Ostatnie obiekty do odznaki "Znam Góry Sowie"

Wtorek, 29 sierpnia 2017 · dodano: 29.08.2017 | Komentarze 0

Przy okazji załatwiania w Walimiu pewnej sprawy rodzinnej postanowiliśmy dotrzeć do 2 obiektów zaliczanych do odznaki "Znam Góry Sowie". Do kompletu brakowało nam szczytu Włodarz i Kroackiej Studzienki.
Po załatwieniu sprawy wyruszyliśmy na szlak niebieski z Walimia na szczyt Włodarz.

"Włodarz (niem. Wolfsberg) – szczyt o wysokości 811 m n.p.m., w południowo-zachodniej Polsce, w Sudetach Środkowych, w Górach Sowich.
Góra położona w północno-zachodniej części pasma Gór Sowich, w małym grzbiecie Masywu Włodarza, około 2,2 km na zachód od centrum miejscowości Walim. Góra stanowi masyw oddzielnego pasma ciągnącego się na północny zachód od Przełęczy Sokolej przez Sokół, Osówkę, Moszną i Jaworek, a zakończonego Jedlińską Kopą i Strażową Górą.
Wzniesienie o stromych zboczach, z płaskim, wyrazistym, kopulastym wierzchołkiem.
Zbudowane z prekambryjskich gnejsów, nazywanymi przez geologów, gnejsami sowiogórskimi.
Wierzchołek i zbocza porośnięte w całości lasem świerkowym regla dolnego z domieszką buka.
Góra położona na terenie Parku Krajobrazowego Gór Sowich.
W masywie Włodarza udostępnione są do zwiedzania niemieckie sztolnie podziemnego kompleksu "Riese" z okresu II wojny światowej – najbardziej tajemnicze obiekty z tamtego okresu. Do zasadniczej części podziemnego kompleksu prowadzą trzy wejścia od strony północno-wschodniej i jedno od strony północnej."

Na szczycie z towarzyszącą nam dzisiaj moją siostrą (spoglądamy na powyższą tabliczkę z nazwą szczytu)

Widok ze szczytu na Zamek Grodno.

i na Wałbrzych

Wróciliśmy do Walimia i samochodem pojechaliśmy do Glinna skąd żółtym szlakiem doszliśmy do Kroackiej Studzienki (Kroacka znaczy Chorwacka).

"Kroacka Studzienka (niem. Kroatenbrunnen) — źródło w Sudetach Środkowych w północno-zachodniej części Gór Sowich, położone obok drogi łączącej Lutomię z Glinnem. Źródło ujęte jest w kamienno-betonowe obramowanie na którym stoi nieregularny obelisk z marmurowym owalnym medalionem z wykutą nazwą w języku polskim.
Obok źródła stoi altana. Kroacka Studzienka była odwiedzana przez licznych turystów już w XIX w. Ok 1885 roku Świdnickie Towarzystwo Górskie ustawiło tam ławkę.
Kroacka Studzienka swą nazwę zawdzięcza wydarzeniom bitwy pod Burkatowem i Lutomią podczas wojny siedmioletniej, między Austrią i Prusami. W okolicy Glinna stacjonowała armia austriacka. W skład tej armii wchodziły również oddziały chorwackie gen. Brentano, które właśnie w tym miejscu poiły swoje konie."

Wracamy do Glinna i dalej samochodem przez Paczków do Kłodzka.