Maj, 2016

Kletno - schronisko pod Śnieżnikiem - szczyt Stroma - Kletno

Poniedziałek, 16 maja 2016 · dodano: 16.05.2016 | Komentarze 0

Pogoda niezbyt wyraźna i bardzo wieje. Mamy wolny dzień, decydujemy się na próbę dojścia na szczyt Stroma (kolejny szczyt do odznaki "Tysięczniki Ziemi Kłodzkiej"). Do Kletna dojeżdżamy samochodem i pieszo idziemy w kierunku Jaskini Niedźwiedziej i niebieskim szlakiem rowerowym, który czasem spotyka się z żółtym szlakiem pieszym, dochodzimy do schroniska. Wybraliśmy szlak rowerowy (łatwiejszy ale dłuższy od żółtego pieszego) aby go sprawdzić.
Po drodze prószył śnieg a nad schroniskiem taki widok

Jak byliśmy w schronisku padał mocny śnieg, który przeczekaliśmy posilając się na dalszą drogę i pieczętując posiadane książeczki turystyczne.

Następnie udaliśmy się na niebieski szlak pieszy podążając w kierunku szczytu Stroma.
Na szlaku

Po przejściu pewnego odcinka zeszliśmy ze szlaku udając się w kierunku szczytu, który przywitał nas ogromną zawieruchą

co jest widoczne poniżej

Wróciliśmy do niebieskiego szlaku pieszego i dalej, już w lepszych warunkach ( świeciło nawet słoneczko),

doszliśmy do Kletna.

• Sprzęt autor modus

Wieczorna przejażdżka z Kubusiem

Sobota, 14 maja 2016 · dodano: 14.05.2016 | Komentarze 0

Na działce wykonane ostatnie siania i sadzenie.
Wieczorem, po godzinie 19, wybrałam się z Kubusiem na przejażdżkę. Słońce jeszcze świeciło ale wiał wiatr. Kubuś stwierdził, że od tego wiatru boli go kręgosłup. Ale spisywał się dzielnie, pokonując górki bez problemu.
Trasa: na działki "Perła" - Książówka  - ul. Lisia (prawie do "8") - zawracamy - polną drogą w kierunku zamku w Szalejowie Dolnym - zawracamy - ul. Lisia - jazda po działkach - dom.
Na ul. Lisiej zatrzymaliśmy się przy Gospodarstwie Rolno - Hodowlanym "Książówka" . Pokazałam Kubusiowi figurę św. Floriana

i powiedziałam mu parę słów o tym świętym patronie strażaków.

Na Śnieżnik z Przełęczy Płoszczyna przez szczyt Sadzonki

Czwartek, 12 maja 2016 · dodano: 12.05.2016 | Komentarze 0

Dzisiaj dzień wolny wykorzystaliśmy na zdobycie kolejnego szczytu do odznaki "Tysięczniki Ziemi Kłodzkiej".
Samochodem dojechaliśmy na Przełęcz Płoszczyna i zielonym szlakiem pieszym prowadzącym wzdłuż granicy polsko - czeskiej
doszliśmy na szczyt Sadzonki (dwudziesty zdobyty z 32 szczytów do w/w odznaki),

którego oznaczenie widoczne wyżej znajduje się za słupkiem granicznym 68/6 .

Po minięciu w/w słupka granicznego trzeba uważnie patrzeć w prawo, gdyż tabliczka znajduje się nieco w głębi  i do tego jeszcze zwrócona jest w stronę Śnieżnika. Patrząc tylko przed siebie można jej nie zauważyć.
Pora była wczesna ( godzina 11) zdecydowaliśmy się jeszcze na wędrówkę na Śnieżnik, którego od tej strony jeszcze nie zdobywaliśmy. Szliśmy już od strony Czech (dawno), z Międzygórza, z Kletna  żółtym i niebieskim szlakiem pieszym. Do schroniska dojechaliśmy także rowerami - na szczyt wtedy nie dotarliśmy.
Widok na Śnieżnik z dzisiejszej trasy

Na szczycie

Śnieżnik jest zwornikiem sześciu grzbietów:

Poniżej szczytu, widoczny z zielonego szlaku, uroczy słonik

Na http://archiwum.naszesudety.pl/?p=artykulyShow&iA... na temat tego słonika:
"Od 1932 roku stoi sobie na kamiennym postumencie i patrzy tęsknie w kierunku Wysokiego Jesionika, zapatrzony w najwyższy jego punkt, na Pradziada. Dzisiaj widzi na nim potężną wieżę przekaźnika, ale gdy zaczął swe życie, na szczycie Pradziada stała jeszcze piękna kamienna wieża widokowa.
I nie tylko Pradziad zmienił swój wygląd, inaczej wygląda również najbliższe otoczenie słonia. Kiedyś stał przy schronisku, którego ruiny jeszcze są widoczne, a wokół słychać było stukanie się kuflami pełnymi piwa i mlaskanie zadowolonych z porcji kiełbasek turystów, podziwiających panoramę rozciągającą się sprzed Liechtensteinowej Chaty i zbierających siły przed ostatnim podejściem na szczyt Śnieżnika, do doskonale widocznej już wieży widokowej." Więcej - tamże.

