Kolejny wyjazd niedzielny z Kaziem

Niedziela, 23 września 2012 · dodano: 23.09.2012 | Komentarze 0

Dzisiaj niedziela, Ania pojechała z "terenową" grupą w okolice Głuszycy, a my z Kaziem, towarzyszem naszych niedzielnych wyjazdów, wybraliśmy się w kierunku Kletna. Czekaliśmy aż się trochę ociepli i z Kłodzka wyjechaliśmy w samo południe.
Trasą: Krosnowice - Żelazno- Ołdrzychowice - Trzebieszowice - Radochów dojechaliśmy do Lądka Zdroju. W Lądku zatrzymaliśmy się w Centrum przy Ratuszu. Posililiśmy się na dalszą drogę, sfotografowaliśmy się na tle Giełdy Staroci( starocie rozłożone były wokół ratusza) i ruszyliśmy do Stronia Śl. W Stroniu spotkaliśmy się z, powracającymi już do Kłodzka, towarzyszami naszych rowerowych podróży Władziem i Tadziem. Władziu zdobywał kolejne punkty do Kolarskiej Odznaki Pielgrzymiej a Tadziu wędrował szlakiem Marianny Orańskiej. Oni ruszyli do Kłodzka a my dalej w kierunku Kletna. Przy kaplicy cmentarnej p.w.Zmartwychwstania Pańskiego zobaczyliśmy kierunkowskaz do zalewu w Starej Morawie. Chwila zastanowienia i podejmujemy decyzję: jedziemy nad zalew a nie do Kletna (Kletno będzie celem jakiegoś najbliższego wyjazdu).
Po wykonaniu zdjęć wracamy do Stronia Śląskiego gdzie nawiedzamy Kościół parafialny p.w. MB Królowej Polski i Św. Maternusa ( pieczątki nie udaje się nam uzyskać, musi nam narazie wystarczyć fotografia na tle świątyni)
W Ladku Zdroju zatrzymaliśmy się przy nieczynnym kościele poewangelickim i ponownie na rynku. Na rynku fotografowanie : ratusz, figura Trójcy Św. i odnowione bydynki. Po drodze wstępujemy jeszcz na plebanię w Trzebieszowicach aby ponowić próbę zdobycia potwierdzenia nawiedzenia tamtejszego Kościoła. Tym razem udaje się i mamy kolejny punkt do KOP z pieczątka kościelną. Teraz już bez przystanków pedałujemy do Kłodzka.

Kaziu na tle "Targu Staroci" w Lądku Zdroju

Targ staroci, my tj.ja i Czesiu oraz nasze rowery

Nad Zalewem w Starej Morawie
Zalew w Starej Morawie – sztuczny zbiornik wodny retencyjno-rekreacyjny o powierzchni 5,5 ha w pobliżu wsi Stara Morawa, ok. 1,3 km od Stronia Ślaskiego. Wybudowany został z funduszy europejskich. Oddany został oficjalnie do użytku 7 lipca 2007 r. Południowo-zachodni brzeg posiada naturalne ukształtowanie z bezpośrednim dostępem do wody. Pozostałe brzegi są wykonane w postaci betonowego obwałowania.

My na tle nieczynnego poewangelickiego kościoła w Lądku Zdroju
Kościół poewangelicki przy ul. Zdrojowej i Słodowej, budowla z drugiej połowy XIX w. z fundacji Marianny Orańskiej. Od 8 kwietnia 1998 r. w wyniku pożaru jest już ruiną. Od strony wschodniej przed kościołem neogotycka sterczyna - pomnik Marianny Orańskiej – wyznacza połowę drogi z Kamieńca Ząbkowickiego do Starego Mesta na Morawach.

Tablica upamiętniająca Michała Klahra umieszczona została na froncie budynku w październiku 1992r. Okazją była 300. rocznica urodzin rzeźbiarza oraz inauguracja Roku Klahrowskiego.
W 2006 r. budynek został poddany generalnemu remontowi i renowacji. Prace wykonała Gmina Lądek-Zdrój dzięki pozyskaym funduszom europejskim.
Parter budynku zajmuje w większej części sala wystawiennicza. Pierwszą wystawę, której tematem jest historia miasta, przygotował samorząd Lądka-Zdroju przy wspaciu Muzeum Ziemi Kłodzkiej oraz osób prywatnych, które udostępniły swoje zbiory. Wystawa prezentuje rozwój Lądka-Zdroju od średniowiecza po wiek XX przedtawioną na kopiach starych grafik i fotografii. Obejrzeć można archiwalne plany zabudowy i dokumenty oraz kolekcję dzieł sztuki, głównie rzeźb o tematyce sakralnej. Do ciekawostek wartych obejrzenia należą m.in.: kamienne rzeźby z grupy Ukrzyżowania przeniesione z miejscowego cmentarza, w tym Mater Dolorosa dłuta Michała Klahra,XIX-wieczna ozdobna tarcza strzelnicza lądeckiego bractwa kurkowego,drewniana płaskorzeźba z wizerunkiem Ludwika van Beethovena dłuta Aloisa Schmidta,polichromowana rzeźba ludowa Madonny pochodzaca z kaplicy św. Krzysztofa z Wójtówki.
Mater Dolorosa Michała Klahra w holu galerii.
Galeria jest udostępniona do zwiedzania odpłatnie:
we wtorki 9:30-15:50,
od środy do piątku 10:00-16:00,
w niedziele 11:00-15:00.
W galerii prowadzone są również lekcje muzealne o temetyce związanej z regionalną historią i sztuką. Ponadto w tym samym budynku działa Gminne Centrum Informacji, w którym można uzyskać wszelkie informacje turystyczne dotyczące regionu lub skorzystać nieodpłatnie z Internetu.