Kolejne krzyże kamienne

Środa, 13 grudnia 2017 · dodano: 13.12.2017 | Komentarze 0

Dzisiaj mniej wieje ale temperatura niewiele ponad 0 stopni. Planowaliśmy jechać rowerami do Wambierzyc. Plany zmieniliśmy i pojechaliśmy znowu samochodem. Oczywiście na dalsze poszukiwanie krzyży i kapliczek kamiennych.
Jedziemy do Lewina Kłodzkiego. Kapliczka znajduje się na posesji nr 18 przy ul. Obrońców Warszawy

Wracamy i jedziemy w kierunku Zieleńca. W pobliżu dawnego przejścia granicznego szukamy krzyża kamiennego.
Wg opisu: "na granicy polsko - czeskiej, ok. 100 m od przejścia Duszniki - Olesnice".  Poszukiwanie trochę trwało, gdyż pierwsze podejście Czesia na w/w odległość - bez powodzenia. Czesiu poszedł w drugą stronę wzdłuż granicy a ja powtórnie udałam się wzdłuż granicy na prawo od przejścia - krzyż znalazłam. GPS pokazał, że jest on  250 m. od drogi głównej.

Następnie jedziemy do Łężyc na poszukiwanie kapliczki kamiennej, która wg opisu w regulaminie odznaki  jest "przy drodze w górnej  części wsi". Przejechaliśmy prawie - jak się wydawało - całą wieś, teren zabudowany się skończył  a kapliczki nie wypatrzyliśmy. Jedziemy dalej - chcemy dojechać do tablicy z końcem miejscowości, i rozglądamy się dalej. Jest to coś.

Nie bardzo wygląda na kapliczkę ale uznajemy, że to jest poszukiwany obiekt.
Po powrocie do domu jeszcze dokładniej poszperałam w internecie i okazało się, że kapliczka jest jeszcze bliżej Karłowa na posesji 79 i wygląda tak
Kapliczka słupowa II, Łężyce
Czeka więc nas jeszcze jeden wyjazd do Łężyc.
Gdybyśmy zdecydowali się jechać przez Karłów tę właściwą kapliczkę byśmy zapewne wypatrzyli bo jest tuż przy drodze.
A my wracamy do Dusznik i jedziemy do Wambierzyc.
Krzyż kamienny znajduje się na ul Wiejskiej obok posesji nr 20.

Historia tego krzyża - tablica umieszczona obok krzyża

W Wambierzycach podjeżdżamy jeszcze pod budynek Ruchomej Szopki.

Zainteresowała mnie Odznaka Turystyczno - Krajoznawcza PTTK Polskie "NAJ" (OTK PLN).
Obiekty do tej odznaki wymienione w Kanonie Krajoznawczym (zał. do regulaminu odznaki) podzielone zostały na następujące grupy:
- najstarsze (m.in. Most Gotycki w Kłodzku i właśnie Szopka w Wambierzycach),
- największe (m.in. Twierdza w Srebrnej Górze),
- najmniejsze, (m.in. Uzdrowisko Przerzeczyn Zdr.),
- najwyższe,
- najdłuższe (m.in. tunel na linii kolejowej Kłodzko - Wałbrzych),
- najgłębsze i najgłębiej położone (m.in. Wodospad w "Czarnej Sztolni" w Złotym Stoku),
- najwyżej położone (m.in. Arboretum w Lądku Zdr.),
-  inne "Naj" ( m.in. Jaskinia Niedźwiedzia).
Wiele obiektów do tej odznaki zwiedziliśmy w czasie naszych wędrówek rowerowych i nie tylko.

A wracając do odznaki krzyże i kapliczki kamienne. Mamy już potrzebną ilość krzyży kamiennych (17). Brakuje nam jeszcze 2 kapliczek.