dzisiaj nasza grupa rowerowa (7 osób) udała się na planowaną wcześniej wycieczkę do Topolic gdzie występuje łanowo kwitnąca śnieżyca wiosenna.
O tym, że jest to śnieżyca wiosennna przeczytałam dopiero w internecie przed dokonaniem niniejszego wpisu. W Topolicach zastanawialiśmy się czy jest to przebiśnieg czy śnieżyczka i czy może te nazwy są zamienne.
A okazało się, że jest to śnieżyca wiosenna i, że ŚNIEŻYCA TO NIE ŚNIEŻYCZKA!

Ludowe nazwy tej rośliny to gładyszek i śniegółka.

Śnieżyca wiosenna (Leucojum vernum) należy do innego rodzaju niż śnieżyczka, ale bywa często z nią mylona. Obie rośliny wyglądają bowiem podobnie i kwitną w tym samym czasie. Pamiętając, że śnieżyca ma wszystkie płatki tej samej długości oraz plamki tylko na ich wierzchołkach, łatwo ją rozpoznamy.

Roślina objęta w Polsce ochroną gatunkową. Jest narażona na wyginięcie z powodu masowego zrywania. Zagrożone są także jej siedliska z powodu niszczenia nadrzecznych łęgów podczas regulacji rzek.

Występuje w stanie dzikim w środkowej i południowej Europie z wyjątkiem obszaru śródziemnomorskiego. W Polsce rośnie głównie w Sudetach i Karpatach szczególnie obficie w Bieszczadach, na wysokości 530-1180 m n.p.m. Jako roślina typowo reglowa poza terenami górskimi występuje rzadko, tylko na Nizinie Śląskiej i w Wielkopolsce. Koło Poznania powstał rezerwat gdzie można obserwować tę roślinę w jej naturalnym środowisku.

Śmietnisko jakich spotykamy bardzo wiele przy drogach, którymi jeżdzimy.