Pradziad widziany dzisiaj przez nas

i ruiny schroniska przy słoniku

Widoki ze szlaku super - oprócz Pradziada widać wieżę na Czernicy i na Trójmorskim Wierchu oraz wiele szczytów Masywu Śnieżnika i Gór Bialskich.
Szlak na Śnieżnik (droga widoczna z lewej strony) i szczyt Sadzonki (w świerkach w środku fotografii) widoczny od strony Śnieżnika.

Przez Romanowo do św. Jana Nepomucena (bez głowy)

Poniedziałek, 9 maja 2016 · dodano: 09.05.2016 | Komentarze 0

Rano załatwianie spraw urzędowych a potem rower. Dzisiaj tylko ja i Czesiu (Kaziu i Kazia wyjechali wcześniej) i trasa: Kłodzko - Krosnowice - Żelazno - Romanowo - Trzebieszowice - Ołdrzychowice (trochę pokrążyliśmy po wsi) - Żelazno - Krosnowice - Kłodzko.

Jako, że dzisiaj nie mieliśmy towarzystwa zaproponowałam abyśmy wreszcie poszukali w Trzebieszowicach kolejnego (czwartego) św. Jana Nepomucena, który "mieszka" na dawnym cmentarzu cholerycznym.

"Cmentarz Choleryków. W latach 1832 - 34 Ziemię Kłodzką nawiedziła epidemia cholery, która nie ominęła Trzebieszowic. Jej ofiar, z obawy na rozprzestrzenianie się choroby, nie pochowano na przykościelnym cmentarzu. Zorganizowano w tym celu cmentarz na północ od pałacu. Oddalony od wsi, położony pośród pól na rozdrożu, bez śladów grobów, dziś zupełnie zapomniany. Stoi przy nim kamienna figura św. Jana Nepomucena. Teren cmentarza otoczony jest szpalerem przepięknych żywotników."

Dokładny opis jego położenia znalazłam  na stronie http://nepomuceny.blogspot.com/2014/07/trzebieszow... na której napisano:
"Jadąc drogą nr 392 na wysokości budynku nr 81 napotkamy brązową tablicę informacyjną z napisem Zamek na Skale kierującą na most na rzece Biała Lądecka płynącej tuż przy drodze.
Po przejechaniu tego mostu jedziemy dalej 300 m, po czym skręcamy w prawo w drogę szutrową i powolutku jedziemy nią jeszcze 800 m. Powinniśmy zobaczyć nową i ładną kaplicę"

I zobaczyliśmy kaplicę pw. św. Eustachego i św. Huberta - patronów myśliwych

Po przejechaniu jeszcze kilkuset metrów  dostrzegamy figurę (między drzewami za plecami Czesia).

Pokonujemy przeszkodę i składamy wizytę świętemu "bez głowy" ale z aureolą

Od właściciela włości na których stoi  figura dowiedziałam się, że głowa  jest ale nie ma twarzy. Trzeba mieć nadzieję, że doczeka się renowacji i wróci na swoje miejsce.
I jeszcze sesja zdjęciowa na tle kwitnących i pachnących akacji.

Rogówek - Skrzynka

Niedziela, 8 maja 2016 · dodano: 08.05.2016 | Komentarze 0

Ja, Czesiu, Kaziu i Piotr na trasie: Kłodzko - szlakiem św. Jakuba do Krosnowic - "Marcinówką" do Jaszkowej Dolnej.

Wyjeżdżamy na drogę prowadzącą do Bystrzycy Kłodzkiej. W tle rozpoczęta budowa obwodnicy.

Stojąca tuż obok zabytkowa kolumna z figurką Maryi, pod nadzorem konserwatorskim, ma być przeniesiona w inne miejsce (informacja z Gościa Niedzielnego).

