Darnków i klasztor buddyjski

Sobota, 3 sierpnia 2013 · dodano: 03.08.2013 | Komentarze 0

Ja, Czesiu i Kaziu wybraliśmy się dzisiaj w kierunku Kudowy Zdr. przez Słoszów i Kulin. Zachęceni informacją napotkaną na trasie, postanawiamy dotrzeć do Darnkowa do klasztoru buddyjskiego jedynego, jak podano we wspomnianej informacji, w Polsce.
Ostatni ok. 2 km odcinek drogi to "droga przez mękę": kamienista, wyboista, z bardzo dużą ilością luźnych kamieni i pnąca się w górę. Do góry jakoś wyjechałam, ale w dół kilka razy schodziłam z roweru - kamienie strzelały spod kół, takie drogi nie dla mnie. Czesiu i Kaziu lepiej sobie poradzili. Ale pomimo utrudnień warto było tam dotrzeć. Pierwszy raz widziałam "na żywo" mnichów buddyjskich. Było tam wiele osób różnojęzycznych przygotowujacych się do jakiejś ceremonii. Uzyskaliśmy zgodę na wejście (po zdjęciu obuwia)do sali medytacyjnej i na zrobienie sobie po 1 zdjęciu.
Główna sala medytacyjna została ozdobiona przepięknymi, tradycyjnymi malowidłami buddyjskimi wykonanymi przez malarzy z Bhutanu. Wykończona tradycyjnymi malowidłami gompa w Darnkowie jest jedynym tego rodzaju obiektem w Polsce i jednym z niewielu w Europie.
W 1995 r. dwóch członków sanghi podarowało j.św. Czime Rigdzinowi rinpocze 7,2 hektarów ziemi w najwyższym punkcie wsi, w miejscu zrujnowanych zabudowań. Od 1996 r. funkcjonuje tam Związek Buddyjski Khordong w Polsce prowadząc ośrodek i centrum odosobnień rozwijające tradycje Dziangter i Khordong. Przez kilkanaście lat na tym terenie powstało dormitorium, gompa, biuro, budynki zaplecza mieszkalnego i sanitarnego dla gości, pole namiotowe. Organizowane są tam regularne kursy z nauczycielami buddyzmu tybetańskiego, gdzie możliwa jest praktyka grupowa i indywidualna, tłumaczy się, wydaje i przechowuje buddyjskie teksty. Od 1997 roku w Darnkowie corocznie odbywa się ceremonia ofiarowania lampek maślanych, podczas której 111 111 lampek płonie w intencji pokoju na świecie.

Wiecej informacji na stronie: www.khordong.pl/‎. Jest tam też galeria zdjęć ze zdjęciami m.in. tej ozdobionej malowidłami sali medytacyjnej.

Z Darnkowa wróciliśmy do Gołaczowa a dalej Dańczów , Jerzykowice Wielkie, odrzeża Kudowy Zdroju i kierunek na Karłów. Zatrzymaliśmy się przy wjeździe na Błędne Skały aby nabrać sił na dalszą wspinaczkę. Na Lisiej Przełęczy skreciliśmy do Łężyc i dalej przez Złotno i Szczytną do Polanicy gdzie zafundowaliśmy sobie pyszne lody. Zmordowani upałem ( około godziny 19 było jeszcze ponad 30 stopni)ale zadowoleni wróciliśmy przez Stary Wielisław do Kłodzka.