• Aktywność Wędrówka

Wędrówka na 2 szczyty w Górach Orlickich

Sobota, 9 maja 2020 · dodano: 09.05.2020 | Komentarze 0

Decydujemy się jechać autem do Zieleńca aby tam zdobyć ostatnie dwa szczyty do Korony Gór Orlickich tj. Sołtysią Kopę (896 m n.p.m.)  i Szerlich (1025 m n.p.m.). Zatrzymujemy się na parkingu w pobliżu szczytu Sołtysia Kopa i wędrujemy (bardzo krótko) na szczyt.

W wikipedii:
"Sołtysia Kopa - szczyt górujący nad dawną wsią Graniczna (obecnie część Dusznik-Zdroju) i doliną Podgórnej. Przebiegający w pobliżu szczytu odcinek Drogi Orlickiej należy do jej najbardziej malowniczych fragmentów. Roztacza się stąd rozległa panorama dużej części gór Bystrzyckich i Stołowych, a także dalszej części pasm Sudetów Środkowych."

Wracamy do auta i jedziemy do Zieleńca. Zostawiamy auto na parkingu i wędrujemy na szczyt Szerlich.
"Szerlich (cz. Šerlich, niem. Scherlich) (1025 m n.p.m.) – graniczny szczyt na głównym grzbiecie Gór Orlickich (Sudety Środkowe). Leży na europejskim dziale wodnym pomiędzy zlewiskami Morza Bałtyckiego i Morza Północnego. Zbocza z polskiej strony ponad wsią Zieleniec częściowo porośnięte są kulturami świerkowymi, a częściowo zajęte przez tereny narciarskie. Na zboczach liczne zatorfienia i młaki z cenną roślinnością torfowiskową.
Około 600 m na południe od szczytu znajduje się czeskie schronisko turystyczne Masarykova chata. Na wschodnich i północno-wschodnich stokach góry znajdują się 3 wyciągi narciarskie.
Przy górnej stacji wyciągu na Šerlich planowana jest budowa 30-metrowej wieży widokowej w formie kilkusetmetrowej ścieżki z platformą widokową w kształcie latającego spodka na szczycie. Droga na szczyt wieży widokowej ma być dostępna dla osób niepełnosprawnych i mieć sześć przystanków edukacyjnych na temat ochrony przyrody".

Przy słupku - znaku geodezyjnym, którym oznaczono szczyt po stronie polskiej GPS pokazywał taką odległość do szczytu.

Sam szczyt jest po stronie czeskiej - w poszukiwaniu odległości 0 m musielibyśmy przekroczyć granicę a to jest obecnie niemożliwe. Czesi wędrujący czeskim czerwonym szlakiem pieszym, przechodzili na polską stronę.
Słupek (znak geodezyjny) - oznaczony najwyższy punkt po stronie polskiej

Słupek graniczny obok znaku geodezyjnego  i w tle stacje górne kolejek (dzisiaj jedna była czynna - jeździła prawie pusta).

Zieleniec - widoki ze stoku

Schodzimy do Zieleńca

Ślad i profil trasy:

Z  zapisanych 8 km 3,5 km przeszliśmy pieszo a reszta została "przejechana" autem między parkingami, z których wędrowaliśmy na te szczyty,