Karłów

Niedziela, 21 kwietnia 2013 · dodano: 21.04.2013 | Komentarze 1

Dzisiaj wybór padł na Karłów. Wybraliśmy się ja, Czesiu i Kaziu. Do Karłowa jechaliśmy przez Stary Wielisław, Polanicę, Szczytną, Złotno i Łężyce. Na spotkanie w Karłowie umówiliśmy się z Anią, która z Fenixem dojechała tam ale z odwrotnej strony tj. od strony Radkowa. Nasza trójka z Karłowa drogą stu zakrętów (ponad 10km z górki, bez krecenia pedałami)dojechała do Radkowa i dalej przez Wambierzyce, Chocieszów, Wolany, Szalejów Górny i Dolny dojechaliśmy do Kłodzka

Panowie odpoczywają w Szczytnej

Na tle kościoła w Łężycach
Barokowy kościół pw. św. Marii Magdaleny
Kościół pw. św. Marii Magdaleny w Łężycach wzniesiono w 1694 roku w stylu barokowym, a w XIX w. częściowo przebudowano. Jest to świątynia jednonawowa z wieżą zwieńczoną barokowym hełmem, wystrój jest również w stylu barokowym z cenną, gotycką rzeźbą Madonny z XV w. W latach 1973-75 w kościele przeprowadzono remont. Kościół otacza wysoki, kamienno-ceglany mur, przy którym zgromadzono dawne płyty nagrobne. Na placu przykościelnym znajduje się figura Jezusa z krzyżem oraz niewielki cmentarz.

Jesteśmy prawie w Karłowie

Ołtarz polowy w Karłowie przy drodze do Radkowa

Podbiał
Gdy ukażą się żółte kwiaty podbiału, wiadomo, że nastaje wiosna.
Kwiaty tej byliny przypominają mniszek lekarski, lecz się nieco mniejsze i smuklejsze, o koszyczkach okrytych od dołu purpurowo fioletowymi, łuskowatymi listkami. W nocy kwiaty są zamknięte. Zamykają się również szybko po zerwaniu. Podbiał kwitnie zanim rozwinie liście. Te z kolei wyraźnie różnią się od liści mniszka. Są duże, okrągławosercowate, z płytkimi zatokami i ząbkami na brzegach. Liście początkowo całe puszysto owłosione, z czasem z wierzchu łysieją, pod spodem jednak pozostają nadal omszone, prawie białe.
Dzisiaj nadal jest stosowany w ziołolecznictwie. Surowcem zielarskim są liście i kwiaty.
POŻYTEK DLA ZDROWIA
Liście i kwiaty podbiału mają zastosowanie jako środek wykrztuśny (silniej działają kwiaty), przeciwskurczowy, przeciwzapalny, przeciwbakteryjny i osłaniający (do tego celu lepsze liście) w obrębie dróg oddechowych i przewodu pokarmowego.
Odwary z kwiatów i liści podbiału używane są w zapaleniach gardła, oskrzeli, przy męczącym kaszlu, trudnościach w odkrztuszaniu zalegającej plwociny (również u palaczy).
POŻYTEK DLA URODY
Kto ma tłustą cerę, może ją z powodzeniem podleczyć odwarem z kwiatów podbiału.

Już kwitną także żonkile(żółte narcyze)
Ciekawa informacja jaką wyczytałam w internecie: cięte żonkile przyśpieszają więdnięcie innych kwiatów w wazonie. Wydzielają bowiem lepki sok, szkodliwy dla innych gatunków. Ale jest na to rada - wystarczy wstawiać kwiaty do pojemnika z letnią wodą dzień wcześniej niż pozostałe kwiaty. W ciągu doby lepki sok wydzieli się i przestanie zagrażać sąsiadom.