Piotr z Jaszkowej Dolnej jedzie do Kłodzka a ja, Czesiu i Kaziu : Jaszkowa Dolna - Jaszkowa Górna - Rogówek - Skrzynka (przed kościołem zostajemy zatrzymani przez Policję - droga do Trzebieszowic zamknięta do 16 ze względu na odbywający się rajd samochodowy) - wracamy i jedziemy do Ołdrzychowic - Żelazno (tutaj dopada nasz deszczyk - chronimy się pod dachem budynku szkoły) - Krosnowice - Kłodzko.

Wambierzyce

Sobota, 7 maja 2016 · dodano: 07.05.2016 | Komentarze 0

Rano działka a po południu na rower. Trasa: Kłodzko - Szalejów Dolny - krótko "8" - Kamieniec -  Niwa - Chocieszów - Wambierzyce - Chocieszów - Wolany - Szalejów Górny - Szalejów Dolny - Kłodzko.
W Krakowie zaczęliśmy wędrówkę  "Śladami Jana Pawła II" (do odznaki turystycznej ustanowionej przez Oddział Wolski PTTK w Warszawie).
Wambierzyce to miejscowość, którą podczas wędrówki po Ziemi Kłodzkiej odwiedził ks. Karol Wojtyła

W Bazylice Wambierzyckiej są relikwie św. Jana Pawła II

Szlak Papieski na ziemi kłodzkiej został otwarty przez JE ks. bpa Ignacego Deca, biskupa świdnickiego 29 kwietnia 2005 r. w Kudowie-Zdroju - Czermnej z okazji 50. rocznicy turystycznej wędrówki ks. Karola Wojtyły wraz ze studentami pasmami górskimi otaczającymi Kotlinę Kłodzką.
Ten wyjątkowy szlak wytyczono na podstawie pisemnego świadectwa pana Jana Babeckiego, uczestnika wyprawy z 1955r.
Rozpoczyna się on w Kudowie-Zdroju - Czermnej przy kościele pw. św. Bartłomieja Ap. i biegnie przez:
Czermną,
schronisko pod Śnieżnikiem,
Górę Igliczną - sanktuarium Matki Bożej Śnieżnej,
Międzygórze i Długopole-Zdrój.

Szlakiem "Znam Góry Sowie"

Piątek, 6 maja 2016 · dodano: 07.05.2016 | Komentarze 0

Dzisiaj nie rowerowo a samochodowo - pieszo szlakiem kolejnych atrakcji do odznaki "Znam Góry Sowie".

1. Zamek Grodno w Zagórzu Śl.

2. Zapora na Jeziorze Bystrzyckim

3. Karczma "Bełty"  z XVII w. w Glinnie

Cyklo Glacensis 2016

Wtorek, 3 maja 2016 · dodano: 07.05.2016 | Komentarze 0

Cyklo Glacensis tuż tuż a na stronie organizatora tj. Starostwa Powiatowego w Kłodzku informacji brak.

O jest już informacja na stronie Starostwa w Kłodzku:

"TRASY CYKLO GLACENSIS 2016
KŁODZKO - Jaszkowa Dolna - Jaszkowa Górna - Droszków - Skrzynka - Trzebieszowice- Radochów - Wojtówka - Wrzosówka - Lutynia - LĄDEK ZDRÓJ
POLANICA ZDRÓJ - Stary Wielisław- Starków - Stara Łomnica - Gorzanów - Stary Waliszów - Nowy Waliszów - Konradów - Stronie Śląskie - LĄDEK ZDRÓJ
BYSTRZYCA KŁODZKA - Stary Waliszów - Piotrowice - Romanowo - Trzebieszowice - Radochów - LĄDEK ZDRÓJ
NOWA RUDA - Wolibórz - Nowa Wieś - Czerwieńczyce - Wojbórz - Opolnica - Bardo Śląskie - Przyłęk - Dzbanów - Ożary - Mąkolno - Złoty Stok - Orłowiec - LĄDEK ZDRÓJ
oraz trasy z Międzylesia, Stronia Śląskiego i Lądka Zdroju.
Zbiórka grupy „kłodzkiej” w piątek 20 maja o godz. 9.30 na parkingu przy starostwie - startujemy o 10.00- będzie bus na plecaki i torby.
Nocleg oraz obiad i śniadanie dla grup polskich w hotelu TROJAN - koszt noclegu i śniadania 65 zł, a obiadu - 25 zł - płacimy indywidualnie
Impreza integracyjna odbędzie się od godz. 19.00 w hotelu MIR JAN - koszt 30 zł - zbierają szefowie grup od swoich uczestników.
Koszulki będą wydawane od piątku 6 maja, proszę nie zapominać o kartach zgłoszeniowych."